– magazinele din Bacau au fost luate cu asalt, la sfirsitul saptaminii trecute, de cumparatori chiar din mai multe judete, la vestea debutului perioadei de reduceri – bucuria economisirii unor banuti prin achizitionarea unui produs „redus” poate reprezenta insa, in realitate, doar o iluzie, motiv pentru care consumatorii sint sfatuiti la prudenta inainte de a apuca sa achite cumparaturile la casa
Madalina ROTARU
Vestea ca a inceput „sezonul” reducerilor a facut, simbata si duminica ce tocmai au trecut, ca orasul sa forfoteasca. Magazinele au fost luate cu asalt de bacauani si nu numai in speranta achizitionarii produselor necesare pe care nu si le-au permis pina acum din cauza pretului prea mare. Numai in Arena Mall au trecut, in zilele amintite, mii de cumparatori.
Zvonul ca reducerile sint substantiale, ajungind si pina la 70%, s-a imprastiat repede, se pare, si in rindul pasionatilor de cumparaturi din alte judete: duminica, in jurul prinzului, de exemplu, in parcarea mall-ului abia de se gasea un loc printre numeroasele autoturisme cu numere de Neamt, Vrancea, Botosani sau Suceava.
De fapt, in incita magazinelor din tot orasul – forfota maxima, copii, tineri, adulti sau bunici nemaiprididind sa caute la rafturi in speranta ca lucrul preferat se va fi ieftinit macar putin.
De la buluc, la bucluc
Dincolo de farmecul si economia pe care „shopping”-ul la pret redus le genereaza, pot exista insa si neplaceri in perioadele de soldare, provocate de unii agenti economici nu tocmai de buna credinta. Nu o data s-a intimplat, de exemplu, ca reducerea anuntata sa fie si reala sau corect calculata.
De asemenea, au existat cazuri in care anunturile legate de reduceri erau ambigue, neafisate la vedere, incomplete sau ilizibile, lucruri constatate de-a lungul timpului, in urma propriilor verificari sau la sesizarea cetatenilor si sanctionate conform legii si de Protectia Consumatorului. Citeva patanii de la cumparaturi mai mult sau mai putin recente au ajuns si la „urechile” Ziarului de Bacau.
„Chiar in week-end, la un magazin in care erau afisate reduceri, mi s-a intimplat sa constat – dupa ce am achitat produsul – ca desi acesta avea anuntata clar o reducere de 60%, pretul la casa, fata de cel initial, s-a dovedit a fi redus cu doar 40%.
Este vorba despre un magazin de incaltaminte”, ne-a povestit A. Tica, 32 ani, Bacau. Tot intr-un magazin de incaltaminte, recent, un alt bacauan s-a trezit ca a achitat o pereche de pantofi la un alt pret decit cel specificat.
„Pe talpa pantofului drept era afisat un pret, dar la casa am fost pus sa platesc mai mult. Acasa, am observat ca pe talpa celuilalt pantof era si o eticheta cu pretul platit”, a spus V. Dumitru, 45 ani. La rindul ei, o tinara de 31 de ani ne-a impartasit patania de la cumparaturi.
„S-a petrecut in urma cu vreo trei luni. Pusesem ochii pe un articol de imbracaminte pe care insa, nu mi l-am putut permite, costind 299 lei. Am zis ca mai astept, ca sigur va intra la reduceri. Am trecut apoi, prin magazinul respectiv in fiecare week-end, in speranta ca voi vedea reducerea mult asteptata.
In fine, dupa circa o luna jumate de verificat produsul, «reducerea» a aparut: cu negru, scria pret «nou»: 299 lei, iar cu rosu si taiat, pret «vechi»: 350 lei”, a povestit M. Roman.
Pentru a nu a cadea prada unor reduceri iluzorii, posibilii clienti ai magazinelor sint sfatuiti de Protectia Consumatorului, la prudenta sporita, iar aceasta, inainte de a plati produsul la casa.
