UPDATE: Inspectoratul Școlar Județean Bacău a transmis un comunicat de presă, cu precizări referitoare ancheta în cazul din comuna Răchitoasa:
Inspectoratul Școlar Județean Bacău a declanșat o anchetă la Liceul Tehnologic Răchitoasa după ce, vineri dimineață, 23 septembrie, a înregistrat două petiții primite de la rudele (mama și sora) unui copil cu cerințe educaționale speciale, în care se semnala un limbaj neadecvat al unui cadru didactic care predă în învățământul primar la o școală din structura acestei unități de învățământ cu personalitate juridică. În petiții s-au prezentat dovezi – print screen-uri dintr-o convorbire pe un grup de Whatsapp al părinților de la clasă – prin care o învățătoare ar fi jignit acel copil în timp ce discuta cu mama acestuia.
După analiza celor două petiții, inspectorul școlar general a luat decizia ca o echipă de control, formată din doi inspectori școlari de management instituțional, să se deplaseze imediat la școala respectivă, unde, urmare a unei cercetări parțiale, s-a solicitat unității de învățământ începerea unei cercetări prealabile, prin adresa ISJ Bacău nr. 8403/23.09.2022, a prezumatelor fapte cuprinse în petițiile menționate, conform art. 280 alin. (3¹) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.
În cursul zilei de vineri s-au luat declarații de la conducerea unității de învățământ vizată, de la cadrul didactic împotriva căruia se aduc aceste acuzații, de la părinții elevilor care învață în acea clasă, dar și de la alte cadre didactice din școală. Controlul va continua cu aplicarea de chestionare, de către consilierul școlar al unității de învățământ, atât elevilor, cât și părinților, dar și cu luarea tuturor măsurilor legale care se impun în astfel de situații.
Ancheta Inspectoratului Școlar Județean Bacău se realizează în colaborare cu specialiștii de la Centrul Judeţean de Resurse și Asistenţă Educaţională Bacău și, implicit, cu menținerea, în permanență, a legăturii cu reprezentanții Ministerului Educației.
– sursa: comunicat ISJ Bacău
Știrea inițială:
O învățătoare din comuna Răchitoasa, județul Bacău, este anchetată de Inspectoratul Școlar Județean, după ce pe grupul de Whatsapp al părinților ar fi fost publicat un mesaj jignitor al acesteia, adresat unuia dintre elevii săi, de clasa a treia, care are autism.
Învățătoare ar fi scris pe grup că „nu pot să răspund de toți handicapații, eu răspund doar de copiii OK, care se integrează”.
„S-a referit la acei handicapaţi! Că nu are grijă de handicapaţi”, a declarat mama băiatului. „O credeam foarte apropiată de mine şi de copil. Eu cred că nu a fost nicio problemă faţă de dânsa, din contră, o ajutam cât de cât să-şi poată menţine orele de curs”, a mai spus aceasta.
Elevul cu autism participa la orele de curs în prezența mamei, întrucât o comisie de medici a recomandat ca băiatul să înveţe în colectivitate, dar cu însoţitor, și se pare că tocmai din această cauză s-a stârnit întregul scandal, conform observatornews.ro.
„Prezenţa mamei în sala de clasă nu e benefică, nici pentru copilul propriu, nici pentru ceilalţi”, a declarat directoarea școlii, care a mai spus și că elevul ar fi agresiv cu ceilalți copii, existând recent un episod în care și-ar fi agresat un coleg.
„Din senin, s-a supărat pe un copil şi a început să-l alerge, l-a târâit prin curte. Iar mama, prezentă, nu a intervenit absolut deloc. Am alergat eu, auzind din birou ţipetele copilului, şi de acolo a degenerat conflictul. Doamna învăţătoare a încercat să intervină, să medieze conflictul”, a mai spus directoarea școlii din Răchitoasa.
Mama copilului cu autism confirmă că au mai existat în pauze mici altercații între băiatul ei și ceilalați elevi, dar care ei nu i s-au părut ieșite din comun.
În urma plângerilor făcute de mama copilului cu autism la ISJ Bacău, învăţătoarea, absolventă de Psihologie, trebuie să dea explicaţii pentru vorbele sale inspectorilor școlari. Mama copilului are de gând să facă o plângere și la poliție.
Stoler a zis
Integrarea ca integrarea, dar existenta unor scoli speciale sau a unor clase speciale, acolo unde e cazul, pentru copii cu afectiuni mai serioase, ar trebui analizata. E un haos generalizat in scoli cu toate aceste scorneli ale conducerii Ministerului Educatiei. Un haos creat intentionat pentru distrugerea invatamantului.
DORINA a zis
Pentru invatatoare este un efort in plus prin faptul ca trebuie sa suporte un asemenea copil care pe deasupra mai vine si cu mama la scoala.Cat am fost profesor de chimie -fizica in ROMANIA nu am acceptat persoane straine la ora mea.Bine directorul avea voie sa vina sa ma asiste.Doar atat.Nici colegi nu acceptam.
