Europarlamentarul Dragoș Benea ironizează alocările financiare din PNRR pentru dezvoltarea infrastructurii din Moldova, atrăgând atenția că pentru axa Est-Vest, regiunea noastră s-a ales doar cu un „ciot” de 34 de km, în timp ce despre A13 sau despre Autostrada Unirii nu se aude nimic.
Un „ciot” de 34 km, între municipiul Pașcani și satul Leghin (comuna Pipirig/jud. Neamț): cu asta s-a ales Moldova în materie de autostradă pe axa Est-Vest, conform PNRR-ului publicat miercuri. În ciuda legii votate în 2018 pentru „Autostrada Unirii”, de către PNL și USR/PLUS, Moldova nu va fi conectată de Transilvania printr-un proiect de infrastructură care traversează munții Carpați.
Despre A13 Bacău – Onești – Brașov, PNRR nu suflă nicio vorbă, deși documentația de licitație pentru execuție ar trebui să fie gata în toamna lui 2022 (conform contractului).
În rest, avem de-a face cu un optimism debordant în privința A7 Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani, autostradă ale cărei documentații tehnice au fost pornite încă din 2018, în timpul guvernării PSD, și ulterior preluate de guvernele de dreapta (Orban & Cîțu), care acum se împăunează cu o altă variantă de autostradă decât cea pentru care au făcut lege în 2018.
Executivul PNL/USR vorbește în cuvinte mari despre tronsonul Ploiești – Buzău (63 km): el se regăsește în Muntenia, nu în Moldova și, cel mai important, e „spart” în 3 loturi distincte care sunt scoase separat la licitație. Asta înseamnă proceduri și contracte separate, ritmuri diferite de execuție a lucrărilor, constructori diferiți etc, pentru ceva mai mult de 60 km de autostradă.
Pentru celelalte tronsoane din A7, respectiv Buzău – Focșani, Focșani – Bacău, Bacău – Pașcani va trebui să așteptăm cu sufletul la gură finalizarea în timp util a documentațiilor tehnice aferente, în condițiile în care elaborarea acestora întâmpină deja felurite întârzieri și decalaje. Mă întreb cum plănuiește Guvernul să scoată la licitație lucrările de pe aceste tronsoane, care – luate fiecare în parte – au o lungime mai mare decât Ploiești – Buzău și se află în Podișul Moldovei, nu în câmpiile Munteniei!?
Un licăr de speranță în cazul A7 ar fi perspectiva unui antreprenor serios, aşa cum Umbrărescu a dovedit că este la centura Bacăului, construind în timp record cei 16km din primul tronson de autostradă din Moldova (deloc întâmplător, tot un proiect al „relei” guvernări PSD, parte din viitoarea A7).
susține Dragoș Benea
Europarlamentarul băcăuan critică alocările financiare mari pentru obiective ineficiente sau care depășesc termenul limită de angajare a fondurilor prin PNRR, dând și câteva exemple.
Dacă pentru Moldova banii sunt puțini, dar optimismul declarativ mare, pentru metroul de la Cluj (luat la pachet cu extinderea metroului din București) se cer prin același PNRR 600 milioane euro, în contextul în care durata de implementare de 96 luni (8 ani) depășește termenul limită de angajare a fondurilor de redresare & reziliență (2026). Mai mult, pentru acoperirea valorii integrale a proiectului, Guvernul se angajează să contracteze împrumuturi sau să asigure finanțare din bugetul național – asta, pentru că și cei de la PNL au realizat că numai 7 km din metroul lui Boc ar putea fi acceptați la finanțare prin PNRR. Dacă vor fi acceptați.
Peste 380 milioane euro e suma solicitată pentru introducerea unei linii de tren pe hidrogen, pe relația București – Pitești (109 km), în condițiile în care singurul tren de pasageri din Europa, cu acest tip de propulsie, a circulat la 23 aprilie 2021, adică în urmă cu o lună și jumătate (CITEȘTE: https://www.bloomberg.com/…/europe-debuts-hydrogen…). În România nu avem constructori de material rulant cu această tehnologie, dar vrem să fim „pionierii” UE în domeniu. În contrapartidă, există know-how în țară pe trenuri electrice, însă prin PNRR se cer bani doar pentru modernizarea a 30 de locomotive și 100 de vagoane.
O ultimă observație: autostrăzile nu devin „verzi” din pix. Am sesizat o frenezie a îndesării de stații și prize de încărcare electrice pe toate secțiunile & tronsoanele de autostradă despre care se vorbește în PNRR: ele nu sunt expresia unei viziuni guvernamentale de încurajare a transportului cu mijloace nepoluante (automobile electrice), ci un fel de cioară vopsită prin care Bucureștiul vrea să amăgească Bruxellesul că respectivele proiecte ar avea o pronunțată componentă „verde”, în spiritul orientării UE către protecția mediului. Sătenii din Leghin își vor încărca atelajele și căruțele la stațiile electrice presărate pe cei 34 km ai tronsonului Pașcani – Leghin din A8?