Sfaturi pentru cumparatori
Perioadele de reduceri, precum si procentul acestora sint stabilite, intre anumite intervale de fiecare comerciant in parte, unele mai mari, altele mai mici, in orice caz, majoritatea in „limita stocului disponibil”, motiv pentru clientii magazinelor sa nu intirzie prea mult decizia achizitionarii unui produs.
Protectia Consumatorului atrage insa atentia cumparatorilor ca reducerile nu pot fi practicate oricum si la discretia comerciantului, unele din ele fiind reglementate prin lege. Se reaminteste astfel, faptul ca „vinzarea de soldare este acea vinzare insotita sau precedata de publicitate si anuntata sub denumirea de «soldare/soldari/solduri» si care, prin reducere de pret, are ca efect vinzarea accelerata a stocului de marfuri dintr-o structura de vinzare cu amanuntul, in scopul reinnoirii sezoniere a sortimentului de marfuri”, dupa cum se specifica intr-un comunicat de presa al Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului.
Un aspect la care consumatorii trebuie sa fie foarte atenti in perioadele de reducere este afisarea corecta a procentului acesteia sau a pretului exprimat in valoare absoluta, la loc vizibil si citet, fiind interzisa prezentarea unei reduceri de pret ca oferta gratuita a unei parti din produs.
Totodata, reducerea trebuie sa fie raportata la pretul de referinta practicat in sensul ca pe eticheta produsului este obligatorie atit afisarea pretului vechi, cit si ce a pretului nou. In cazul in care se constata nereguli, clientii sint sfatuiti sa sesizeze cu incredere Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorului.
Potrivit reglementarilor in domeniu, in vigoare, pentru produsele de toamna-iarna, perioadele de soldare se stabilesc de catre comercianti in perioada 15 ianuarie – 15 aprilie inclusiv.
Sapte firme au cerut aprobare pentru reduceri de la Primaria Bacau
Pina acum, la Primaria Bacau au depus notificari ca vor scoate la vinzare produse la pret redus un numar de sapte firme. Este drept, numarul magazinelor este mult mai mare, deoarece acestea au mai multe puncte de desfacere.
Domeniile de activitate a acestor firme sint confectiile, incaltamintea sau bunurile de larg consum. Reprezentantii Primariei Bacau spun insa ca abia a inceput sezonul reducerilor, din 15 ianuarie si ca de aceea se asteapta ca pina la finalul lui, numarul cererilor sa creasca consistent.
“Ne asteptam ca numarul firmelor care vor depune notificari sa creasca in perioada urmatoare. Pe aceasta cale atragem atentia firmelor care vor opera reduceri de preturi ca au obligatia sa notifice primaria despre acestea, in caz contrar atit Garda Financiara cit si Protectia Consumatorilor putind aplica amenzi de pina la 20 de milioane de lei vechi”, a declarat Ionut Tomescu, purtator de cuvint la Primaria Bacau.
Conform legii notificarea trebuie sa contina datele de identificare ale societatii, lista cu produse si cuantumul reducerilor care se aplica pe categorii de produse, precum si bucatile de produse scoase la vinzare. Cererile de autorizare se pot depune cu 15 zile inainte de data de 15 aprilie, cind se incheie sezonul destinat soldurilor. (Claudiu TANASESCU)
bibi a zis
In tara noastra ,reducerile inseamna achizitionarea unui produs la acelasi pret ca inainte sau chiar mai scump ! Am patit-o ,am avut de gand sa-mi cumpar o geaca f .frumoasa la 250 lei in primele zile ale lunii decembrie ,am zis ca de Craciun mai lasa din pret , am mers pe 23 .12 2010,culmea era la pretul de 289 lei ,am mers la acelasi magazin sambata asta si geaca respectiva avea un pret de vanzare cu reducere cu tot de 269 lei ! Vai de comertul din Romania !! Vor sa scoata bani si din rahat !! cu reducere cu tot !