Parlamentarul băcăuan Cristian Ichim (REPER) susține că protestul spontan al transportatorilor și fermierii români trage un puternic semnal de alarmă față de situația dezastroasă din agricultură și transporturi.
„Cred că este o acțiune justificată în contextul în care, toate deciziile coaliției de la guvernare, din aceste domenii nu fac decât să îngreuneze activitatea în agricultură și transporturi. Pentru a face față la toate taxele și impozitele cerute de stat profesioniștii din domeniu au făcut împrumuturi imense, pe care, acum nu mai au cum să le susțină. În plus, seceta din anul 2023 a contribuit și mai mult la dezastrul din sectorul agriculturii, mai ales în contextul în care statul nu investește deloc într-un sistem integrat național de irigații.
Guvernul trebuie să intervină acum cu câteva măsuri clare. Astfel pentru agricultori este nevoie să aducem subvențiile acordate măcar la un nivel similar cu cel practicat în majoritatea statele UE, pentru că valoarea acordată acum în România este o rușine. Totodată, trebuie creat un sistem de egalizare a acestor subvenții pentru toate categoriile de ferme și agricultori. Dacă mergem mai departe cu aceste practici neunitare vom pierde sectoare care în anii trecuți au dat rezultate foarte bune. Agricultorii românii au nevoie de sprijin mai mare pentru achiziția de tehnică agricolă, eventual se poate aplica un plan similar cu programul Rabla. Mai mult, cred că polițele RCA pentru tehnica agricolă ar trebui calculate după o altă formulă. Uzura acestor echipamente este extrem de mare, iar costurile de achiziții sunt foarte ridicate.
În ceea ce privește transportatorii, coaliția de la guvernare ar trebui să caute soluții pentru reducerea accizei la motorină și benzină și pentru amânare plății taxelor și impozitelor de către firmele de transport rutier, pentru a le oferi suport în cadrul fluxului de bani. Totodată, este nevoie să se intervină pentru introducerea unor ajutoare de minimis destinate transporturilor comerciale, după modelele existente în UE și obligativitatea indexării tarifului de transport cu costul motorinei la fiecare săptămână. Și nu în ultimul rând este nevoie de subvenționarea cu 1,5 lei/litru a prețului la carburant și adoptarea unor măsuri de reducere și amânare a plății taxelor și contribuțiilor sociale de către firmele de transport rutier, pentru a le oferi suport în cadrul fluxului de bani.
Să fie foarte clar, situația agriculturii românești este foarte complicată, iar statul român, prin reprezentanții responsabili trebuie să intervină urgent. Nu ne putem permite ca România să devină o țară eminamente importatoare în condițiile în care avem totuși un potențial destul de bun pe plan local”, arată Cristian Ichim într-un comunicat de presă.
VIVICA a zis
Hopa, tovarășe parlamentar de meserie nu sunteți doctor dar parcă ați trage cu ochiul,nu? Iată cum a apărut motivul să vă băgați în seamă!!!
elena a zis
traseistul asta apare si el cu bagarea in seama cu orice ocazie. a terminat cu autostrazile acu e pe agricultura ;))))) da cand era colegii de la usr la guvern si ati facut 0 de ce nu erai vocal? uite, de exemplu, poti comenta despre colegul VV de la ministerul sanatatii. e un subiect f bun :))))))) in rest ca apa e uda si iarna e frig in romania stim si noi. useristi, na, atat pot saracii.
Ion Vasile a zis
Omule intelege odata !
Degeaba macani fara rost. Nu te mai alege nimeni,
Alx90 a zis
De 35 de ani nu va mai saturati de furat si sunteti atat de incompetenti incat nu stiti decat sa barfiti. Plecati toti de la guvernare, ca nu ati facut nimic!