Cristi Juverdeanu, locuitor în zona de nord a Bacăului, a solicitat Primăriei amplasarea unor limitatoare de viteză într-o intersecție periculoasă și reglementarea circulației unor categorii de bicicliști minori, care sunt însoțiți. Petentul a fost invitat la ședința Comisiei de Circulație care funcționează la nivelul municipalității, însă atitudinea participanților și atmosfera în care s-a desfășurat întâlnirea l-au dezamăgit.
Pentru Ziarul de Bacău, Cristi Juverdeanu a relatat pe larg care au fost solicitările pentru care a fost invitat la comisie și ce reacții au avut oficialii care fac parte din acest organism:
Am fost invitat în comisia de circulație pentru a motiva două solicitări:
Prima privea reglementarea circulației unei categorii de bicicliști pe pietonalul din municipiul Bacău, acolo unde nu există acces la o pistă specifică și pietonalul ar permite.
Mă refeream la bicicliștii sub 14 ani și la părinții care își însoțesc copiii cu bicicletele prin oraș, pentru care nu există cale legală să ajungă într-o zonă de agrement. Bicicliștii sub 14 ani nu au voie pe stradă, iar mersul cu bicicleta pe trotuar este interzis. Chiar dacă un agent de la poliția rutieră sau cea locală ar permite acest lucru, situația se schimbă când alt cetățean denunță biciclistul, fie că acesta este minor sau adult care își însoțește copilul. Atunci agentul este obligat să intervină și, în funcție de starea sa de spirit, va decide dacă părintele trebuie amendat.
Cum a reacționat Comisia:
„Nu ne permite legea”, „Trebuie să avem piste”. „Începem să construim piste”.
Cum am răspuns eu:
„La Baia Mare s-a făcut acest lucru prin HCL, fără piste, cu eliminarea bicicliștilor din lista celor amendați dacă circulă pe pietonal.”
„Pistele, când se vor face, nu vor acoperi tot Bacăul, așa cum nici Transportul Public nu acoperă tot orașul, iar accesul până la ele tot trebuie reglementat, cumva.”
„A împânzi orașul cu piste înseamnă a aștepta 5-10, poate 15 ani. Copilul meu are deja 7 ani. Să aștept până atunci sau să pun bicicleta în mașină și să merg cu mașina până la parc?”
Concluzia comisiei, prin domnul viceprimar Miroșeanu:
„Deci, domnule Juverdeanu – trebuie să vedem cum se poate face. Poate punem niște piste provizorii, acolo unde pietonalul este mai lat. Dar vedem. Analizăm.”
„Până astăzi, credeam că această Comisie este deja formată din specialiști, polițiști, juriști, arhitecți, care cunosc legislație, cunosc Bacăul și care pot lua o decizie concretă atunci când se întrunește. Adică acesta ar fi trebuit motivul pentru care s-a înființat această comisie: să găsească soluții pe loc sau să respingă pe loc, fiecare membru având deja temele făcute pe subiect. M-am înșelat”, a declarat Juverdeanu.
A doua solicitare a fost pentru instalarea unor limitatoare de viteză pe o trecere de pietoni de la intersecția str. Tazlăului cu str. Prelungirea Bradului.
Dimineața, când este școală, șoferii ignoră pur și simplu trecerea, iar unii chiar te înjură, de față cu copilul, dacă îndrăznești să treci când el trebuie să meargă cu viteză. Am motivat și nevoia unor stâlpi care să împiedice parcarea foarte aproape de trecere, mai ales știind că limitatoarele se degradează foarte ușor.
Discuțiile comisiei:
„Ar trebui să facem educație în școli, dar ar trebui educați și șoferii”. „Ar trebui ca școala să aibă elevi de serviciu care să dirijeze circulația”.
„Limitatoarele sunt inutile, trebuie să supraînălțăm trecerile de pietoni din apropierea școlilor.”
„Dar dumneavoastră vă referiți mai degrabă la intrarea în cartierul FIALD!” – nici nu știa unde era trecerea, deși era marcată pe hartă și trimisă poză.
„Și la N.V. Karpen avem o problemă cu copiii care trec strada în șir indian”
„Stâlpișorii sunt bani aruncați pe geam. Se desființează un loc de parcare, iar acea mașină va fi parcă în altă parte” – asta era și ideea! Să parcheze mai departe de trecerea de pietoni!
Răspunsul meu
Eu am făcut o sesizare particulară pentru o trecere specifică din Bacău. Pentru alte treceri, cum este cea de la Karpen, sunt sigur că cei din zonă, afectați fiind, vor face sesizare, cum am făcut și eu. Trecerea nu este lângă școală, ci în drum spre școală și problema trebuie soluționată înainte să se producă o tragedie. Ideea cu supraînălțatul tuturor trecerilor de pietoni implică buget, vot în consiliul local, proiectare, studii. Până când vor trece toate acestea, trece și școala, începe vacanța copiilor, a consiliului local, a primăriei. Aici trebuie o soluție rapidă, înainte să se întâmple o tragedie!
Concluzia comisiei n-a mai fost exprimată – dar am înțeles că votul ar fi fost negativ din cauza unor discuții anterioare, de la alte ședințe, prin care limitatoarele de viteză ar fi ineficiente și inutile.
„Când au început să discute despre proiecte imobiliare și alte idei care nu au legătură cu Comisia de circulație, m-am ridicat și am plecat. Comisia de circulație este nulă”, a concluzionat băcăuanul.
Voicu a zis
Stâlpișori trebuie montați la fiecare trecere de pietoni. Se salvează vieți,dar interesează pe cineva? De multe ori sunt parcate mașini iar pietonii,în special copii,nu se pot observa tocmai datorită mașinilor parcate. O fi așa greu? Sunt așa scumpe? Sau sunteți delăsători??
andrei a zis
au treaba la parcarile plutitoare…le ia mult timp…stai sa vezi cand se apuca de calea fearata margineni-ura cat le ia.
Stan a zis
Pana cand nu vor muta trecerile de pietoni din intersectii si sensuri giratorii si nu vor monta semafoare pietonale in zonele aglomerate va fi haos in oras.
Marea intrebare este daca are cine sa se uite, sa gandeasca si sa fac ceva !
La ceea ce se vede in oras cred ca raspunsul este cunoscut de toti locuitorii.
Poate va scadea traficul dupa finalizarea parcarilor plutitoare si a trenului urban.
Dragos a zis
Aici, in Bacau, nu conteaza ce stii sa faci, ci cat de activ esti pe linie de partid.
4 clase sa ai, daca esti om bun (a se citi yesmen ghiocel) partidul are grija de tine si te pune in comisii, in grupuri de lucru, in tot ce iti vrea sufletelul, chiar daca nu te duce capul.
Sau mai ales daca nu te duce capul…
radu a zis
Nu inteleg cum Politia Rutiera nu amendeaza administratorul drumului ( Primaria Bacau) pentru parcarile amenajate la mai putin de 25m de trecerea de pietoni.
Vorbeste lumea de stalpisorii de la trecere… sunt OK dar se elibereaza 5m in loc de 25. Ar trebui montati 25m INAINTE SI DUPA trecerea de pietoni, sa fie conform legii…
contribuabil a zis
In principiu tot sistemul public este nul, Administratie publica, Sanatate, Invatamant, Justitie, toaca bani si nu produc nimic, tot la privat apelezi la o urgenta, practic ar fi mai utile daca nu ar exista.
gina badea a zis
OBLIGATORIU STALPISORI TOATE TRECERILE DE PIETONI. NESIMTIREA E MARE IN BACAU