Fintech este una dintre tehnologiile care au revoluționat piața soluțiilor financiare, ajungând în 2024 la o valoare globală de 340.1 miliarde de dolari și cu un potențial de creștere de până la 1.15 trilioane de dolari până în 2030. Companiile din acest domeniu le oferă utilizatorilor opțiuni P2P și B2B, axate pe domeniul financiar și pe domenii conexe, precum detectarea fraudei, monitorizarea tranzacțiilor, securizarea platformelor de creditare și multe altele.
Această tehnologie a accelerat modul de creditare, oferindu-le potențialilor clienți noi oportunități financiare, reprezentând în același timp și o alternativă reală la opțiunile tradiționale din piața financiară. Asemenea tehnologiei blockchain, care a revoluționat nu doar industria monetară, ci și alte domenii conexe, precum cel al jocurilor de noroc pe platforme specializate, precum ICE Casino Romania, tehnologia Fintech constituie în acest moment unul dintre pilonii sistemului financiar mondial.
Cum a apărut conceptul Fintech și cum s-a dezvoltat de-a lungul timpului?
Piața instrumentelor și soluțiilor financiare tradiționale și-a dovedit supremația de-a lungul timpului, adaptându-se inclusiv trecerii de la sistemele în format analog la cele în format digital (în anii ’70), apoi la tranzacțiile online (în anii ’90). Chiar dacă sistemele bancare tradiționale au depășit cu bine multiple crize economice, ceea ce s-a întâmplat în 2008 a avut puterea de a clătina serios încrederea oamenilor în instituțiile bancare.
Acesta este momentul în care își face apariția Fintech, tehnologia financiară alternativă, care beneficiază în 2009 și de ajutorul oferit de tehnologia blockchain, ce stă la baza dezvoltării primei monede digitale (Bitcoin), alternativa electronică de plată la monedele Fiat. După anul 2010 încep să fie lansate platforme de împrumuturi și diverse monede digitale, iar din 2015 încep să apară asistenții robotizați și să se dezvolte conceptul de banking digital.
După anul 2020, tehnologia Fintech contribuie la dezvoltarea sistemelor de creditare online, la crearea unui sistem de asisgurari digitale și a unor valori mobiliare digitale. Din 2008 și până în 2024, au apărut companii specializate în toate aceste segmente propulsate de tehnologia Fintech, precum Square (plăți rapide de pe mobil), Kickstarter (platformă de colectare de fonduri online), Wealthfront (soluții robotizare pentru personalizarea investițiilor), Revolut (servicii bancare digitale), Lemonade (platformă digitală de asigurări), Paxos (platformă pentru valori mobiliare digitale) și altele.
Cum se prezintă situația sectorului Fintech în România?
Tehnologia Fintech începe să-și facă simțită prezența în România după anul 2016, atunci când creditarea nebancară începe să devină o alternativă la împrumuturile bancare. În timpul pandemiei, sectorul Fintech a beneficiat de o creștere accelerată, companiile care activează în acest domeniu pe plan local raportând o creștere cu 70% a utilizării platformelor Cloud, mobile și digitale. De asemenea, în perioada respectivă, start-up-urile care se bazează pe tehnologia Fintech reprezentau 35.2% din totalul companiilor cu cel mai mare număr de angajați.
Pe plan local, segmentul activelor gestionate reprezintă cel mai bine poziționat sector Fintech, având o valoare de 91.1 milioane de dolari în 2024, conform datelor înregistrate de Statistă. Pentru următorul an se așteaptă o creștere de până la 28.79% a valorii acestui segment, în timp ce numărul utilizatorilor de plăți digitale va atinge un prag de 14120000 în următorii 4-6 ani.
În anul 2020 a fost înființată pe plan local Asociația Română de Fintech (RoFintech), al cărei rol este de a organiza ecosistemul românesc format din companii bazate pe tehnologia Fintech. În România sunt localizate unele dintre cele mai importante companii care activează în sectorul Fintech, printre acestea evidențiindu-se Finqware, Allevo, SmartFinTech, Ingenio Software, NeoBT și IT Smart Systems.
Sectorul Fintech din România se poziționează pe o pantă ascendentă, adaptându-se contextului internațional, ceea ce înseamnă o dezvoltare pe mai multe direcții:
- Banking digital – partea de neobanking este plină ascensiune, la fel ca plățile instant, acestea reprezentând soluții alternative la metodele bancare clasice, care încă reprezintă baza de referință pentru mulți români.
- Soluții digitale de plată – Revolut câștigă teren la nivel local, astfel că din ce în ce mai mulți români sunt deschiși către transferurile de tip P2P, către plățile de pe mobile și opțiunile de e-plată, ceea ce conduce la creșterea cererii pe zona de tranzacții fără numerar.
- Criptomonede – reglementarea monedelor digitale prin legea nr. 227 în 2015 a reprezentat un prim pas către normalizarea modului de utilizare a criptomonedelor, mai ales că deja 4 din 10 români dețin monede cripto.
Unul dintre avantajele majore oferite de tehnologia Fintech în România este legat de incluziunea financiară, pentru că persoanele care nu dispun de acces la metodele bancare tradiționale beneficiază de opțiuni de plată sau de stocare a câștigurilor. De asemenea, plățile efectuate prin intermediul societăților Fintech sunt securizate la un nivel mult mai eficient în comparație cu plățile tradiționale, oferindu-le utilizatorilor și avantajul păstrării confidențialității informațiilor private.
Creșterea accelerată a sectorului Fintech pe plan beneficiază de pe urma creșterii numărului de utilizatori de smartphone-uri, precum și a modificărilor de reglementare a acestui segment financiar, astfel încât companiile Fintech să poate concura în mod echitabil cu instituțiile financiare tradiționale.
Lasă un răspuns