Întreținerea interiorului
Pentru a avea sentimentul că te afli într-o mașină „ca nouă” trebuie să menții un interior curat și îngrijit. Cu cît se acumulează mai multă murdărie pe scaune și pe covorașe, cu atît acestea se vor uza mai repede, iar mașina va arăta ca una care își așteaptă drumul spre centrul de colectare pentru fier vechi. Curățarea interiorului mașinii înseamnă curățenie generală. Este adevărat că iarna această operațiune este mai dificilă, dar nu mai puțin importantă.
Covorașele mașinii se curăță la fel ca și cele din casă, cu soluții speciale, iar tapițeria, fie că este din vinilin, din materiale textile sau din piele, se curăță tot cu soluții speciale. Pentru curățarea parbrizului se pot utiliza cu succes soluțiile de curațat ferestrele. Diferența dintre interiorul unei mașini și interiorul casei stă în gradul de uzură la care este supus automobilul. Uzura este mult mai mare în cazul mașinii. De exemplu, acasă, în funcție de stilul de viață, petrecem o anumită parte a timpului și utilizăm ocazional fotoliile din sufragerie, pe cînd scaunele mașinii sînt folosite zilnic sau destul de des, timp de cîteva ore. Covorașele mașinii sînt călcate zilnic și se murdăresc cu noroi, uleiuri, zăpadă etc.
Interiorul mașinii poate deveni fie dormitor, în cazul călătoriilor mai lungi, restaurant, birou etc. Interiorul unui automobil este expus frigului. Zilnic este expus poluanților atmosferici. Astfel, întreținerea interiorului mașinii dumneavoastră are rolul de a readuce înfățișarea pe care automobilul respectiv ar avea-o la salonul auto. În curățarea interiorului mașinii trebuie acordată o mare atenție detaliului: pete, urme de murdărie, praf, obiecte inutile încărcate în mașină.
Remedierea defectelor generatorului de curent
Cauzele pentru care generatorul de curent nu dezvoltă întreaga putere pot fi următoarele: îmbîcsirea cu ulei a colectorului și atunci se curăță cu o cîrpă înmuiată în benzină; cînd periile nu calcă bine pe colector sau sînt înțepenite în locașul lor, se curăță locașul și periile cu o cîrpă înmuiată în benzină; atunci cînd periile sînt prea uzate și nu sînt apăsate suficient pe arcuri, se montează perii noi care se șlefuiesc pe colector cu pînză pentru șlefuire uscată; cînd cureaua de transmisie patinează pentru că este prea slabă sau prea uzată, se întinde, ori, dacă este prea uzată, se înlocuiește; cînd o bobină a rotorului este arsă, se verifică rotorul și se rebobinează; cînd releul de tensiune este montat greșit, se montează regulatorul corect.
În cazul în care generatorul nu debitează curent, trebuie verificat, operațiune denumită de mecanici bobinajul rotorului. Dacă este ars, se înlocuiește sau se rebobinează rotorul. Dacă bobina de excitație a unui pol este întreruptă sau arsă, se înlocuiește sau se rebobinează. Cînd releul regulator este defect, acesta se înlocuiește cu altul bun. O altă cauză o reprezintă legăturile la generator, desfăcute sau întrerupte, între generator și releul – generator. Pentru a rezolva problema se determină locul întreruperii și se înlătură conducta defectă sau se înlocuiește cu una nouă. În cazul în care periile produc scîntei puternice, colectorul este uzat, cu izolația dintre lamele ieșită la nivelul colectorului. Defecțiunea se remediază prin rectificarea colectorul la strung și pilirea cu grijă a izolației dintre lamele. Producerea unui scurt-circuit la bobinele rotorului se remediază prin rebobinarea acestuia.
În cazul în care becul de control la tabloul de bord nu arde, se verifică dacă becul este slăbit în dulie sau este ars. Se fixează bine becul în dulie sau se înlocuiește. Cînd legătura la masă s-a slăbit, s-a rupt sau are o rezistență de contact mare, se verifică dacă contactul dintre generator, suport și motor este curat. De asemenea și cînd legătura la masă a releului – regulator prezintă murdării, suprafețele de contact se curață bine. Alte motive pot fi: bateria de acumulare este descărcată sau defectă și din această cauză generatorul nu debitează curent. Becul de control rămîne aprins deoarece periile generatorului nu fac contact cu colectorul, sînt înțepenite sau uzate. În acest caz se curăță periile și casetele cu o cîrpă înmuiată în benzină, se înlocuiesc periile uzate sau arcurile rupte ori slabe. Cînd colectorul este murdar, se curăță colectorul cu benzină, se slefuiește la nevoie cu hîrtie sticlată, doar cînd prezintă zgîrieturi mici.
Defecțiuni ale instalației de frînare
Înlocuirea racordurilor flexibile, desfundarea și curățarea rezervorului de compensare înfundat, înlocuirea lichidului de frînă cu cel prescris, defecțiuni care au ca efect neasigurarea frînării corespunzatoare, se execută, de regulă, numai la ateliere specializate. Aerisirea circuitului de frînare se poate realiza și de către proprietarul automobilului. Acesta mai poate executa deblocarea frînei de mînă, completarea rezervorului compensator cu lichid și alte operațiuni mai simple. Operații care se execută numai la service sînt spălarea cu alcool a cilindrului principal, deblocarea saboților și înlocuirea pieselor defecte, înlocuirea garniturilor la cilindrul principal, schimbarea plăcuțelor de frînă,
înlocuirea conductelor din circuit, curațarea discurilor și tamburilor cu tricloretilenă și hîrtie abrazivă.
Cauzele creșterii consumului de benzină
În cazul creșterii consumului de benzină, e bine să verificați pierderile din rezervor și la legături, scurgerile pe la membrana pompei de benzină, excesul de benzină în carburator prin defecțiunile de la poantou, plutitor, jigloare, la clapeta de pornire sau la starter, avansuri prea mari sau prea mici la aprindere, față de avansurile optime, distanțe incorecte între patine și între electrozii bujiei, înțepenirea regulatorului centrifugal sau a celui vacuumatic, al avansului la aprindere, frecări crescute în organele transmisiei, pneuri cu presiune scăzută în camere sau de dimensiuni superioare celor normale, frecarea continuă a elementelor de frînare, dereglarea direcției. Este bine de știut că pe timp de iarnă consumul de carburant crește cu pînă la 20 la sută.
Îngrijirea pneurilor
Cele mai importante operații de întreținere care se referă la pneuri sînt presiunea aerului în camere și starea valvelor. În timp de iarnă, pe drumuri cu zăpadă sau pe teren moale, nisipos, presiunea aerului în camere este bine să fie cu circa 20% mai mare decît cea normală. Pe timp călduros este recomandat ca presiunea din pneuri să fie cu 0,2-0,3 atmosfere superioare celor prescrise. La parcarea automobilului, anvelopele trebuie protejate de razele solare, iar dacă automobilul nu se folosește timp de cîteva săptămîni este obligatorie verificarea presiunii din camere. (C. P, Cl. T.)
Lasă un răspuns