Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP) a initiat un proiect de Ordonanta de Urgenta pentru modificarea si completarea OUG privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii. Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) a luat pozitie fata de aceasta initiativa si a emis citeva opinii, pe care ni le-a transmis Patronatul Judetean al IMM Bacau – organizatie aflata in structura Consiliului.
Iniţiativa ANRMAP are ca scop declarat adoptarea unor masuri urgente pentru perfectionarea si flexibilizarea sistemului achizitiilor publice, pentru evitarea riscului diminuarii gradului de cheltuire a fondurilor publice alocate, inclusiv a fondurilor comunitare, consecinta cea mai grava, in acest caz, reprezentind-o aminarea sau intirzierea implementarii unor proiecte de investitii majore, cu impact social si economic la nivel national sau local. De asemenea, se urmareste eliminarea cazurilor de utilizare abuziva a cailor de atac, respectiv a contestatiilor, prin reglementarea dreptului autoritatii contractante de a retine contestatorului, in cazul in care Consiliul respinge contestatia, din garantia de participare, sume in raport de valoarea estimata a contractului (de exemplu, 1% pentru sume intre 63.000 si 420.000 de lei, inclusiv) si taxarea cererilor de chemare in judecata, avind ca obiect contractele de achizitie publica sau repararea prejudiciului, in functie de valoarea estimata a contractului sau in functie de valoarea contractului daca acesta a fost încheiat.
CNIPMMR considera oportuna modificarea legislatiei privind achizitiile publice, dar considera ca proiectul trebuie completat si imbunatatit. „Imbunatatirea trebuie sa aiba ca scop asigurarea cresterii accesului (in special al IMM-urilor) la procedurile de achizitii si echilibrarea drepturilor si obligatiilor partilor contractelor de achizitii publice si nu diminuarea responsabilitatii personalului bugetar cu competente in domeniul achizitiilor publice” – spun oficialii Consiliului. Pentru cresterea accesului IMM-urilor la procedurile de achizitii publice, trebuie sa se asigure cresterea transparentei, dezvoltarea de servicii gratuite de informare si asistenta a IMM-urilor si realizarea unui parteneriat real cu organizatiile patronale reprezentative pe intreaga durata a procesului de achizitie publica. „Trebuie sa se asigure eliminarea practicilor corupte si discriminatorii, prin cresterea sanctiunilor si aplicarea imediata a raspunderii personalului bugetar cu competente in domeniul achizitiilor publice” – mai spune Consiliul. Trebuie sa se asigure combaterea platilor intirziate, prin instituirea unor garantii de buna executie a contractului (a obligatiei de plata, in speta) si in sarcina autoritatilor contractante, nu numai a agentilor economici, precum si prin reglementarea si aplicarea imediata a raspunderii contraventionale, penale si patrimoniale directe a ordonatorului de credite si a conducatorilor departamentelor financiar-contabile pentru intirzierea mai mare de 30 de zile calendaristice a platii bunurilor livrate sau serviciilor prestate ori lucrarilor executate. Imbunatatirea cadrului legal privind contestatiile este necesara, scurtarea duratei acestora avind efecte pozitive, raportat la faptul ca procedurile de atribuire a contractelor de achizitie publica sint ingreunate de utilizarea abuziva a cailor de atac, respectiv a contestatiilor, cu consecinta afectarii procesului de atribuire a contractelor de achizitie publica, fiind astfel necesara.
CNIPMMR a facut o serie de propuneri in acest sens.
Lasă un răspuns