– problemele financiare ale firmelor lui Nelu Iordache, una dintre ele concesionarul aeroportului băcăuan, se răsfrâng și asupra contractului – președintele Dragoș Benea a recunoscut că acest contract este sortit eșecului, dar că se așteaptă până la rezilierea de comun acord, fără consecințe juridice u pentru organizarea licitației și desemnarea concesionarului s-au cheltuit de la bugetul județului peste 5 miliarde de lei vechi
Claudiu TĂNĂSESCU
Eșecul concesionării Aeroportului Internațional „George Enescu” Bacău a fost dezbătut în ședința ordinară a Consiliului Județean (CJ) Bacău de ieri. Pe ordinea de zi a fost și informarea privind implementarea contractului de concesiune lucrări publice „Modernizare și operare Aeroport Bacău”. Situația nu este deloc roz pentru Aeroportul Internațional, deoarece problemele finaciare ale concesionarului se văd în stadiul de realizare a lucrărilor. Firma Blue Aero și-a adjudecat acest contract. Acționarul ei majoritar este Blue Air, iar 89% din Blue Air aparțin de Romstrade, deținută de omul de afaceri Nelu Iordache. Acesta are mari probleme financiare de când peste el s-au dus procurorii DNA în cazul scandalurilor fondurilor europene. La aeroport, din 27 ianuarie 2011 încoace, de când s-a început propiu-zis contractul, s-au realizat investiții de circa 13%. Investiția a ar fi trebuit încheiată în 30 de luni. Pe 4 august 2011 s-a emis graficul de execuție pentru patru faze de lucrări, schimbându-se succesiunea obiectivelor. Până acum s-au realizat, din tot ambițiosul proiect, organizarea de șantier, devierea rețelelor utilitare, lucrări la garajele de utliaje, începutul canalizării, începerea noului turn de control, groapa pentru noul terminal și, cel mai important lucru, platforma de îmbarcare-debarcare.
Dragoș Benea, președintele CJ Bacău, a prezentat pe scurt acest raport. „Era mai bine-venit acest raport în ianuarie. Cred că ne îndreptăm spre rezilierea acestui contract, dar așteptăm, ca să nu existe niciun fel de consecințe juridice. În situația actuală nu cred că mai putem continua concesionarea cu partenerul actual. Avem două sau chiar trei soluții: fie găsim alt partener care să preia concesionarea, fie ne vom ocupa noi și vom face lucrarea cu fonduri de la bugetul județean, local și cel de stat, iar a treia soluție este să periem contractul, să îl ușurăm, să facem lucrări la nivel mai mic și să găsim alt concesionar”, a declarat președintele CJ Bacău. Pasul următor va fi să se facă o analiză pe contractul cu Blue Aero și la final se va lua decizia. Consilierul județean Vasile Cautiș, PPDD, a apreciat cât de riguros este raportul, de bine și frumos aranjat în pagini și structurat pe secțiuni. În schimb, PDL-istul Petrică Mihăilă a cerut mai multă atenție la următorul concesionar dacă va fi cazul. Oana Chelaru, managerul general al Aeroportului Bacău, a spus că și-ar fi dorit să își pună semnătură pe o investiție, nu pe un eșec.
5 miliarde de lei vechi, cheltuite cu desemnarea concesionarului
Contractul de concesionare a Aeroportului Internațional „George Enescu” Bacău a fost un proiect pilot pe vremea lui în țara noastră în ceea ce privește parteneriatul public-privat în acest sector. Pentru desemnarea firmei care să facă investițiile s-a organizat o licitație internațională, s-a apelat la o firmă de experți care să facă SF, într-un cuvânt multe cheltuieli, de peste 5 miliarde de lei vechi. Blue Aero avea obligația să realizeze în 30 de luni investiții de minim 45 milioane de euro, având un drept de concesionare de 35 de ani. Lucrările de modernizare ar fi trebuit să cuprindă un terminal nou care să permită procesarea a 450 pasageri pe oră, modernizarea pistei de decolare, modernizarea căilor rulante din aeroport, platforma pentru spații de parcare și operare la sol, drumuri interne sau parcare nouă cu 300 locuri. Proiectul, alături de cele „13 Legende”, un alt eșec al administrației Benea, a fost punctul forte al campaniei electorale din 2008 al președintelui Dragoș Benea. El a ieșit președinte, se află la al treilea mandat, de proiecte însă s-au ales praful și pulberea.
Concesionarul are datorii la regia aeroportuară și la taxele locale
Concesionarul avea, la data de 31 decembrie 2012, datorii de aproape 430.000 de lei, din care cu scandență la acea dată peste 322.000 de lei: penalități peste 102.000 lei, chirii peste 201.000 lei și datorii la taxe și impozite locale de peste 18.000 de lei. Până acum s-a achitat doar puțin peste 154.000 de lei. La finalul raportului se arată că, dacă firma nu își va putea îndeplini prevederile din contract, conducerea Aeroportului Bacău are două alternative: identificarea unui nou concesionar sau rezilierea contractului de lucrări publice.
marius_torino a zis
Deci sa nu se mai vanda bilete blue_air???ca sa stim,mai venim in romania sau nu cu firma blue air???
ZDB a zis
Rezilierea contractului nu presupune inchiderea companiei Blue Air. In cazul in care se va intampla ceva cu operatorul aerian, se va retrage sau se va inchide, Ziarul de Bacau va va anunta.
Victoria Schreuder a zis
La dezvoltare unui sistem , unei tari , infrastructura si transport este de o importanta vitala. Dupa atitea ani de la revolutie Guvernul Romaniei inca nu realizeaza importa acestui fapt. in schim vor sa intre in EU si Schengen. Domnule Benea , care sunteti la al treilea mandat, n-ar fi bine sa parasiti funcia de presedinte, sa faceti loc unei persoane competente si cu simtul negotului / comertului/ turismului. Asa se poate salva Bacau si toata Romania pe harta Europei.