An de an, matematica face numeroase „victime” printre candidatii examenului de bacalaureat. In cea de-a doua sesiune din 2011, majoritatea notelor obtinute la aceasta disciplina de absolventii bacauani s-au clasat sub 5. Sute de candidati au fost notati chiar sub 1, 50, ceea ce inseamna ca au predat tezele aproape goale.
Trei profesori de matematica, evaluatori in bacul de toamna, au identificat pentru Ziarul de Bacau mai multe motive care stau la baza rezultatelor dezastruoase la aceasta disciplina.
Ovidiu Trofin, fost inspector scolar de specialitate, in prezent profesor al Colegiului National „Ferdinand I”, atrage atentia ca matematica este in primul rind o proba de examen care nu poate fi fentata de cei care nu au studiat-o temeinic in toti anii de scoala.
„Matematica este o disciplina ceva mai grea, care se intinde pe mai multi ani, inca din ciclurile primar si gimnazial. Daca sint copii care vin cu deficiente din clasele I – VIII, cind intilnesc materiile mult mai dificile de la liceu golurile lor de cunostinte se adincesc.
Nu se compara de exemplu psihologia, ca disciplina de examen, pentru care ai de invatat materia dintr-un an, cu matematica, unde este mult mai multa materie. Mai este un lucru care cred ca trebuie spus: sint unii dintre ei care pur si simplu nu fac fata la liceu, trebuia sa mearga la o scoala profesionala, dar acestea s-au desfiintat”, a declarat Ovidiu Trofin.
Profesorul bacauan spune lucrurilor pe nume pina la capat si recunoaste ca subiectele au fost in toamna chiar mai grele decit in prima sesiune a examenului.
„Cel putin la M2, pentru profilul tehnic, subiectele au fost mai dificile in a doua sesiune, erau probleme in care rationamentele erau mult mai complicate, cu mai multi pasi spre rezolvare. O schimbare ar fi necesara, poate ca ar trebui sa existe un bacalaureat pentru cei care doresc sa continue cu invatamintul superior si unul mai usor, pentru cei care nu vor sa faca studii superioare”, este de parere profesorul bacauan.
In opinia sa, la toate aceste cauze se adauga si un dezinteres tot mai evident fata de invatare al elevilor de liceu. „Ei au avut exemplul anilor trecuti in care au vazut ca se poate trece examenul fie ca inveti sau nu. Eu sper ca situatia de anul acesta sa fie un soc util in pregatirea lor, a elevilor mai mici, care au invatat poate din experienta colegilor ca trebuie sa porneasca responsabil la drum”, a conchis profesorul Colegiului National „Ferdinand I”, din Bacau.
Profesorul Costica Lupu: „Au fost obisnuiti de parinti sa se «descurce»”
Si Costica Lupu, profesor al Colegiului National Pedagogic „Stefan cel Mare”, din Bacau, considera ca actuala structura a bacalaureratului ii dezavantajeaza din start pe elevii cu capacitati sau cu interese reduse pentru invatare.
„Consider ca experienta bacalaureatului de anul acesta este un lucru foarte bun. Poate elevii si parintii vor fi constienti ca fara munca nu se poate. Ar trebui sa intervina insa si ministerul, repartizarea in clasa a IX-a se face cu calculatorul si ajunge la matematica – informatica un elev care are media de admitere mare dar nu este foarte bun la matematica.
Subiectele au fost dificile. Am corectat la M2 si este clar ca absolventii de invatamint tehnic au mai multe aptitudini practice decit teoretice. Ar trebui sa fie o selectie din timpul liceului, ca atunci cind ajung la bacalaureat sa ramina cei care fac fata unei invatari teoretice iar cei care dau mai multa importanta practicii sa aiba posibilitatea sa se inscrie la ceea ce le place.
Dar pentru asta trebuie sa fie investiti foarte multi bani, pentru angajarea de specialisti care sa faca evaluari, pedagogici, doctori”, a comentat Costica Lupu.
Profesorul Colegiului Pedagogic din Bacau este de parere ca rezultatele dezastruoase de la bacalaureat ar trebui analizate si in raport cu atitudinea fata de scoala nu doar a elevilor ci si a parintilor acestora.
„Tezele la matematica au fost foarte slabe. Dintr-un set de 50, promovau 7 – 8. Parintii si elevii trateaza scoala cu neseriozitate inca din clasa IX-a, pentru ca au mentalitatea ca bacalaureatul se ia oricum, si fara invatare. Este aceasta atitudine de nemunca, au fost obisnuiti de parinti, inca din copilarie, sa se «descurce», prin copiere. Or ulciorul nu merge de multe ori la apa. In timpul anilor de liceu lipsesc de la ore, nu-si fac temele. Iar matematica nu se invata decit cu creionul in mina”, a descris transant realitatea din licee profesorul bacauan Costica Lupu.
Neculai Terente, director al Colegiului Economic „Ion Ghica” din Bacau, a fost mai zgircit in argumente. Profesorul evaluator a rezumat situatia de anul acesta de la bacalaureat in citeva cuvinte: „Corectarea s-a facut dupa barem. Rezultatele au reflectat pregatirea elevilor. S-au luat foarte multe note de 1”.
In judetul Bacau, inainte de contestatii, din 2641 de candidati prezenti, 10 au fost eliminati pentru tentativa de frauda si 2207 au fost respinsi. Alti 538 inscrisi au absentat. (Laura HUIBAN)
Lasă un răspuns