Resursele alocate României prin Mecanismul de Redresare şi Reziliență sunt o şansă care apare o dată într-o generație. Bruxellesul a dovedit implicare şi că oferă tot sprijinul, dar nu bagă în traistă: ține de chibzuința unei bune guvernări ca aceste resurse – granturi & împrumuturi – să contribuie la relansarea României şi coeziunea sa teritorială. În cele din urmă, chiar şi pentru UE e imposibil să facă bine cu de-a sila!
mai spune europarlamentarul băcăuan
gigiexpertu a zis
domnu’ benea , numele de corina cretu va zice ceva ? comisarul psd care va implora sa faceti proiecte ca se pierd vagoane de bani. si in timpul asta ‘mneavoastra dimpreuna cu nea’ dragnea si gasca faceati mtinguri de sustinere cu oameni adusi cu forta de prin sate. cautati pe net cum plangea femeia aia prin parlament sa se faca proiecte. desi unele lucruri au inceput sub psd ele nu se vor termina sub pnl-usr. probabil peste 4 ani va veni randul psd sa se laude cu marete realizari pentru ca A7 ,de exemplu , se va finaliza , probabil , sper eu , cel putin ploiesti – pascani , prin 2026-7.
a fost prins in pnrr ce s-a estimat ca se va fi terminat cu siguranta in 2026.
A13 ? pai daca pth iese in 2022 toamna , apoi licitatie tot 2023 , cel mai devreme utilaje in 2024. ce sa se termine in 2026 ? sa fim seriosi. de A8 nu mai zic. aia prin 2035-2040 daca va fi gata cap coada , peste munti , nu cioturi.
si da , a fost conditie de la ue ca ce se construieste de acum incolo sa fie „eco-friendly” . adica statii de incarcare pentru masini electrice si in loc de garduri de protectie ( cele care impedica animalele sa iasa in carosabil ) sa se faca liziere din arbori / arbusti /boscheti/orice numa sa fie verde. si asta a ridicat costul la aproape 1 miliard euro doar pentru ploiesti-buzau. iar eu stiam ca 1,5 miliarde e toata pana la pascani.
a , nu vreti bani de la ue ca pun prea multe conditii ? faceti ca muntenegru. dar va trebui sa invatati chineza
cezar a zis
Bag seama ca domnul Benea citeste comentarile de pe aici….vad ca a lasat o moale de tot cu A8 care pana acu ceva vreme era obsesia lui…in sensul sa nu se faca!…..Io fi venit mintea la cap?Acu se plange ca nu se face autostrada unirii….a uitat ca si el a pus serios umarul impreuna cu Soava si Dragnea sa nu se faca de aia o propusese pentru PPP cu chinezii sa ne rupa in doua cu pretul ca pe Muntenegru….acu e mare fan A8 …incurcate sunt caile Domnului….
Andrei a zis
Un „ciot” de autostrada care leaga nimic de….nimic. Tipic romanesc! Nici macar nu traverseaza un rand din cele 3 randuri de munti care sunt pe acel traseu. Sa vezi tu cand ai sa descarci trafic de autostrada in Pipirig sau in Pascani, te vede Dumnezeu….. Inca un exemplu clar de gandire haotica, de heirupism politicianist. ” Unde esti tu Tepes Doamne…..?
Dorel a zis
Domnule Benea ,ne poti vorbi si despre realizarile tale ?
Ai putea sa nu mai scotii ochii la altii ,cu ce trebuia sa fi facut tu in ultimii 20 de ani ???
:) a zis
Benea, omul reactie …:))))
Dana a zis
Dupa numarul de aprecieri observ ca bacauanii sunt cei mai potrivnici autostrazilor din zona de E. Interesant fenomen…
Bacauan a zis
Da, într-adevăr, București- Pașcani trece prin Ardeal și de asta consideram ca exista 0 km în Moldova. Probabil asta e geografia învățată in învățământul preuniversitar de unii si asa se explica particularele de garaj din cv-urile acelorași specialisti in autostrazi. Cine se grăbește sa treacă ditamai munții Carpați cu autostrada sa se ducă pana pe A0 (autostrada capitalei construita de Umbrarescu)pe A7 si apoi sa o ia spre Ardeal pe autostrada București- Arad. E simplu. 260 de km pana la A0 vor fi parcurși din Bacau in 2 ore. Chiar nu e deloc fezabil sa facem autostrada Bacau – Brașov pentru 2 ore (cu viteza legala…)
Rada a zis
Nu ne intereseaza Benea. Ne supara ca PNL Bacau nu sustine Autstrada Bacau – Brasov. Votati in continuare PNL si vom avea autostrada la….sfantu asteapta. Nu tin cu nimeni, dar m-am saturat de minciunile spuse de PNL si…compania.
Rada a zis
Nu ne intereseaza Benea. Ne supara ca PNL Bacau nu sustine Autstrada Bacau – Brasov. Votati in continuare PNL si vom avea autostrada la….sfantu asteapta. Nu tin cu nimeni, dar m-am saturat de minciunile spuse de PNL si…compania. M-am asteptat ca mesajil meu sa nu fie publicat. Sa va fie rusine ! Cine nu va „pupa „in c…