Firma turcească Eko insaat Ve Tic As reziliază contractul cu Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), pentru Centura Bacău. Decizia vine după ce turcii ar fi cheltuit în alte scopuri banii primiți de la statul român ca să facă șoseaua de centură a Bacăului.
Ziarul de Bacău a dat ieri știrea, iar mulți și-au dorit să fie o păcăleală de 1 Aprilie, dar surse din CNAIR confirmă vestea proastă pentru băcăuani.
Contractul pentru construirea variantei de ocolire a oraşului Bacău, în valoare de circa 394 milioane de lei (89,54 milioane de euro), fără TVA, a fost atribuit firmei Eko Insaat Ve Tic din Turcia, după lungi contestații, în dauna unor firme ca Pa&Co și UMB, ale „regilor asfaltului” Costel Cășuneanu și Dorinel Umbrărescu. Ca o ironie a soartei, contractul a fost semnat, în Bacău, pe 1 Aprilie 2015.
După o inaugurare oficială a lucrărilor la șoseaua de centură a Bacăului, în mai 2016, abia în august, același an, CNADNR (actuala CNAIR) a plătit avansul de aproape 80 de milioane de lei, adică 15% din costul șoselei. Turcii de la Eko Insaat Ve Tic As au început organizarea de șantier și au și făcut unele mici lucrări, până a venit iarna. Deși în întârziere, angajații constructorului aveau grijă să pună din când în când, pe Facebook, poze din timpul lucrărilor. Inclusiv, joi, 30 martie 2017, au apărut poze cu o stație de betoane proaspăt instalată.
O ședință cu surprize
Vineri, 30 martie 2017, a avut loc o întâlnire, convocată de reprezentanții Eko Insaat Ve Tic As, la sediul finanțatorului CNAIR. Surse din CNAIR au dezvăluit pentru Ziarul de Bacău faptul că la ședință au participat circa 8 persoane și nimeni din partea CNAIR nu se aștepta la neobișnuita cerere a turcilor.
Practic, reprezentanții Eko insaat Ve Tic As au comunicat că o companie soră, din Turcia, are mari probleme cu banii, iar toate firmele grupului sunt executate silit de băncile locale. Prin urmare, firma nu-și mai poate duce la îndeplinire contractul. Propunerea concretă a turcilor a fost rezilierea amiabilă a contractului, urmând ca statul român să „aresteze” (să confiște) garanțiile de bună execuție și de avans depuse de Eko Insaat Ve Tic As. Cererea oficială ar urma să fie depusă luni.
Ipoteză șocantă: turcii ar fi cheltuit banii de avans pe altceva
Aceleași surse din CNAIR susțin că firma turcească ar putea face fără probleme lucrările la șoseaua de centură a Bacăului din avansul încasat deja de la statul român, dar, având în vedere solicitarea de reziliere a contractului, au emis ipoteza că de fapt banii au fost folosiți în alte scopuri, nu pentru șosea, ci pentru salvarea – eșuată – a companiei soră, din Turcia. Asupra acestei ipoteze, neconfirmate de Eko Insaat Ve Tic As, vom reveni, după ce vom obține precizări din Turcia. Deocamdată, reprezentantul societății în Bacău ne-a transmis că este în spital, în Turcia.
Oricum, statul român nu pierde banii dați ca avans, ci îi recuperează de la Garanti Bank și Unicredit Bank, ce au emis scrisoarea de bună execuție și, respectiv, scrisoarea de avans. Ulterior, băncile vor executa, la rândul lor, firma turcească, pentru a-și recupera banii.
S-ar putea pierde finanțarea europeană
Principalul efect al rezilierii contractului este că finanțarea prin POIM (Programul Operațional Infrastructură Mare) s-ar putea pierde, dacă nu se obține o prelungire de la Comisia Europeană. Cum, după reziliere, urmează evaluarea lucrărilor deja făcute, după care o nouă licitație, reluarea activității pe șantier ar putea să mai aștepte chiar și doi ani. Totuși, șoseaua de centură a Bacăului se va construi, în cele din urmă, deoarece face parte din Coridorul 9 European, fiind o componentă a Autostrăzii 7, Ploiești-Iași.
Autoritățile, nemulțumite de ritmul lucrării
Conducerea Consiliului Județean Bacău susține că a acordat tot sprijinul turcilor, dar lucrările înaintau foarte greu. Vestea rezilierii l-a luat însă prin surprindere pe șeful CJ, Sorin Brașoveanu. “Noi am făcut tot ce se putea pentru a-i sprijini. Tot ce ne-au cerut, ca să nu poată spune nimic. Dar lucrările avansau foarte greu și atunci am apelat la minister, să pună puțină presiune pe ei. Dar mai multe nu știu. Am crezut că e glumă faptul că vor să rezilieze. Din păcate e o veste foarte proastă”, a declarat președintele CJ Bacău, Sorin Brașoveanu.
“Este cea mai importantă investiție din Moldova pe infrastructură și sunt probleme. Nu e o veste bună, dar la cum au înțeles turcii să lucreze, cred mai degrabă că este o veste bună decât rea. Deși Guvernul a bugetat și anul trecut si anul acesta lucrarea, turcii s-au dovedit incapabili de a absori fondurile. Din păcate, asta înseamnă reluarea procedurilor, care tura trecută au durat mai bine de 2 ani”, a declarat senatorul Dragoș Benea, fostul șef al CJ Bacău.
