Șoferii de taxi din Bacău au învățat cum să se comporte civilizat cu clienții, să poarte o conversație minimă în limba engleză și să știe care sînt consecințele juridice ale diferitelor evenimente din trafic. Toate acestea le-au fot predate la un curs de atestare profesională care i-a costat 2,5 milioane de lei. Mulți dintre șoferii de taxi se îndoiesc de necesitatea unor astfel de cursuri, dar recunosc faptul că unele cunoștințe chiar le-au fost de folos.
Codul manierelor elegante, noțiuni minime de limba engleză sau juridice, conduita rutieră, toate acestea le-au fost predate tuturor șoferilor de taxi din Bacău. Participarea acestora la cursuri nu a fost benevolă, ci obligatorie, contra unei taxe de 2,5 milioane de lei. Doar în felul acesta și-au putut lua atestatele profesionale eliberate de la acest sfîrșit de an de Autoritatea Română Rutieră (ARR). Timp de 30 de ore, cursanții au fost învățați cum să vorbească politicos cu clienții, cum să atenueze conflictele sau și-au însușit noțiuni elementare de limba engleză și de cunoștințe juridice. De asmenea, ei au mai învățat normele de consuită rutieră, precum și modul de funcționare a noilor aparate de taxat și stațiilor de comunicare. Toate aceste noutăți au fost impuse de Uniunea Europeană în privința modului de atestare profesională, iar șoferii de taxi au fost nevoiți să se supună prevederilor. „Pentru normele de conduită rutieră am avut profesor un lucrător de la Poliția rutieră, cursurile de bune maniere și noțiunile juridice au fost predate de un profesor de liceu, care are și pregătire juridică, iar pentru celelalte cursuri am avut specialiști din domeniile respective. Taxa a fost acceptabilă în Bacău, pentru că în alte județe nu a fost mai mică de patru milioane de lei”, ne-a declarat Marcel Nechita, președintele Camerei Taximetriștilor din Bacău.
Vorba dulce, mult aduce
Cel mai incitant curs pentru taximetriști a fost, fără îndoială, cel de bune maniere. „Am învățat cum să primim clientul în mașină, dacă are bagaj să-l ajutăm, să ne comportăm civilizat, să-l ducem cît mai direct la destinație, să-l ajutăm la coborîre și să-i urăm o zi bună și să evităm pe cît posibil conflictele”, ne-a spus Costel Vrînceanu, unul dintre șoferii de taxi. Astfel de lucruri erau însă cunoscute de toți șoferii, iar cei care își doreau respectul clienților, aplicau regulile și înainate de specializare. La capitolul norme de conduită rutieră, șoferii de taxi au învățat că nu-i frumos să faci semne obscene către ceilalți participanți la trafic și să evite clienții în stare de ebrietate și pe cei care dau semne că ar fi recalcitranți. „Legea ne permite o astfel de selecție a clienților tocmai în încercarea de a proteja cumva pe conducătorul auto de eventualele agresiuni”, ne-a mai spus Marcel Nechita. „Tot în ideea asta nu mai avem voie să luăm clienți pe scaunul din față, decît în cazul în care bancheta din spate este deja ocupată. De asemenea, la cursul de limba engleză am învățat noțiunile elementare de limba engleză, dar sînt mulți dintre noi care stăpînesc destul e bine o limbă străină, pentru că mulți dintre taximetriști sînt băieți tineri, care au terminat liceul”, ne-a spus și Liviu Dascălu, un alt șofer de taxi.
Țepuitori și agresorii nu țin cont de atestat
Vechea problemă a taximetriștilor rămîne în continuare însă nerezolvată, chiar dacă au acum și atestate de taximetriști profesioniști. Agresorii și țepuitorii nu țin cont de asta atunci cînd sînt puși pe fapte mari. Deși în Bacău cazurile de agesiune fizică au fost mult mai rare ca în alte părți, asta nu înseamnă că au lipsit bătăile, furturile de mașini și țepele trase, culmea, în cele mai multe cazuri de femei. „De obicei spun că intră puțin undeva, să ia ceva, și se întorc. Cum sîntem pățiți le cerem însă banii pînă în acel moment, urmînd ca restul să-l achite la terminarea cursei. Cei mai mulți dintre clienți, care se știu cinstiți, se simt jigniți, dar noi nu avem cum să-i vedem sufletul. Pentru că după aspect nu te mai poți lua, nu puține fiind cazurile cînd cei care ne-au țepuit erau oameni bine îmbrăcați care vorbeau frumos”, ne-au spus șoferii de taxi. Cel mai recent caz este al unui șofer de taxi al cărui geam a fost spart de către un client furios chiar în fața poliției și care acum este cercetat de oamenii legii. „Un client, pe care am aflat după aceea de la poliție că-l cheamă Vasile Ciobanu, a cerut o mașină și la finalul cursei avea de plătiti 210.000 lei. Cînd a auzit s-a enervat și i-a spart geamul mașinii chiar în fața sediului poliției. De obicei, cînd se întîmplă să avem clienți recalcitranți, fie anunțăm prin stație, fie oprim într-un loc unde sînt parcate mai multe taxiuri. Să știți că în situații de genul acesta nu mai contează de la ce firmă sînt taxiurile. Șoferii se ajută între ei, pentru că înainte de orice sînt colegi”, ne-a mai spus Nechita. (Mirela ROMANEȚ)
Lasă un răspuns