Actuala alianță aflată la guvernare nu are de gând să facă o autostradă care să lege Moldova de Ardeal, consideră eurodeputatul Dragoș Benea, președintele PSD Bacău.
Europarlamentarul băcăuan a criticat prestația lui Cristian Ghinea, ministrul Investițiilor Fondurilor Europene, în fața Comisiei pentru Afaceri Europene din Camera Deputaţilor:
În virtutea fostei sale calități de europarlamentar, am crezut că ministrul Ghinea va urmări, judicios, îndrumările instituțiilor europene, ghidându-se în elaborarea Planului Național de Redresare și Reziliență după principiile consfințite în documentele programatice ale Comisiei, Consiliului și, nu în cele din urmă, ale Parlamentului European. Evident că n-a fost așa.
În loc de o viziune națională congruentă celei europene, privind investițiile și reformele cuprinse în PNRR, ministrul a venit cu o „fușereală” în fața Comisiei de afaceri europene a Camerei Deputaților, prezentând nu un document de poziție în adevăratul sens, ci o compunere școlărească în care a îngrămădit dorințe și vise cu iz de „progresism” marca USR.
Aflăm din această încropeală că, în viziunea guvernării PNL/USR, „coeziunea teritorială” se va înfăptui prin piste de bicicletă (România Velo) și prin „turism de destinație” (România Atractivă) care, potrivit actualilor guvernanți, vor contribui la reziliența regiunilor României.
Prin urmare, nu autostrăzi care să treacă munții Carpați spre Moldova, ci o coeziune teritorială din șaua bicicletei!Vechiul proiect „România Educată” – trâmbițat ani de zile, dar rămas fără consecințe notabile – este acum scos de la naftalină și reșapat în cadrul PNRR, sub promisiunea digitalizării educației – unul din eșecurile majore ale guvernării PNL de anul trecut, când digitalizarea a fost confundată cu tabletele pentru elevi. Prețul plătit: o întreagă generație care, vreme de un an și mai bine, a făcut școală de pe margine.
S-a lansat, de asemenea, ideea creării unui „Fond de reziliență pentru localități”, plasat sub controlul Ministerului Dezvoltării, prin care – sunt convins – guvernarea PNL/USR va urmări politizarea alocărilor de resurse prin prioritizarea proiectelor depuse de administrațiile conduse de PNL & USR și marginalizarea investițiilor propuse de administrațiile PSD.
Fix ca în cazul anexei 7/03 din bugetul național.
Asta va conduce, neîndoielnic, la adâncirea disparităților între regiuni, adică exact ce NU dorește Comisia Europeană să facă prin Mecanismul de redresare și reziliență. În loc de coeziune teritorială, vom avea parte de o Românie cu două viteze: una a administrațiilor PNL/USR privilegiate politic prin PNRR; alta abandonată la porțile dezvoltării.
În februarie, am votat Regulamentul de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență cu gândul că guvernanții de la București vor înțelege prin coeziunea teritorială/regională ceea ce Bruxelles-ul a definit, încă de anul trecut, prin acest „principiu-cheie”.
Comunicarea Comisiei către Parlament & Consiliu, vizând „Strategia anuală pentru 2021 privind creșterea economică” (COM 2020 575), precizează fără echivoc că „statele membre ar trebui să se concentreze asupra acelor provocări și priorități care vor genera (…) coeziunea regională a statului membru” (pag. 5), respectiv că „procesul de redresare trebuie să fie echitabil pentru toți europenii, astfel încât să se evite adâncirea inegalităților (…) și să contribuie la coeziunea socială, economică și teritorială” (pag. 8).
Comisia subliniază, în concluzie, că „va fi important să se îmbunătățească reziliența regiunilor, în special pentru a reduce disparitățile teritoriale” (pag. 9).
În lumina acestor realități, mi-e greu să cred că guvernarea de strânsură de la București va obține reducerea disparităților teritoriale sau va evita adâncirea inegalităților între regiuni prin piste de bicicletă și turism de destinație, așa cum se intenționează prin PNRR.