Ministrul transporturilor vine în Bacău
Benea a declarat că problema va fi discutată cu ministrul Transporturilor, care avea programată pe 13 aprilie vizită de lucru în Bacău. “Pe 13 aprilie așteptăm vizita ministrului Transporturilor în Bacău, în principal pentru a discuta această problemă, dar și altele legate de infrastructură”, a completat senatorul PSD.
poporul a zis
Cand a fost declarata firma turceasca castigatoarea licitatiei era obligatoriu ca printre alte conditii impuse aceasta sa faca dovada ca consortiul este puternic solvabil si fara alte datorii angajate pt a duce lucrarea la final. Daca in mai putin de un an de atunci apare aceasta mare problema atunci arata ca licitatia a fost cu ata rosie. Turcii au gafat bazandu-se si pe forta de munca ieftina pe care ar fi gasit-o aici. Totul pare a fi ca in cazul Bechtel in care am avut numai de pierdut.
Voodoo a zis
Turcia este o tara falimentara din toate punctele de vedere. Sa faci afaceri cu asemenea populatie care – statistic – crede in mare majoritate ca crestinii si ateii trebuie sa fie ucisi daca nu se converstesc la Islam – este dovada de prostie crasa.
Dan a zis
Turcia nu e o tara falimentara. As vrea ca Romania sa aiba macar jumatate din economia Turciei. Sunt departe, departe de noi.
Gogu smen a zis
Vai de noi în orașul ăsta. Centura Sibiului, Brasovului cum s-a realizat, fără contestații, abandon și licitare la fiecare 2 ani?!! Nu este curios? Sunt doua variante: ori nu ne cunoaștem meseria și ne meritam soarta ori ne ia toată lumea de prosti. Eu cred ca sunt amândouă.
ION a zis
Lucrarea a fost data cu dedicatie de catre PONTA. Va mai amintiti cate zile a petrecut PONTA prin Turcia ? (si alte tari musulmane)
evo a zis
În ce fel de tara trăim?!?
Ce se întâmplă un autostrăzile în România este de domeniul SF. Mai întâi Bechtel, și acum uitați ce se întâmplă pe toate cele începute și neterminate: se crapă poduri, se surpa autostrada cu totul… Parca suntem o țară bananiera în care, orice smecheras de afara, vine și trage megatepe. Cum e posibil ca aia în China sa facă autostrăzi peste mări, în câteva luni, și la bani înmiit mai puțini, iar aici sa treacă zeci de ani și sa mergem tot pe cărări de munte?!? De ce nu merg preabine platitii noștri guvernanți la omologii chinezi, sa le facă una mica și poate ca asa s-ar semna un acord prin care galbejitii sa vina și sa ne arate și noua, cei care am făcut, odată demult, un Transfăgărășan, cum naibii se fac niște drumuri.
Alex a zis
„Galbejiti”? Pe bune?
Asta e un peiorativ echivalent cu apelativul „tigani” pentru romani. Sa iti fie rusine!
corina a zis
Mai Benea, nu iti este rusine ca nu ai construit nimic pe vremea ta???
stan a zis
Uite ce frumos graieste
” Mă bucură faptul că, odata cu începerea lucrărilor (chiar dacă nu în ritmul pe care ni-l dorim cu toții!), in “tabloul” șoselei de centură s-au insinuat diverși tehnocrați, internauți, bloggeri, traseiști politici, etc. Cu costuri importante în timp pentru băcăuani (2004 – 2014), PSD Bacău a demonstrat că este singurul partid în măsură să miște acest proiect din loc. MULȚUMITĂ LOBBY-ULUI FĂCUT DE OAMENII POLITICI AI ACESTEI ORGANIZAȚII, ȘOSEAUA DE CENTURĂ SE AFLĂ ASTĂZI ÎN LUCRU. ” (30.05.2016)
Bacăuan revoltat a zis
Am inteles că purtătorul de cuvânt al CNAIR Alin Şerbănescu a declarat că turcii au realizat „anumite lucrări la unele pasaje”. Am sa rog jurnalistii locali sa se duca pe teren si sa faca pozele la lucrarile respective, la cei 2% lucrări „efectuate”. Eu am impresia ca in afara că au „raschetat” terenul pe 100 m la inaugurare cu un buldo si inca o data pe parcursul anului trecut nu au facut absolut nimic. Ca sa vadă si băcăuanii teapa turceasca de 80 mil. lei. Deci garantia e de 39 mil. lei si restul cum se recuperează? Ori nu am inteles eu…
anaid a zis
NO COMMENT!!!!! romanii nu erau buni sa faca soseaua, teapa de la turci este mai dulce – rahat…
tyty a zis
Teapa nu e de la turci. E de la ai nostri romanasi care au luat spaga.
Acum punct si de la capat …alta spaga pentru alti sefi se sefuleti.
Gugi Bacauanul a zis
Avans 80 milioane din 394 milioane inseamna mai mult de 20% (nu 15% cu ati scris in articol).
Altfel, suntem in aceiasi mizerie de 27 de ani si nu reusim sa petecim drumurile pe care le avem! Cum sa avem pretentii sa construim centuri in regim de autoatrada? Poate doar sa facem campanie electorala cu astfel de promisiuni mincinoase… Ca suntem foarte usor de dus cu presul – zici ca suntem „spalati pe creier” cand vin alegerile si analizam rezultatele.
Allex a zis
Atentie la TVA!!! Avansul e cu tot cu TVA, valoarea lucrarii e fara TVA!
Gugi Bacauanul a zis
Daca tinem cont si de TVA, tot nu iese la calcul – avansul este 17% nu 15%.
Bogdan Trifu a zis
S-a schimbat cota TVA anul acesta. E corecta afirmatia din articol.
Bogdan a zis
La moldoveni sunt la moda „tunurile” in constructii? Un pod ramfortat cu polistiren si fibre de carbon…cate o autostrada facuta in vis…etc?