De mai bine de o lună, toți solicitanții de finanțări prin Programul SAPARD (Programul Special de Preaderare pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală) se pot prezenta la Birourile regionale ale Agenției SAPARD pentru a ridica ghidul solicitantului și pentru depunerea proiectelor. Programul SAPARD a demarat cu două măsuri: 1.1 „Îmbunătățirea prelucrării și marketingul produselor agricole și piscicole” și 2.1 „Dezvoltarea și îmbunătățirea infrastructurii rurale”. Sumele aferente anilor 2000 și 2001 trebuie să fie cheltuite pînă la finele anului 2003.
Un solicitant poate lua, în cei șapte ani ai Programului (2000-2006), credite nerambursabile pentru maximum două proiecte. Ghidul solicitantului este distribuit la sediul biroului regional de implementare a Programului SAPARD, de la Iași, și prin intermediul Consiliului Județean, Oficiului Județean pentru Consultanță Agricolă și toate direcțiile descentralizate cu implicare directă în derularea proiectelor. Ghidul este disponibil și pe pagina de Internet a agenției, la adresa „www.sapard.ro”.
Potrivit programului SAPARD, în perioada 2000-2006, România va beneficia de o finanțare nerambursabilă de circa un miliard de euro, în tranșe anuale de 153 milioane de euro, fonduri destinate măsurilor de preaderare la UE, concretizate în programe de creștere a standardelor de viață în spatiul rural, ridicării calității și competitivității produselor agroalimentare, protecției mediului și conservării patrimoniului natural.
Programul Special de Aderare pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală (SAPARD), care furnizează o contribuție financiară a Comunității Europene, a fost stabilit prin reglementarea Comisiei Europene (CE) Nr. 1268/1999 din 21 iunie 1999 privind sprijinul Comuniățtii Europene pentru măsurile de preaderare în domeniul agriculturii și dezvoltării rurale în țările candidate din centrul și estul Europei în perioada de preaderare.
Agenția SAPARD este o instituție publică, în subordinea Ministerului Agriculturii, Alimentației și Pădurilor, înființată prin Ordonanța nr. 142/2000, aprobată prin Legea 309/2001, care răspunde de implementarea tehnică și financiară a Programului. Planul Național pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală (PNADR) a fost aprobat de Comisia Europeană pe 12 decembrie 2000 și în baza se implementează programul SAPARD în România.
Componenta agricolă
În cadrul acestui program, este prevazută acordarea asistenței financiare nerambursabile pentru sustinerea îmbunatățirii prelucrării și marketingului produselor agricole și piscicole (măsura 1.1 din PNADR). Măsurile din programul SAPARD au ca scop principal facilitarea implementării Acquis-ului Comunitar, remedierea unor deficiențe ce caracterizează agricultura în România, înainte de aderarea la Uniunea Europeană.
În mod particular, sprijinul pentru această măsură este destinat să îmbunătățească performanțele producției agro-alimentare din punct de vedere al standardelor de calitate și diversificarea gamei de produse procesate, să elimine anumite disfunctionalități manifestate pe piețele specifice. Prioritățile sînt îmbunătățirea procesării și marketingului în următoarele sectoare: lapte și produse lactate; carne, produse din carne și ouă; legume, fructe și cartofi; vinificație și pește. În contextul românesc, trebuie luate în considerare suprafețele agricole și producțiile de cereale, semințe oleaginoase și sfeclă de zahar, precum și deficiențele existente în domeniul procesării primare. În aceste sectoare sînt considerate de o importanță majoră investițiile cu privire la modernizarea capacităților de procesare și de depozitare existente. Uniunea Europeană finanțează în proporție de 50-70 la sută realizarea proiectelor, dar nu mai mult de două milioane de euro.
Criterii de eligibilitate
Beneficiarii finali pot fi societăți comerciale cu capital integral privat și cooperativele de consum. Solicitantul trebuie să respecte următoarele condiții generale pentru a fi eligibil pentru acordarea grantului:
-să fie persoană juridică română cu capital integral privat; capitalul/acționariatul solicitantului eligibil poate fi atît integral din România cît și mixt sau integral străin.
-să fie direct responsabil cu pregătirea și managementul proiectului, nu să acționeze ca intermediar;
– să aibă surse financiare stabile și suficiente pentru asigurarea continuității activității organizației sale pe tot parcursul implementării proiectului și să ia parte la finanțarea acestuia;
-solicitantul și proiectul trebuie să respecte criteriile de eligibilitate pentru a putea fi acceptat în sesiunea de selecție a proiectelor
În vederea consumării pînă la sfîrșitul anului 2003 a fondurilor aferente anilor 2000 și 2001, data limită pentru finalizarea proiectelor selectate în cadrul cererilor de proiecte M1.1 este 30 septembrie 2003. Această dată reprezintă limita pînă la care beneficiarul poate depune ultima cerere de plată considerată acceptabilă de catre Agenția SAPARD.
