Transportul public de persoane în municipiul Bacău se desfășoară la limita legalității, de ieri, de la expirarea prelungirii cu 2 ani a contractului de delegare a gestiunii încheiat cu Transport Public SA.
Consiliul Local Bacău a votat pe 20 septembrie 2021 încetarea contractului dintre municipalitate și Transport Public SA, firma care efectuează transportul de persoane din orașul Bacău. La acel moment, primarul Lucian Stanciu-Viziteu a numit votul drept unul „istoric, care va schimba fața transportului în comun din Bacău”, deși unii aleși locali i-au atras atenția că nu va reuși să organizeze la timp o nouă licitație.
De mai bine de 2 ani, Primăria Bacău nu a fost în stare să organizeze licitația
În cei doi ani care au trecut, nu numai că „fața transportului” nu s-a schimbat, dar pe 17 decembrie 2023 a expirat și prelungirea contractului votată tot de Consiliul Local, la propunerea primarului Viziteu.
Cum între timp nu s-a organizat o licitație pentru un nou contract, de azi, 18 decembrie, circulația autobuzelor se desfășoară, în municipiul Bacău, la limita legii, în absența unui contract de delegare a gestiunii transportului public. Situația este cu atât mai gravă, cu cât o altă prelungire nu mai este posibilă, fiind interzisă de regulamentele Uniunii Europene, aceleași care au fost invocate de Viziteu când s-a votat încetarea contractului cu Transport Public SA.
Ce explicații dă Primăria Bacău
Contactat de Ziarul de Bacău, Ciprian Piștea (foto), managerul public al municipiului, a confirmat expirarea contractului, însă a explicat că e suficientă o notificare pentru a prelungi cu 90 de zile serviciul public. În acest timp, s-ar pregăti o perioadă de tranziție, până la finalizarea procedurii europene de stabilire a noului operator de transport în comun.
„În virtutea aplicării principiului continuității, a fost notificat operatorul pentru continuitatea în aceleași condiții încă 90 de zile, timp în care să lansăm documentația pentru o procedură competitivă”, a precizat Piștea. În opinia sa, cele trei luni ar fi suficiente pentru proceduri. „Să pregătim o procedură competitivă pentru perioada de tranziție de maxim un an până la mobilizarea noului operator, pe regulament european, da. Nu e o procedură complicată”, a apreciat Piștea.
Potrivit managerului public, circulația autobuzelor ar fi legală, deoarece notificarea Primăriei a fost confirmată și printr-un act adițional, pentru a facilita relația Transport Public cu controalele diverselor instituții, cum ar fi Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier. Întrebat cum a putut semna executivul un act adițional, Ciprian Piștea a afirmat că nu era nevoie de aprobarea Consiliului Local, al cărui vot ar fi obligatoriu doar pentru „perioada de tranziție”.
Ce spune Legea?
Specialiștii contactați de Ziarul de Bacău au explicat faptul că prelungirea de 90 de zile ar fi ilegală. „Aceasta ar putea fi invocată doar în cazuri excepționale, atunci când contractul nu ar fi dus până la capăt. În cazul de față, contractul a fost dus până la termenul de 2 ani, stabilit de UAT”.
Conducerea Transport Public SA nu a putut fi contactată pentru un punct de vedere.
Subvențiile, în pericol
O altă problemă legală ce o ridică lipsa unui contract este cea a subvențiilor. Aceiași specialiști au explicat că, potrivit legislației, acestea nu ar putea fi acordate în afara contractului. „Atât în Regulamentul 1370/2007, cât și în Legea 92/2007, se menționează că o compensație de orice natură în schimbul îndeplinirii unor obligații de serviciu public se face doar pe baza contractului de servicii publice”. Astfel, se pune sub semnul întrebării acordarea subvențiilor la transportul în comun, începând de duminică, 17 decembrie 2023.
Vom reveni.
Mihai S. a zis
Primar praf, managerul public (uau ce pompos) praf, primăria praf, consilierii locali praf.
Rezultatul: orașul Bacău e praf, noroi, străzi sparte, gunoaie peste tot, într-un cuvânt oraș eșuat.
