Lansată cu fast în primăvara acestui an, licitația pentru desemnarea operatorului care va presta serviciul de transport public local pe raza municipiului Bacău și în câteva dintre comunele din jurul Bacăului a fost suspendată după ce Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a admis contestația SC Transport Public SA.
Miza licitației pentru delegarea gestiunii serviciului public local de transport persoane în aria teritorială de competență a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Bacău (ADIZM) se ridică la 530 de milioane de lei, sumă pe care societatea câștigătoare o va încasa timp de 10 ani pentru prestarea serviciului de transport public local cu 88 de autobuze pe noile rute extinse care vor ajunge în mai multe zone ale orașului, dar și în comunele Nicolae Bălcescu, Luiza Călugăra, Măgura, Mărgineni, Hemeiuș și Letea Veche.
Licitație offline cu modificări ținute la secret
SC Transport Public SA a cerut CNSC să constate mai multe neconformități și aspecte nelegale cuprinse în documentația de atribuire a noului serviciu de transport local. Printre acestea se numără discrepanțele privind cifra medie de afaceri (15 milioane de lei față de cea inițială de 30 de milioane), clarificarea normei de poluare a autobuzelor (să fie acceptate și autobuzele Euro 3), nepublicarea în SEAP a remedierilor privind numărul de locuri din autobuzele care trebuie asigurate de operator, flexibilizarea formei de deținere a autobuzelor (proprietate sau leasing) până la semnarea contractului cu respectivul operator, stabilirea clară a numărului de validatoare în funcție de lungimea autobuzelor, dar și alte aspecte din sfera cerințelor tehnice pe care ADIZM le prezenta ca fiind remediate, dar care nu au fost efectiv publicate în SEAP.
Decizia CNSC:
Decizie Cnsc Transport Local Bacau by 5hkwm849xv on Scribd
De altfel, CNSC menționează în Decizia 1682/C1/996 că ADIZM, în calitate de autoritate contractantă, avea obligația să aducă la cunoștința tuturor operatorilor economici, prin publicarea în SEAP, portatul online al achizițiilor publice, toate cerințele asupra cărora a achiesat și față de care a dispus acțiuni de remediere: „În consecință, având în vedere faptul că remedierile adoptate nu sunt accesibile liber și nerestricționat în SEAP, neputând fi vizualizate de către orice operator economic interesat, Consiliul urmează să admită criticile contestatorului care au făcut obiectul achiesării și să oblige entitatea contractantă la publicarea acestora în SEAP„.
Merită precizat și contextul în care s-a ajuns în acest punct. La baza acestor probleme se află tipul de procedură care a fost ales de la bun început de către ADIZM pentru lansarea acestei licitații cu o valoare de peste 100 de milioane de euro și care urmează să stabilească operatorul pe 10 ani a serviciului de transport public local, vital pentru mobilitatea și circulația persoanelor din municipiul Bacău și din împrejurimi: procedura de licitație deschisă offline, fără faza finală de licitație electronică. Dacă licitația era una online, astfel încât toate etapele procedurii se desfășurau prin SEAP, aceasta nu ar fi fost suspendată și se putea derula mai departe cu ajutorul eratelor și clarificărilor, în ciuda remedierilor necesare.
3 ani de consultanță, documentații și amânări
Chiar dacă CNSC a decis suspendarea licitației și remedierea problemelor din documentație pe 18 iunie 2024, nici acum, la patru luni distanță, ADIZM încă nu a operat modificările necesare și nu a reluat procedura pentru desemnarea operatorului pe noile rute de transport public local, în ciuda așteptării băcăuanilor să circule pe noile trasee aprobate.
„CNSC a dispus suspendarea procedurii de atribuire, în urma depunerii unei contestații, în vederea implementării măsurilor dispuse prin decizia cu privire la aceasta. După finalizarea acestei etape, procedura va fi reluată și se va stabili un nou termen de depunere a ofertelor”, a declarat Andreea Negru, șefa de cabinet a primarului Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu.
Documentația aferentă licitației a fost întocmită în baza unui contract de consultanță pe care ADIZM l-a încheiat cu TTL Planning SRL pentru suma de 411.740 lei, semnat în luna martie a anului 2022 de Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu ca președinte al asociației, conducerea executivă a asociației fiind asigurată și în momentul de față de Anda Petria (director) și Ilie Bîrzu (director adjunct).
Ziarul de Bacău a relatat la finalul anului trecut cum Primăria Bacău nu a fost în stare să organizeze licitația pentru noul serviciu de transport public local, după ce în toamna anului 2021 a procedat la încetarea contractului anterior cu Transport Public SA.
În prezent, serviciul de transport public local este prestat în baza unui contract temporar încheiat între municipalitate și SC Transport Public SA, deținută în proporție de 71% de familia Sechelariu, situație care se va prelungi până când licitația de 100 de milioane de euro pentru serviciul metropolitan va fi atribuită și urmată de un succes al perioadei de mobilizare a viitorului operator care va trebui să asigure 88 de autobuze.