Faptul că ministrul Ghinea n-a scos o iotă despre autostrada A13 Bacău – Onești – Brașov, amintind doar în treacăt că s-ar afla în competiție cu A8 Tg. Mureș – Iași – Ungheni, atestă tot ce am susținut până acum pe acest subiect: cu „dreapta” la guvernare, Moldova nu va avea autostradă, ci, foarte posibil, metrou la Cluj!
– eurodeputat Dragoș Benea, președintele PSD Bacău
EU a zis
Daca poza din articol este adevarata, atunci bacauanii au votat pentru binele Transilvaniei!
Sau liderii puterii din zona Moldova sunt fie prea slabi, fie ignorati cum ignori niste copii (Grinda, Viziteu, Fechet, etc.)…
Vorba cuiva: sa nu se intrebe peste 4 ani de ce PSD este votat masiv (mai ales in Moldova!). Altfel, Moldova isi merita soarta!
Capcaunul a zis
Daca Romania era Belarus constructia infrastructurii ar fi inceput de la est, dar fiind in UE este normal sa o incepem de la vest. Prioritatea este A1 ca sa putem scoate masinile de export din tara. Nu stiu cand ai fost pe Valea Oltului ultima data, insa vara trecuta era parcare.
O buna mutare tactica a actualului guvern ar fi Sibiu-Brasov si A7. Topografia ar permite o executie mai rapida si ar mai calma criticii din Brasov si Moldova, crescand sansele de castig ale alegerilor viitoare ca sa se poata axa pe proiecte trans carpatice.
EU a zis
Din nou: uita-te la poza – nu e vorba de Vest vs. Est. E vorba ca s-au pompat muuult mai multi bani in Vest decat in Est, si asa au aparut discrepantele de care vorbeste Comisia Europeana! Aia vorbesc de metrou sau de inca 2 autostrazi iar Moldova nu are nici macar un plan complet! Are doar promisiuni!
Autostrazile nu trebuie facute doar pentru export (eu, personal, nu prea mai cred povestea ca nu exportam din cauza ca nu avem autostrazi; nu exportam din cauza ca nu prea producem valoare adaugata, altfel, exportam si cu avionul – vezi cum e cu vaccinul, de exemplu!). Si nu prea vad o asa mare problema cu importul – importam mai mult, tot fara autostrazi!
Cine isi imagineaza ca daca de maine am avea autostrazi, ar creste exportul, se cam inseala! Parerea mea…
Votantul a zis
Cu stinga (PSD) la guvernare nu am avut nici autostrazi, nici metrou la Cluj.
EM a zis
Si pe tine, care traiesti in Moldova, vei merge mult cu metroul la Cluj!
Super logica! Bravo! Felicitari!!! #dedreapta!
Capcaunul a zis
Am avut in schimb nenumarate tentative de golire a puscariilor, multe abuzuri si multa bascalie. Alta intrebare….?
ciprian a zis
PSD-ul ,pe care putem sa-i blamam pt foarte multe ,nu a avut un buget de 30 de miliarde de euro! Acum vor veni banii astia,iar daca actualii guvernanti sunt mai buni decat PSD-ul,sa ne demonstreze asta,ca vor avea un munte de bani la dispozitie!!!Gata cu PSD-ul!!! Acum puterea e la ceilalti ,la fel si banii cuveniti tuturor romanilor!
BOGDAN a zis
Cu stânga la guvernare am ajuns un oraș plic de noroi care arată mizerabil , zici că am trecut prin război.
O să se facă și autostrăzi. Bani sunt numai de la Rovinetă.
Clasa politică trebuie presată să-și facă datoria.
EU a zis
Asa o fi! Dar cu #ciumarosie s-a modernizat aeroportul, s-a facut (o buna parte) din Centura/A7, Spitalul Municipal (o buna parte)!
Acum sa vad ce proiecte de mare infrastructura vor face #dedreapta! Dupa cum arata planurile, va trebui sa va multumiti cu putin!
Evident, se vor lauda cu finalizarea Spitalului Municipal, cu un studii de fezabilitate la A7/A13 (fara nimic pe teren!), etc.
