Deputatul Constantin Avram, președintele ALDE Bacău, a prezentat în Parlamentul României o problemă cu care se confruntă câteva primării din județul Bacău.
Avram a vorbit despre criza deșeurilor ce afectează 14 localități și efectele pe care amânarea adoptării bugetului le are asupra rezolvării problemei.
ADIS Bacău a îngropat în gunoaie 14 localităţi din judeţ
La sfârşitul anului 2017, motivam, printr-o declaraţie politică, oportunitatea instituirii stării de alertă, de către Prefectura Bacău, ca urmare a crizei deşeurilor în municipiul Moineşti şi în oraşul Dărmăneşti, criză rezolvată prin adoptarea unor hotărâri ale Consiliilor locale din cele două localităţi, având speranţa că aşa ceva nu se va mai repeta.
Iată că la începutul anului 2019 apare o nouă criză a deşeurilor menajere generată de ADIS Bacău, o asociaţie a 65 de UAT-uri, în care majoritatea este deţinută de primarii PSD, titularul de contract cu operatorii economici care au câştigat licitaţiile pentru colectarea, transportul, sortarea şi depozitarea deşeurilor în judeţul Bacău, care spulberă speranţele mele privitoare la acest subiect.
Este vorba despre 14 localităţi din judeţ, din care un municipiu, 4 oraşe şi 9 comune. Este de remarcat că două adrese, nr. 196 din 18 ianuarie 2019 şi nr. 178 din 25 ianuarie 2019, ale administratorului depozitului ECO-SUD SA şi ale prestatorului de servicii de colectare a deşeurilor SC ROMPREST SERVICE SA, au suspendat serviciile publice de salubrizare începând cu data de 25 ianuarie 2019 pe perioadă nedeterminată, condamnând în acest fel aceste 14 localităţi la „traiul sub munţii de gunoaie”, cu largul concurs al conducerii ADIS Bacău.
Afirm acest lucru, pentru că, după o documentare mai atentă, am constatat că, spre exemplu, municipiul Moineşti plătise în 3 tranşe contravaloarea acestor servicii, adică 850.000 de lei, tocmai pentru a debloca situaţia critică şi reluarea colectării, a sortării şi a depozitării deşeurilor de către operatorii economici, lucru care nu s-a întâmplat, deoarece ADIS Bacău pretindea municipiului Moineşti plata a două milioane de lei, iar oraşului Dărmăneşti 1,7 milioane de lei în termen de 7 zile, în condiţiile în care acestea nu aveau buget aprobat, întrucât nici Parlamentul României nu dezbătuse şi nu votase bugetul de stat al României la acea dată.
Operatorul economic a apelat la procedura de executare silită, prin blocarea conturilor. Colac peste pupăză, cum spune românul, preşedintele României a contestat ulterior la Curtea Constituţională Legea bugetului de stat.
De ce a procedat ADIS Bacău în acest fel, este greu de înţeles, din moment ce, cunoscând situaţia că municipiul Moineşti, ca toate celelalte UAT-uri, funcţiona cu 1/12 cheltuieli, totuşi solicită să plătească aceste sume considerabile, intr-un termen foarte scurt, refuzând astfel reluarea colectării deşeurilor din municipiul Moineşti şi din oraşul Dărmăneşti, printr-o dispoziţie către SC ROMPREST SERVICE SA. Este uşor de bănuit faptul că celelalte UAT-uri sunt în aceeaşi situaţie disperată, generată de ADIS Bacău, pentru sume mult mai mici decât cele pretinse de la UAT Moineşti şi UAT Dărmăneşti, asta în condiţiile în care ADIS Bacău obligă operatorii care asigură acest tip de servicii de colectare/transport/sortare şi depozitare să încalce grav prevederile art. 1 alin. (4), lit. d) din Legea nr. 51/2006, care prevede expres că „serviciile de utilitate publică au caracter permanent şi regim de funcţionare continuu”.
Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului a sesizat Garda de Mediu şi, în urma derulării procedurilor legale, a notificat operatorul SC ROMPREST SERVICE SA, ca în termen de 5 zile să reia colectarea deşeurilor, sub sancţiunea suspendării autorizaţiei de mediu. Drept urmare, colectarea deşeurilor a fost reluată în data de 16 februarie în municipiul Moineşti, urmând a fi continuată şi în celelalte 13 localităţi, lucru demn de menţionat.
ANPM, neavând nicio tangenţă cu relaţiile comerciale dintre UAT-uri şi operatorii economici, urmăreşte numai respectarea condiţiilor care să evite un impact major asupra mediului înconjurător, aşa cum prevede Legea nr. 51/2006.
Singurul răspuns la această criză a deşeurilor în cele 14 localităţi ar fi legat de apartenenţa politică a celor doi primari în cauză, de la Moineşti şi Dărmăneşti, care sunt membri ai ALDE, iar conducerea ADIS Bacău este asigurată de un membru al PSD. Dacă aşa stau lucrurile, se impune o discuţie serioasă în Coaliţia de guvernare PSD- ALDE, cât mai rapid, pentru lămurirea acestei situaţii fără precedent, creatoare de riscuri majore de apariţie a unor epidemii sau epizootii sau de infestare a aerului, semnal de alarmă tras şi de APM Bacău. Bineînţeles că „lăutarii de serviciu” au aplaudat prin texte online măsura luată de ADIS Bacău, alăturându-se acelora care i-au condamnat o perioadă de timp, adică 21 de zile, pe locuitorii celor 14 localităţi, la „traiul sub munţii de gunoaie”!
Şi atunci mă întreb, poate retoric, de ce ADIS Bacău care „vorbeşte şi acţionează în numele şi pe seama UAT-urilor componente”, numai privitor la încasările aferente şi nu face niciun pas în situaţiile de criză care apar, spre rezolvarea amiabilă a acestora, rezumându-se numai spre blocarea lor, poziţionându-se astfel în postura de „avocat al acestor operatori”?!
Răspunsul este simplu… nu le pasă de sănătatea şi riscurile cetăţenilor din 14 localităţi, pentru că altfel le-ar aminti operatorilor interdicţia de suspendare a serviciilor de utilitate publică, potrivit prevederilor legale, chiar dacă sunt în regim privat!
– sursă: declarație politică a deputatului Constantin Avram (ALDE Bacău).
Marian a zis
Avram vorbeste? xxx Stie ca primarii au raportat in fals datele cu privire la popatia comu elor? ADIS e slab ca nu ii reclama pe acei primari mincinosi, unii corupti. Contractul a fost semnat de acei primari sau de cei dinainte. xxx
– comentariu cenzurat
Valentin a zis
Ii pasa lui Avram de sanatatea locuitorilor? Mare demagog!!!
Jona a zis
ADIS e doar o alta structura inutila populata cu tot felul de xxx, de ce nu poate fi platit direct prestatorului? De ce trebuie sa treaca prin nu stiu cate maini niste bani ca sa ajunga unde trebuie? Se justifica organigrama ADIS in vreun fel? Ca pana acum am vazut ca este doar un ghimpe inutil. Iar primarii daca incaseaza banii de la cetateni, de ce nu platesc mai departe? Unde sunt banii cetatentilor si pe ce inutilitati au fost risipiti, aici intrand si salariile functionarilor, multi inutili din primarii.
– comentariu cenzurat