👤 a zis
Foarte bine.👍
cristi a zis
dumneavoastra ati sustinut si ajutat acest individ sa ajunga primar al bacaului, asa ca aveti o parte din vina pentru situatia catastrofala in care a ajuns orasul. trebuia sa incepeti prin a spune acest lucru…
Nicoleta Zabaiduc a zis
Sincer, DNA ar trebui sa se autosesizeze rapid in situatia asta…
Eu in locul firmei ce a contestat, trimiteam petitie direct la parchet anticoruptie Bucuresti si la UE direct la doamna Codruta…
Este o obligatie legala de a publica in SEAP o o licitatie de asemenea anvergura…se pot inscrie firme de oriunde din UE ce au portofoliu urias de asemenea servicii…
Asta e dovada clara de coruptie suprema si tentativa de a duce banii in anumite buzunare…
Au trecut de la matrapazlacuri si ciubucuri mici la fraude de zeci si sute de milioane de euro…asta e si miza…
Cand te gandesti la cat militau pentru eliminarea coruptiei… si ei fac licitatie offline…adica caietul de sarcini….intocmit la sigur de firma ce urma sa ,,castige” licitatia = i se servea licitatia, sau de consultantul ce a facut studiile ori a obtinut finantarea, de obicei firme de casa ale partidelor, mana in mana cu firmele ce liciteaza lucrarile…tot ale politicienilor si grupurilor politie….
Sunt si astia de la Transport Public…Sechelariu…abonati de multi ani la bugetul primariei…da baietii astia din primarie au facut-o lata…
Sa vedem ce tertipuri mai inventeaza si daca procurorii DNA isi muta fundul puturos din birou sa ii ia la scarmanat…
Cand te gandesti ca usr-ista sefa ce ranjeste pe toate panourile expuse prin urbe de maretul edil… a zis ca il schimba pe procurorul sef al DNA… ca nu face nimic…a avut dreptate…ca se pare ca si hastagii de Bacau…sunt pe val…cu achizitii fictive…
Spor la combinatii!
Lili a zis
Familia Sechelariu încă mai poate manipula multe lucruri prin primărie. Sunt interese personale, nu îîi interesează de oraș sau cetățeni.
Baba Sâc a zis
Să vă fie rușine vouă celor care ați făcut avere cu transportul public din Bacău; hoțului de hoț îi este frică,de ce credeți în continuare că orașul acesta vă datorează sclavie pe viață?
Cetatean a zis
O mare porcarie! Bacauanii sustin schimbarea acestei societati de transpprt care lasa foarte mult de dorit. Nu suntem multumiti deloc de asteptarile nesfarsite din statii si nici decatitudinea obraznica si mitocaneasca a unor controlori. Fac glume foarte proaste si se iau la harta cu oricine,vinovat sau nevinovat, atunci cand sunt ametiti. Nu mai vorbesc de conditiile din autobuzele vechi si mizerabile. La Bacau e ca la tara. Sa dea drumul proiectului de modernizare nesimtitii. Vin ele alegerile!
COMUNISTII DE LA USR, PNL SI PSD a zis
Am citit astazi – in presa tefelista, aia care isi ia stirile de la jgheab – precum ca sustinatorii PSD, PNL si USR sunt fani Kamila, iar sustinatorii AUR il sprijina pe Trump.
Ce dovada mai buna vrei, Georgele, ca acest popor este cretin ?
Deci fanii PSD (partid de stanga), PNL (dreapta, chipurile) si USR (hahaha, iarasi dreapta in mintea lor bolnava) o sustin pe neocomuista Kamala, cea mai de stanga candidata la presedintia SUA din istoria acestei tari.
Fanii AUR (cica AUR e de extrema dreapta…) il sustin pe Trump, care, indubitabil, este om de dreapta.
Deci auristii fac ceea ce este logic, il sprijina pe unul care are retorica lor nationalista, in timp ce liberalii si useristii isi dau arama pe față, fiind de partea aceste comuniste ajunse nimeni nu stie cum aproape de Casa Alba.
Cine se-aseamana, se aduna. Cea mai buna demonstratie ca partide mari din Romania – PNL si USR – mint cu nerusinare cand spun ca au o doctrina de dreapta. Kamala Harris este cea mai de stanga politiciana majora din istoria Americii. Sa sustii asemenea exemplar uman este clar dovada ca esti comunist. dar nu iti dai seama !
Analiza a zis
Puie trump si aur!
Fast Forward a zis
Poti sa explici aici de ce ai vota o comunista in functia de presedinte a unui stat ? Tu traiesti in America, ai fost acolo ca sa constati care e atmosfera, dar nu in vizita, ca nu ai cum sa iti dai seama in trei zile, adicatelea ai muncit acolo macar trei-patru ani ca sa ai o opinie avizata ?
Daca nu, de ce ma-ta puie Trump, ma ? Ce stii tu despre subiectul discutiei ca sa puie ma-ta, ticalosule ?
Cetatean nedumerit a zis
In loc sa vorbiti despre problemele cetatenilor,voi va apucati de barfit primarul si de laudat o companie de transport care incearca orice rabdare a oamwnilor in fiecare zi.
stan a zis
Actuala administratie nu poate fi acuzata de hotie inca , de incompetenta da ! Asa cum a organizat si executat asa zisa modernizare , care a dus la un trafic de cosmar si a transformat localitatea intr-o comunitate de front , tot asa a intocmit si documentatia pentru licitatie . Astea sunt urmarile angajarii salariatilor din primarie pe criterii de cumetrie . In cazul actualei adiministratii , cu parere de rau o spun , termenul de prostie trebuie redefinit .
Xxx777 a zis
Se va amana modernizarea acestui catun pentru 2035. Numai smecherii si licitatii trucate. De ce? Pentru ca toti vor sa puna mana pe cate ceva. Sa aiba ei monopol si nimeni nu cedeaza. Iar cetatenii urbei trebuie sa suporte mizeriile astuia de isi spune primar si alte gasti cu interese proprii…