Dar pana la urma, asta s-a votat! Nu cred ca asta s-a vrut, dar asta s-a votat!
Andrei Munteanu a zis
Nenea, le cam incurci. Spitalul mare parte la facut Stavarache (80%). Se pare ca toti uitati de complexul expozitional, pasarelele largite di consolidate, trotuarele din oras, Teatrul de Vara, pasajul, insula ( psd-ul nu a vrut sa fie terminata si uite ca dam banii inapoi ca prostii). Sa va mai zic de modernizarea strazilor Stefan cel Mare, IL Caragiale-Milcov.
Aeroportul nici nu avea cum sa-l faca altcineva, fiindca la CJ psd e vesnic de peste 31 ani. Nu a pupat alt partid la fraiele judetului.
Capcaunul a zis
Am avut in schimb nenumarate tentative de golire a puscariilor, un premier analfabet cu un cabinet pe masura, multe abuzuri si multa bascalie. Alta intrebare….?
david a zis
Dreapta la guvernare va dărâma autostrăzile din Moldova făcute de PSD. Nu ca dreapta a demonstrat deocamdată ca e diferita de stânga.
Alex a zis
Harta spune tot. Entuziastii admiratori ai guvernului traiesc in negare.
baka_one a zis
Ma, desteptule, harta asta reflecta 30+ ani, nu ultimele 3-4 luni.
Sai jos si taci.
Alex a zis
Desteptule, o sa intelegi, intr-un final, ca harta reflecta viitorii 30 de ani.
John a zis
Din harta este extras numai ce-i convine lui Benea pentru critica. A7, A13 si chiar A8 trebuiau sa fie marcate cu negru. Ar fi aratat altfel. PSD-istii fac scandal, dar de ce nu le-au facut ei cand au fost la guvernare? Acum o sa se faca A13. Si din Brasov pe unde o sa plecam mai departe? Sau ne intereseaza numai pentru mersul la ski.
florin a zis
NU poti spune ca Stavarache n-a facut nimic! Hai sa fim seriosi.Ca necula n-a facut nimic, e clar pt toti.
Andrei Munteanu a zis
Pai psd-ul a condus cel mai mult tara dupa ’89 si Moldova a fost in mare parte rosie cam tot timpul.
De ce nu s-au construit autostrazi?
Este ca psd-ul s-a cam pisat pe votul moldovenilor?
gigi a zis
De …ce sai faci cand doresti autostrada doar pentru Bacau…..te alegi cu metrou la Cluj!Pe deasupra faptului ca suntem saraci de vai de mama noastra, mai suntem si fuduli …Facem din Bacau mare centru regional,economic,aeroport regional,hub industrial sa moara Iasul de ciuda!Ca nu va ajungea A7 care trece prin Bacau tre sa treaca si A13 dar nu oricum ci sa fie SINGURA autostrada ocolitoare spre vest ca A8 nu e buna deloc!Si nici autostrada nordului…Normal ca nu exista sustinere din toata Moldova pentru A13…….Acu vreti prin PNRR bani de autostrada pentru Bacau….da sigur asteptati domnu Benea……vin baniii acusi ,acusi…
Elena a zis
Sa intelegem ca daca Benea cerea metrou la Cluj ,se facea autostrada la Bacau?
gigi a zis
Sa intelegem ca ar trebui sa fim solidari si uniti macar intre noi moldovenii sa sustinem si a13 si a8 si autostrada nordului nu sa venim cu tot felul de intrigi si minciuni de genul ca a13 e singura dar SINGURA buna si posibila si etc etc …..pai cum vrei tu ca sucevenii,botosenenii ,iesenii,vasluienii,nemtenii sa sustina a13 cand bacaul nu vrea sa sustina a8 sau autostrada nordului????ba ne mai spuneti ca o sa ajungeti mare centru regional ,hub industrial ,aeroport regional adica cu alte cuvinte noi sa inflorim si voi Dumnezeu cu mila….ti se pare o atitudine corecta Elena draga???
Justice for all a zis
E timpul să construim și 2 autostrăzi de la est la vest, acum când sunt bani de la UE și Moldova să fie conectată cu vestul .