Ne vedem la vot.
veteranul a zis
In concluzie, primarica a mai bifat o reusita. A lasat Bacaul fara transport in comun. Bravo natiune, avem un primar care se intrece pe sine de la o zi la alta. Constant si fara sincope. Cred ca individul asta o sa ramana in analele municipiului Bacau, drept cel mai controversat primar de cand exista inscrisuri, manuscrise, desene pe peretii unor pesteri, etc.
radu a zis
gresit total. omul are sustinatori gramada. omul are sanse si la al doilea mandat, ca da bine cu prosteala specifica si dovedita, gastelor le plac chestiile colorate, curcubee pe blocuri, piste de tzoacle in toate culorile…si dupa cum a tinut la gaste prosteala userista prima data, va tine si a doua oara…are cu cine, ii merge din plin…
relu a zis
„moment istoric” in istoria orasului e cand a fost aleasa gasca asta userista, un dezastru fara margini pt oras, un moment care a aratat nivelul locuitorilor acestei localitati. orasul are ce a ales, desastrul. oamenii astia ajunsi pe functii cu sustinerea unor cetateni care nu au habar ce voteaza si carora le plac parcarile plutitoare(totusi, cum poti vota un om care promite parcari plutitoare?), sunt incapabili de orice lucru facut bine si la timp. radem de el si ne luam de el pt iluminatul cel nou si pt pistele pt trotinesti, dar nici macar astea nu sunt ale lui, sunt ale lui necula. el nu a fost in stare de nimic. raman datoriile dupa calamitatea asta, nici un proiect, nimic nimic. 0. oare ei cu ce raman? noi ramanem cu datorii si un oras blocat, murdar…
#votati usr si stingeti lumina sau trageti apa…dupa preferinte…cam asta e cu bacaul…
Bejan Costel a zis
👍👍👍
Adrian Martin a zis
E o cacealma asta cu al doilea mandat lansată de usr.Are șanse mari la penitenciar.
Relu a zis
Dar de ce încă nu este acolo?
Andreea a zis
Cine mai merge pe abureala acestui mincinos notoriu?
Nu mai ține!Tic-tac!
Lili a zis
O mare bătaie de joc , transportul public e jale. Autobuzile vin cu întârziere marii, se așteaptă în stații mult. Să se pună urgent un autobuz din oră în oră către Gherăiești că e jale, sunt mulții copii, salariați care merg cu autobuzul. Căutați o portiță legală cât mai repede să faceți licitație , să luați autobuze noi ( v ați lăudat acum un an că ați obținut banii pentru autobuze noi). Transportul public trebuie să fie la primărie. Rezolvați această problemă urgent și o să vi se mai ierte din păcate.
elena a zis
li se rupe de oras si de toate problemele. daca aveam si noi primar se cunostea. asa avem un nimeni caruia i se rupe de tot. ii pasa doar sa prosteasca gastele care l-au votat si spera sa il mai voteze.
Lol a zis
Acum îmi dau seama de ce băncile erau puse invers în stații…deoarece nu mai vine autobuzul. Știa primarul ceva…
alkxz a zis
păi să mai facem încă un contract pe 20jde ani cu firma lui seche, că nu ne-am ars destul până acum…
elena a zis
sa facem cu firmele useriste sa aduce trotinete si tzoacle, ca traficul l-ati distrus. asta era si schema, nu? mama voastra de userei..
radu a zis
in campania din 2020 onor primarul in functie se plangea ca nu poate imbunatati transportul pentru ca e contractul pe 25 ani cu firma controlata de familia Sechelariu.
A vrut sa rezilieze contractul ( in ciuda sentintelor judecatoresti), a facut ca toate visele, s-a zbatut sa incheie inainte de termen, a plimbat autobuzul electric prin targ, ne-a spus ca e un moment istoric si acum se trezeste ca nu a avut timp sa liciteze???
De unde ma uit eu se pare ca si-a aruncat papucii vechi inainte sa-si cumpere altii…
Dovada de „strategie inteligenta” si „solutii smart” ….
Bun ar fi fost un primar smart si un city manager inteligent…
Patrick Doroftei a zis
Va rugam sa nu ne lasati fara transport! Nu lasati Bacaul praf!
Ducu a zis
Scapati-ne domle de mizeria asta de TP ! Autobuze jegoase, preturi uriase la bilete,
trasee zero ! Cum devenim si noi normali ?