Aglomerarea magazinelor cu produse pe care producătorii le intitulează „smart” a dus la o obosire vizibilă a publicului. Este și cazul tehnologiei IoT (internet of things), unde produselor obișnuite li se oferă o componentă smart, mereu conectată la internet. Printre cele mai populare categorii de produse se numără aspiratoarele smart.
Cel mai cunoscut brand este iRobot și pe bună dreptate: producătorul a investit cel mai mult în tehnologii de recunoaștere și înregistrare a spațiilor, chiar și cu riscul de a trece printr-un scandal ce vizează dreptul la intimitate a utilizatorilor.
Aspiratoarele robot Roomba sunt dotate cu senzori ce scanează planul camerei la fiecare utilizare. Este ceea ce permite fiecărui model Roomba să funcționeze autonom, chiar și atunci când nu ești acasă. Având în vedere că vârful de gamă se poate conecta la internet prin intermediul rețelei wireless, o întrebare necesită din ce în ce mai mult un răspuns: este inteligența artificială făcută pentru această clasă de produse?
După revoluționarea telefonului mobil și a ceasului de mână, marii jucători de pe piața IT&C și-au îndreptat atenția către electronicele și electrocasnicele care ne fec viața mai ușoară în fiecare zi. Așa s-a născut conceptul „Internet of Things”, un univers unde tot ceea ce funcționează cu curent poate fi conectat și controlat prin intermediul internetului.
Primele produse au luat deja cu asalt piața: becuri inteligente, aparate de aer condiționat, încuietori și senzori de tot felul. Produse de curățare precum frigidere, mașini de spălat și aspiratoare nu lipsesc nici ele de pe listă. Însă, în ce măsură pot acestea să încalce dreptul la intimitate?
Browserele de internet știu deja ce produse vizualizăm pe magazinele online. Un frigider poate monitoriza, de exemplu, cantitatea de roșii din lada de legume și ne poate aduce aminte să cumpărăm în timp util. De aici, prezența comercianților în lista de propuneri nu reprezintă decât un singur pas.
Revenind la aspiratoare, comercianții pot ști atât forma camerelor noastre, dar și zonele în care acestea sunt ocupate de mese, scaune, fotolii, canapele, șifoniere etc. „În sufrageria ta este o canapea de 3 persoane. Iată oferta de perne decorative de la comerciantul X”.
Deși pare de domeniul SF-ului, ne aflăm mai aproape de el decât am crede. Iar asta nu este neapărat un lucru rău. Cea mai mare provocare pentru o casă inteligentă care activează singură aspiratoare, mașini de spălat și becuri este să asigure un spațiu virtual sigur pentru utilizatori.
De aceea, cred că producătorii de electrocasnice au datoria de a adera la cele mai sigure standarde de criptare disponibile în momentul de față. Sisteme precum Apple HomeKit, Google Home și Amazon Alexa sunt toate variante de luat în calcul când, peste probabil 5 ani, veți căuta să cumpărați aspiratoare cu conexiune WiFi.
Închei acest articol cu o ultimă idee: imaginați-vă un viitor în care weekend-ul va fi foarte diferit față de ceea ce avem în prezent. Ziua de curățenie începe cu activarea automată a aspiratorului și a mașinii de spălat. La două minute după pornirea ciclului de spălare, primești o notificare pe telefon că detergentul lichid este pe terminate și cu propunerea de a cumpăra o sticlă nouă. Cu o simplă apăsare de buton, mașina de spălat comunică unui hub central din casa ta să dea o comandă de pe un magazin online. A doua sau a treia zi ai din nou detergent pentru rufele tale.
Acest scenariu ar trebui să ne bucure. Dincolo de timpul economisit, și produsele smart încep să devină din ce în ce mai accesibile. Supremația iRobot este contestată tot mai vehement de către Xiaomi și al său Roborock. Competiția este cheia pentru a avea în majoritatea electrocasnicelor o doză mai mică sau mai mare de inteligență artificială.