• salariații trebuie să-și primească fișele fiscale cel mai tîrziu la sfîrșitul acestei luni • salariații care pleacă în timpul anului fiscal trebuie să-și primească fișele în momentul lichidării • pînă în luna mai, firmele trebuie să facă regularizarea impozitelor, reprezentînd diferențe de plătit sau restituit
Noua legislație referitoare la Impozitul pe Venitul Global (IVG) nu mai lasă la voia întîmplării circuitul fișelor fiscale pe care trebuie să le întocmească firmele. Maricel Radu, purtător de cuvînt al Direcției Generale a Finanțelor Publice (DGFP), spune că și înainte angajatorii erau obligați să le înmîneze salariaților aceste fișe, dar acum „neîndeplinirea acestei norme se pedepsește cu amenzi cuprinse între 10-50 de milioane de lei”. Spre deosebire de perioada 2000-2001, la același angajator, un salariat nu poate să aibă mai multe fișe fiscale. „În situația în care un angajat a avut întreruperi pe perioada unui an fiscal, se va întocmi o singură fișă fiscală, iar intervalul de angajare va fi ales astfel încît să acopere toate perioadele lucrate”, spune Maricel Radu. De exemplu, pentru un salariat care a lucrat în lunile ianuarie – martie și septembrie – noiembrie, se va trece ca dată a angajării 1 ianuarie 2002 și 30 noiembrie 2002 ca dată a încetării activității. Dacă angajatul a avut și alte venituri de natura globalizării (activități independente, salarii, închirieri și arendări în anul 2002), acest lucru trebuie menționat la capitolul corespunzător din fișă. Radu reamintește că venitul din salarii cuprinde toate veniturile în bani și/sau în natură, inclusiv indemnizațiile pentru incapacitate de muncă, maternitate și pentru concediul de îngrijire a copilului în vîrstă de pînă la doi ani, obținute de o persoană fizică, în cursul unui an fiscal, pe baza unui contract individual de muncă. Fișele fiscale trebuie completate de către angajatori, pe baza datelor din statele lunare de salarii și se întocmesc în trei exemplare: unul se depune la organul fiscal pe raza căruia își desfășoară activitatea plătitorul; unul se trimite angajatului, pînă în ultima zi a lunii februarie a anului curent pentru anul fiscal expirat. Ultimul exemplar se păstrează în arhiva angajatorului. Datele de identificare ale angajatului se completează cu datele prevăzute în formular pe baza documentelor prezentate de angajat. În cazul modificării în cursul anului a datelor de identificare, în exemplarul care se depune la organul fiscal, trebuie înscrise datele de identificare valabile la data de 31 decembrie a anului 2002 sau, după caz, la data încetării raporturilor contractuale cu angajatul respectiv. Maricel Radu precizează că excepție face rubrica „Nume/Prenume”, în care se vor trece ambele nume, iar vechiul nume trebuie scris în paranteză.
Coeficienții care trebuie aplicați pentru deducerile proprii sînt „1”, în cazul cînd angajatul beneficiază numai de deducerea de bază; „1,5”, dacă salariatul beneficiază de deducerea de bază plus cea pentru gradul al doilea de invaliditate (0,5); „2”, în cazul cînd angajatul beneficiază de deducerea de baza (1) plus deducerea pentru gradul întîi de invaliditate (1).
Maricel Radu informează că „totalul coeficientului de deducere rezultat din însumarea deducerilor personale acordate nu poate depăși de trei ori deducerea personală de bază și va fi acordată în limita venitului realizat”. Guvernul a anunțat la sfîrșitul lunii trecute că deducerea personală de bază este de 1,7 milioane de lei, nivel care va fi luat în calcul la impozitul pe venitul global realizat de persoanele fizice în 2002. Deducerile personale nu se acordă personalului trimis în misiune permanentă în străinătate.
Cum se trec datele în fișa fiscală
Fișele se depun la unitatea fiscală în format electronic pe dischete de 3 1/2 inch, 1,44 MB, compatibile MS-DOS și pe hîrtie, listate la imprimantă. Programul de fișe fiscale pentru anul 2002 permite pentru un angajat o singură fișă FF1 și/sau o singură fișă FF2.
Fișa fiscală FF1 cuprinde mai multe capitole, care se completează în felul următor:
• pentru calculul impozitului pe venitul din salarii (Capitolul V) se trec datele din statele de plată. La punctul A, se completează coloanele 1 și 2 cu datele din tatele de plată.
– Coloana 1 – Venitul net, rîndul (rd) 1.1 – 12.1 – se înscriu veniturile nete din statele de plată fără să se treacă veniturile scutite de la plata impozitului. În rîndul 13, coloana 1, se trec sumele acordate ca primă de vacanță.
În programul electronic de întocmire a fișelor fiscale, coloana 2 cuprinde o rubrică informativă cu impozitul calculat propus și rubrica cu impozitul calculat și reținut. Suma reprezentînd impozitul lunar calculat și reținut pentru toți angajații în cursul unei luni trebuie să fie declarată și înscrisă de către angajator în Declarația privind obligațiile la bugetul de stat – D100.
La punctul B, se trece suma lunară reprezentînd cheltuielile profesionale acordate în timpul anului, conform statelor de plată.
La punctul C, se trec numărul de luni pentru care s-au acordat cheltuieli profesionale. Acestea se acordă numai pentru lunile lucrate, spre deosebire de deducerea personală de bază, ce se acordă pentru întregul an, la nivelul venitului net realizat.
• în Capitolul VIII, Venit net din salarii scutit de impozit pe venit, se vor trece aceste sume, acordate în baza statelor de plată. Depunerea fișelor fiscale pe hîrtie și pe dischetă se face astfel în pachete distincte cu fișe fiscale 1 și fișe fiscale 2. Pachetele cu fișe fiscale 1 trebuie să fie aranjate pe categorii:
– fișe fiscale ale angajaților pentru care s-a efectuat regularizarea;
– fișe fiscale ale angajaților pentru care nu s-a efectuat regularizarea;
– fiecare pachet va fi însoțit de o situație centralizatoare care va cuprinde: cod angajator, denumire/nume, prenume angajator, sediul, fișe fiscale FF1 pentru care s-a efectuat regularizarea, fișe fiscale FF1 pentru care nu s-a efectuat regularizarea, fișe fiscale FF2, numărul de fișe fiscale depuse;
– fișele fiscale și situația centralizatoare trebuie să fie semnate de conducerea unității plătitoare de salarii, în cazul persoanelor juridice, de plătitor, în cazul persoanelor fizice, și de asociatul desemnat, în cazul asociațiilor fără personalitate juridică.
Angajatorii au obligația să completeze fișele fiscale pe întreaga durată în care se plătesc salariile, să recalculeze și să regularizeze anual impozitul pe salarii. În situația în care angajatul încetează să mai aibă calitatea de salariat în cursul anului fiscal, plătitorul are obligația să întocmească și să înmîneze fișa fiscală (copie pentru angajat) odată cu definitivarea formelor de lichidare sau încetarea raporturilor în baza cărora au fost obținute veniturile salariale.
Maricel Radu precizează că regularizarea trebuie făcută de angajator în termen de 90 de zile de la data transmiterii fișelor la organul fiscal (28 februarie 2003), adică pînă în luna mai. (Florin POPESCU)
Lasă un răspuns