Ce cheltuieli nu sînt agreate
Pentru a fi considerate eligibile în contextul proiectului, cheltuielile trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
– să fie necesare pentru desfășurarea proiectului, să fie prevăzute în cadrul contractului de finanțare și să fie în conformitate cu principiile managementului financiar adecvat și, în special, cu principiile economicității și eficienței costurilor;
– să fie efectiv realizate pe perioada execuției proiectului, cu excepția studiilor de fezabilitate și a studiilor conexe (studii tehnice, economice, plan de afaceri, avize, autorizații, acorduri, taxe legale aferente acestora) a căror cheltuială poate fi făcută înainte de semnarea contractului de finantare;
– să fie înregistrate în registrele contabile ale beneficiarului, să fie identificabile, verificabile și susținute de originalele actelor de plată justificative.
Următoarele cheltuieli sînt neeligibile:
– cumpărarea, închirierea sau luarea în leasing a terenurilor și clădirilor existente, indiferent dacă leasingul are ca rezultat trecerea în proprietate a celui care achiziționează;
– impozite, taxe vamale și taxe de import;
– costuri de exploatare, inclusiv costurile de întreținere și închiriere;
– leasing, exceptînd cazul în care leasingul are ca rezultat trecerea în proprietatea celui care ia utilaje în leasing;
– costurile oricăror servicii, bunuri și lucrări care valorează mai mult de echivalentul în lei a 10.000 euro, pentru care beneficiarul nu a obținut oferte de la cel puțin trei furnizori;
– comisioane bancare, costurile garanțiilor și cheltuieli similare;
– acea parte de costuri, precum onorariile plătite arhitecților, inginerilor sau consultanților, taxe legale, studii de fezabilitate, achiziții de patente și licențe, costuri ce privesc pregătirea și/sau implementarea unui proiect, care depășesc 12 la sută din totalul costului eligibil al proiectului;
– cheltuieli legate de produse sau servicii care nu respectă regulile de achiziție și de origine;
– cheltuiala privind proiectele care au generat taxe de utilizator sau participant înainte de încheierea proiectului fără ca sumele respective să fi fost deduse din costurile eligibile.
Proiectele se strîng lunar la birourile Agenției SAPARD, și tot lunar se fac evaluările.
Dezvoltarea și îmbunătățirea infrastructurii rurale
Pînă acum, doar patru primării din județul Bacău au depus proiecte la Biroul Regional Iași, care să fi fost și aprobate. Este vorba de administrațiile locale din Răcăciuni, Pîncești, Filipești și Dofteana. Urma să trimită proiectul spre aprobare și primăria din Cașin, iar alte opt primării sînt pe punctul de a finaliza proiectele referitoare la lucrări de infrastructură: Balcani, hemeiuși, Lipova, Poduri, Urechești, Faraoani, Răchioasa și Orbeni.
Infrastructura rurală este foarte redusă, în cele mai multe localități fiind nevoie urgentă de lucrări în acest sens. În majoritatea satelor și comunelor se găsesc:
– drumuri locale nemodernizate sau lipsa acestora, stare de lucruri ce are un impact negativ asupra accesului direct la rețeaua rutieră sau la cea de cale ferată precum și cele care îmbunătățesc circulația în zonele rurale și/sau deservesc accesul la exploatațiile agricole;
– rețeaua de alimentare cu apă în sistem centralizat este insuficientă;
– în majoritatea comunelor lipsește canalizarea, iar stații de epurare nu există, apele uzate fiind de regulă deversate în apele curgătoare care traversează satele sau sînt împrăștiate pe cîmp.
Prin programul SAPARD se vor finanța lucrări de modernizare și construcție a drumurilor comunale. Conform Legii 82, privind aprobarea Ordonanței Guvernului 43/1997, referitoare la regimul juridic al drumurilor, drumurile comunale cuprind:
• drumurile care asigură legătura dintre:
– reședința de comună și satele componente
– orașele și satele care îi aparțin, precum și alte sate, făcîndu-se clar delimitarea pe poziții kilometrice pentru spațiul rural.
– drumurile vicinale – drumuri care deservesc mai multe proprietăți, fiind situate la limitele acestora;
– străzi-drumuri publice în interiorul localităților indiferent de denumire (strada, bulevard, cale, chei, splai, șosea, fundătura, ulița etc.).
Obiective
Obiective generale
– Îmbunătățirea situației existente în spațiul rural și menținerea populației la sate.
Obiective specifice
– ameliorarea accesului la rețeaua de drumuri comunale, județene, naționale, căi ferate, precum și la exploatațiile agricole, obiective turistice de importanță națională sau alte obiective economice;
– sprijinirea activităților economice comerciale și turistice prin dezvoltarea unei infrastructuri minimale;
– ameliorarea calității mediului și diminuarea surselor de poluare;
Obiective operaționale
– construirea și modernizarea drumurilor comunale locale și a podurilor;
– construirea și modernizarea sistemelor de aprovizionare cu apă potabilă;
– construirea sistemelor de canalizare a apei prin investiții la stațiile de tratare a apei.
