România face parte din categoria țărilor europene aflate în curs de digitalizare a serviciilor oferite cetățenilor săi de către autoritățile publice locale și centrale. Nivelul de penetrare al internetului în rândul românilor a atins valoarea de 91.6% (18.06 milioane de români), ceea ce reprezintă un procent foarte bun pentru Europa. În acest moment, la nivel global, Islanda are un procentaj de 99.9%, fiind urmată de Gibraltar și Bahrain (97.8), Noua Zeelandă (97.7%) și Australia (97.5%).
În ultimii ani, țara noastră a înregistrat progrese uimitoare la nivel de digitalizare a serviciilor, precum și la utilizarea tehnologiilor inovative, precum 5G. De exemplu, în domeniul jocurilor de noroc, unde activează operatori precum Vulkan Vegas Casino România se bazează pe un sistem digitalizat de obținere a licențelor. Unul dintre domeniile în care lucrurile se află în progres este reprezentat de serviciile publice, care, în 2024, se află încă departe de așteptările Uniunii Europene, dar și ale cetățenilor români.
Digitalizarea serviciilor înseamnă eliminarea birocrației din sistemul public?
Unul dintre aspectele majore negative la nivel de servicii publice pe plan local este reprezentat de birocrație. Românii sunt extrem de nemulțumiți de acest aspect, de aceea, autoritățile guvernamentale derulează o serie de proiecte și inițiative care au drept scop rezolvarea acestei probleme a sistemului public românesc.
În 2024, conform datelor furnizate de Comisia Europeană, țara noastră a ajuns abia la jumătate din îndeplinirea obiectivului privind digitalizarea serviciilor publice. De exemplu, la nivel de servicii furnizate cetățenilor, procentul atins este de 52.2%, cu 2.2% mai mult decât a înregistrat sectorul serviciilor digitale pentru companii, care a atins doar 50% din procentajul stabilit.
Acest lucru înseamnă că până la digitalizarea completă a serviciilor publice pentru cetățenii din România a mai rămas un procent de 47.8%, iar pentru afaceri mai este jumătate din procentul setat. Nici în ceea ce privește digitalizarea sistemului public de sănătate, care este extrem de important pentru majoritatea românilor, situația nu este clarificată. În ceea ce privește acest domeniu, doar 58.6% este procentul care a fost atins, pentru viitor rămânând de completat o diferență de 41.4%.
Care sunt beneficiile oferite de digitalizarea serviciilor publice pentru cetățenii români?
Rata de 91.6% de utilizatori de internet la nivel local, precum și procentul de 141.9% de conexiuni mobile (28 de milioane) înregistrate în România înseamnă că românii sunt extrem de deschiși către digitalizare. Implementarea serviciilor digitale în sistemul public din România echivalează cu:
- Disponibilitate 24/7 pentru expedierea de documente și acte, fără să fie necesară deplasarea fizică ori respectarea unui anumit program de lucru;
- Reducerea timpului de procesare a informațiilor și de așteptare pentru acordarea răspunsurilor și eliberarea documentelor solicitate;
- Acces oferit tuturor românilor, chiar și celor care lucrează și trăiesc în alte state ale lumii la eliberarea documentelor;
- Acces la baza de date a serviciilor publice locale cu posibilitatea de interogare rapidă din partea cetățenilor, fără să mai fie necesar ajutorul unui angajat uman;
- Posibilitatea de a plăti taxe și impozite mult mai rapid și fără să fie necesară deplasarea personală la organele fiscale competente.
Acestea sunt doar câteva dintre avantajele reale oferite de digitalizarea serviciilor în sistemul administrației publice. Autoritățile naționale au adoptat o serie de legi, precum legea 9 din 2023 sau OUG nr. 56 din 2024, care creează cadrul legal pentru punerea în aplicare a măsurilor ce vizează digitalizarea serviciilor publice, astfel încât să se reducă birocrația din sistem.
Digitalizarea sistemului public îi ajută pe cetățenii români care depun acte și solicitări în format electronic și pe viitor, aceștia având date salvate în sistem sau în conturile pe care și le creează pe platformele concepute în acest sens de primării și alte instituții publice. Conform datelor furnizate de Comisia Europeană, românii nu se numără printre cetățenii europeni care dispun de abilități digitale, doar 34.7% din întreaga populație a țării având cunoștințele necesare pentru a opera online.
Acest lucru înseamnă că 65.3% dintre români nu sunt capabili să opereze în mediul digital, procent ce pare eronat, din moment ce numărul utilizatorilor de platforme online de social media este foarte ridicat în România. De exemplu, în baza de date Facebook, 12.34 milioane de conturi sunt înregistrate de pe IP-uri de România, 12.96 de milioane de conturi YouTube sunt românești, iar 5.78 milioane de conturi de Instagram aparțin unor cetățeni români.
Cum se prezintă situația în țările Europei la nivel de cunoștințe digitale?
În baza informațiilor Comisiei Europene,56% dintre cetățenii Uniunii Europene dispun de abilități digitale de bază sau medii, ceea ce înseamnă că 44% dintre cetățenii din Europa sunt lipsiți de aceste aptitudini. Țările cu cel mai ridicat grad de cetățeni care au aptitudini digitale sunt Olanda (83%), Finlanda (82%), Irlanda (73%), Danemarca (70%) și Cehia (69%).
Uniunea Europeană și-a propus ca până în 2030, un procent de 80% dintre cetățenii țărilor membre să dobândească abilități digitale. De asemenea, tot până în 2030, se dorește ca serviciile esențiale din administrația publică, atât pentru cetățeni, cât și pentru afaceri să fie complet digitalizate.
Lasă un răspuns