Românii obișnuiți (prost!) să trăiască pe datorie, sînt circumspecți atunci cînd aud că există semeni de-ai lor care reușesc să facă bani pe vreme de criză. Prin 2000 – 2002, oamenilor le intrase în cap ideea că singura formă de bunăstare ar fi cea obținută pe credite. Statul „duduia a prosperitate”, guvernele de-atunci gajînd averea țări pe următoarele decenii. Numai că în 2009 și au falimentat mai toți susținătorii teoriei conform căreia „Cele mai bune afaceri sînt cele făcute cu banii altora!”.
Puțini au fost cei care au încercat să înțeleagă și să folosească adevăratele principii ale economiei de piață. Oricine poate să-și folosească propriul capital nu doar pentru a ridica un chișc sau pentru a închiria o tarabă în piață. Există alte posibilități de a investi sume chiar modeste și de a obține randamente financiare aparent incredibile pentru cei al căror scop în viață este doar chermeza cu mici și manele. Sînt fonduri de investiții, Bursa de Valori, depozitele negociate, piața forex, adică instituții și sisteme la îndemîna oricărui cetățean grijuliu cu viitorul lui.
Numai că românii au ajuns capitaliști aproape cu forța. La începutul anilor ’90, prin lege, avuția socialistă a fost transformată în cupoane și distribuită poporului. Fiecare a investit cum a crezut de cuviință sau în baza informațiilor primite la crîșmă. După 20 de ani, puțini mai sînt cei care se bucură de mica avere primită după Revoluție. Fabricile au falimentat, iar cuponul a ajuns o hîrtie fără valoare. Unii au avut o bună intuiție au dat încrederea (și bainii!) lor unor instituții ce abia se înființaseră: Fondurile Proprietății Private. Atunci, cu două decenii în urmă, și-a început activitatea FPP II Moldova.
Astăzi se numește SIF 2 Moldova și se numără printre cele mai rentabile societăți de investiții de pe piața de capital. Acționariatul a suferit profunde schimbări, însă cei care au depus cupoanele la această instituție au avut numai de cîștigat. SIF 2 Moldova a trecut prin toate etapele tranziției românești. A făcut lejer profit prin 2000 – 2002, a absorbit șocul începutului de criză în 2008 și acum se pregătește pentru o nouă etapă de dezvoltare. Tot acest parcurs a fost posibil deoarece „nucleul dur” al managementului a rămas stabil și nu a abdicat de la principiile de bază pe care s-a construit o societate de investiții cu adevărat credibilă și eficientă. Echipa de conducere (în oricare dintre formulele din această perioadă) a învățat și a înțeles, odată cu investitorii și acționarii, că piața de capital înseamnă comercializarea sentimentului de încredere.
De aceea, acum, la SIF 2 Moldova, se anunță o profundă schimbare de strategie. Accentul se va pune nu doar pe randamentul investițiilor, ci – mai ales – pe buna și corecta informare a celor care și-au dat banii spre administrare acestei societăți. Momentul actual al economiei globale este unul al oportunităților. Sloganul celor de la SIF 2 („Responsabilitate, profesionalism, inteligență, optimism, curaj, diversitate!”) rezumă perfect situația celor care acționează pe piața de capital. Accentul pus pe feed-back-ul solicitat în mod constant acționarilor și investitorilor demonstrează atitudinea pro-activă și dorința de a fi „pe fază” în această jungă a investițiilor financiare. Probabil că vor fi destui cei care vor crede în noua atitudine deschisă și vor face bani alături de specialiștii de la SIF 2 Moldova. Cine nu riscă, nu cîștigă! Însă chiar și riscul poate fi calculat…
Ștefan RADU
Lasă un răspuns