Ce măsuri trebuie luate
Pentru ca obiectivele propruse să fie însdeplinite, vor fi susținute următoarele submăsuri ce vor putea dezvolta în cadrul lor anumite tipuri de proiecte:
Drumuri în zonele rurale.
În cadrul acestei submăsuri se vor dezvolta următoarele tipuri de proiecte:
– Execuția sau modernizarea de drumuri comunale noi, cu prioritate pentru cele care facilitează accesul la drumurile județene și naționale, ca și la rețeaua de căi ferate.
Alimentarea cu apă în sistem centralizat în zonele rurale
Această submăsură își propune dezvoltarea proiectelor referitoare la:
– Execuția unor lucrări noi de alimentare cu apă (captare, aducțiune, stație de tratare, rezervor de înmagazinare, rețea de distribuție);
– Extinderea și/sau modernizarea, după caz a aducțiunilor și rețelelor de distribuție, rezervoarelor de înmagazinare a apei, stațiilor de pompare, stațiilor de tratare;
Canalizări în sistem centralizat în zonele rurale
Trebuie promovate următoarele tipuri de proiecte:
– Execuția unor lucrări noi de canalizare (rețea de canale colectoare a apelor uzate menajere, stația de epurare, stația de pompare, unde este cazul, canale de evacuare a apelor uzate)
– Extinderea și/sau modernizarea, după caz, a rețelelor de canale colectoare a apelor uzate menajere, stațiilor de epurare, stațiilor de pompare și a canalelor de evacuare a apelor epurate, tratarea apelor uzate.
Condiții de finanțare
– beneficiarii trebuie să menționeze clar în documentele contabile toate operațiunile privitoare la respectiva investiție;
– un beneficiar poate primi un ajutor de două ori în perioada 2000-2006;
– beneficiarii pot solicita sprijin pentru un nou proiect după finalizarea completă a proiectului anterior;
– beneficiarul va colabora și va prezenta orice informație solicitată de Agenția SAPARD, Comisia Uniunii Europene sau alte structuri autorizate să controleze și să auditeze implementarea proiectului;
– banii acordați vor fi recuperați, dacă obiectivele sprijinite nu sînt folosite conform scopului destinat sau în cazul în care acestea au fost vîndute sau închiriate pe o perioadă de cinci ani după finalizarea proiectului (data ultimei tranșe).
Criterii generale de eligibilitate
Mai întîi de toate, trebuie să se demonstreze utilitatea tehnică și funcțională a proiectelor prin memoriu justificativ și studiu de fezabilitate. Proiectele trebuie să demonstreze impactul lor asupra activității economice printr-un studiu cost/beneficiu. În plus, la realizarea lucrărilor se vor utiliza numai materiale acceptate prin reglementărilor naționale în vigoare, precum și de legislația și standardele naționale armonizate cu legislația UE.
Proiectul trebuie să se încadreze în prioritățile propuse prin PUG – Planul de Urbanism General și Planurile de Amenajare a Teritoriului.
Regimul juridic al terenului pe care se execută lucrarea trebuie să fie inclus în proprietate publică. Beneficiarul proiectului se angajează să elaboreze studiul tehnic în cel mult șase luni de la aprobarea proiectului, iar decizia Consilului local al comunei beneficiare cu referire la necesitatea investiției, urmare a procesului verbal care atestă că majoritatea locuitorilor comunei, în care se arată că este de acord cu investiția. Trebuie să existe deasemenea angajamentul Consilului local de a suporta cheltuielile de întreținere și acordul de mediu însoțit, după caz, de un studiu de impact.
Agenții economici și autoritățile percutează mai greu
La peste o lună de la debutul perioadei de depunere a proiectelor pentru finanțare SAPARD, activitatea din domeniu stagnează. Situația este cauzată, în mare parte, de lipsa de experiență a firmelor și autorităților locale de a concepe proiecte credibile, conforme cu standardele impuse de Uniunea Europeană. Pentru finanțarea unor proiecte agricole nu s-a depus pînă acum nici un proiect. La rîndul lor, circa 20 de primării au întocmit astfel de proiecte care urmează a fi depuse la Biroul Regional Iași.
Agenția SAPARD finanțează proiecte cuprinse între 100.000 și un milion de euro. La aceste valori, 25 la sută trebuie să reprezinte contribuția națională (bugetele locale și cel național), restul de 75 de procente reprezentînd contribuția Uniunii Europene. Un beneficiar poate primi ajutor financiar pentru cel mult două proiecte diferite.
Pînă la sfîrșitul anului viitor, trebuie consumate fondurile alocate anilor 2002 și 2003, data limită pentru finalizarea proiectelor selectate fiind 30 septembrie 2003. Cererile de finanțare se depun direct la Biroul Regional SAPARD Iași – Regiunea 1 Nord-Est, la care sînt arondate județele Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava și Vaslui. Suma totală alocată pentru finanțarea proiectelor este de 150,6 milioane de euro. (Florin POPESCU)
Lasă un răspuns