În această dimineață, autoritățile din județul Bacău vor primi de la Romprest Service SA, operatorul care face salubrizare în 60 de localități, o „notificare de încălcare” a contractului, prin care compania cere măsuri pentru recuperarea unei pierderi de aproape 19 milioane de lei.
Romprest reproșează mai multe încălcări ale contractului și amintește ADIS că nu a făcut, deși a promis, o evaluare a dezechilibrului financiar care a dus pe pierdere operatorul de salubrizare.
„Din analiza întregii perioade de desfășurare a contractului (2015 – în prezent) a rezultat o pierdere imensă cumulată (18.678.901,92 lei), reprezentand 33,98% din valoarea veniturilor înregistrate de la începutul derulării contractului și până în luna mai 2019. În toată perioada de derulare a contractului, s-a obținut profit doar în câteva luni, nesemnificativ ca valoare față pierderea menționată mai sus. Compania Romprest Service SA este o societate pe acțiuni înființată în scopul de a obține profit, or, în situația descrisă, compania noastră nu a făcut altceva, pe toata durata de desfășurare a contractului, decât să susțină financiar acest proiect”, se arată în notificarea ADIS.
Dezechilibrul reclamat de Romprest are mai multe cauze, printre cele mai importante fiind refuzul primăriilor de a actualiza și plăti cotizațiile și taxele, dar și faptul că fundamentarea tarifelor a fost realizată pe baza unei documentații care nu corespunde realității din teren. Concret, cantitățile sunt pe de o parte mai mici decât s-a estimat inițial, ceea ce face ca utilajele să meargă încărcate doar la 50-60%, și pe de altă parte mai mari decât numărul populației raportat de primării.
Romprest mai susține că, în timpul crizelor deșeurilor, când prestația a fost suspendata pentru neplată, „ADIS nu a susținut operatorul în demersul acestuia de a calcula și a percepe penalități UAT-urilor ce înregistrau restanțe, astfel că, în perioadele de suspendare Romprest a suportat costurile curente, mai puțin cel cu combustibilul, fără a avea și producție realizată.
Potrivit unor surse apropiate Romprest, problema „dezechilibrului financiar” s-ar fi putut rezolva în 2018, dacă prețul pe tonă ar fi fost majorat cu 57 de lei. Măsura nu a fost agreată de ADIS, care a menținut prețul de 318 lei pe tonă. Acum, în 2019, soluția ar putea fi majorarea prețului cu 65 de lei pe tonă sau prelungirea contractului până în 2028, pentru ca Romprest să recupereze paguba.
Vom reveni cu reacția ADIS.
Lasă un răspuns