Diana a zis
Un lucru e limpede:profesorii si invatatorii nostri nu sunt pregatiti sa lucreze cu acest gen de copii care presupun un psiholog permanent. Acesti copii ar trebui educati mai intai in niste centre speciale si apoi integrati treptat printre ceilalti,numai daca dau rezultate bune. Altminteri,se vor comporta mereu diferit si ii vor deranja si pe ceilalti care se afla si ei in plina crestere. Desigur,la noi se imprumuta anumite lucruri din strainatate mai mult formal,ca sa aratam ce „moderni” suntem in gandire. Ceea ce li se cere cadrelor didactice de astazi e putin cam exagerat si incorect. S-au facut cursuri de Psihopedagogie,dar nu de Psihologie adevarata ca sa poata intelege precum un psiholog cum sa se poarte cu un copil care are o structura psihica diferita de cei normali.
Jean a zis
Dacă recomandarea unor profesioniști a fost să învețe în școală de masă cu însoțitor, poate ar fi trebuit să se facă și un plan personalizat de educație în care să fie implicată mama(sau însoțitorul) și școala, să știe toată lumea ce are de făcut și cum se gestionează copilul și anumite comportamente (ex dacă devine agitat, nu se poate concentra etc). Toți vrem ca copiii să fie incluși activ in educație, inclusiv cei cu dizabilități, dar fără planificare nu se va întâmpla asta niciodată.. și da, există autiști funcționali și care au chiar funcții înalte…
DORINA a zis
Da intr-un fel deranjeaza acest copil care vine cu mama in clasa si pe deasupra mai agreseaza si alti elevi. Pentru invatatoare este un efort foarte mare ca o suporta in clasa pe mama copilului.O suporti o zi ,doua ,dar dupa asta incepe sa te enerveze. Acel copil daca o vede pe mama lui in clasa isi ia lumea in cap si stie ca nu are nimeni ce sa-i faca ,ca draga doamne este mamica cu el.Eu cred ca mama lui ar trebui sa se retraga si sa vina dupa el la sfarsitul orelor.
Jean a zis
Poate ar trebui să vă gândiți că mama este singura persoană pe lângă care copilul se simte in regulă să învețe sau să se desfășoare… Nu cred că părinții și-ar permite să plătească un însoțitor.. nu este loc de învinuiri, sistemul trebuie adaptat și pregătit pentru acești copii, altfel, când vor fi adulți vă și ne vom plânge că nu a avut cine să-i educe..
Dorina a zis
Aia nu este scoala cu mama in clasa. Nici copilul problems nu invata ca este mama langa el si nici ceilalti copii nu mai sunt atenti la invatatoare.
Luminita a zis
Ceilalti copii sunt atenti la invatatoare,daca au ce invata de la ea si sunt atrasi de ora. Mai sunt si cadre care doar se plimba pe la scoala si nu fac mai nimic,in special pe la tara,pe acolo. Se plimba cu masinuta de la mamica de colo,colo.
Prezenta mamei in acest caz nu ar trebui sa deranjeze pe nimeni,daca nu are nimic de ascuns.
Luminita a zis
Ma refer la cadrul didactic cand spun „nu are nimic de ascuns”. Transparenta actului didactic nu ar trebui sa fie deloc o problema.
Diana a zis
Nu sunt de acord cu ceea ce afirmati dumneavoastra in legatura cu prezenta mamei la ora.Ba da,e chiar binevenita prezenta ei la toate orele pentru ca este cea mai apropiata fiinta de sufletul acestui copil si stie cel mai bine cum sa-l dirijeze in directia buna. Eu as fi bucuroasa, ca profesor, sa am si mama unui copil cu o structura psihica diferita la orele mele pentru ca m-ar ajuta sa-l inteleg mai bine. Totusi,revin la ideea ca acesti copii ar trebui sa aiba parte de profesori specializati sa lucreze cu ei. Ar fi in beneficiul lor pentru ca li s-ar acorda o atentie deosebita,in timp ce daca sunt integrati din start printre ceilalti, intra in marea masa si sunt priviti „printre ceilalti”,nu li se acorda foarte multa atentie pentru ca un profesor nu are cum sa faca acest lucru intr-o sala plina de copii cu nevoi diferite.
Dorina a zis
Am plecat la pescuit si am aruncat nada.
S-au infipt 2 crapi, jan &daiana care au muscat din prima.
Jenica a zis
Nu va suparati,la ce va referiti cand afirmati „am aruncat nada”?
Dorina a zis
Un impertinent sau impertinenta se da in numele meuAr trebui sa-i fie rusine.
Jenica a zis
Deci n-ai scris tu faza cu „aruncatul nadei”? Atunci, careva umbla cu cioara vopsita si e cu bataie lunga. Cineva vrea ca lucrurile sa nu mearga bine in tara asta si mai ales,in invatamant.
DORINA a zis
Ar trebui pregatiti invatatori si sa se faca clase pentru copii cu autism.Dar scoala fiind prea departe de oras nu vine nimeni acolo.Nu se poate lucra daca in clasa ai copii de genul asta.In loc sa mergi inainte cu cei buni ,trebuie sa stai in loc din cauza lor.Materia trebuie predata pentru toata clasa.Acea invatatoare pierde timpul cu acest copil.
Diana a zis
Multi dintre acesti copii au nevoie de un medic psiholog.Un cadru didactic nu e medic si nu poate intelege 100% manifestarile unui copil cu structura psihica diferita(cum am mai spus si sus). Poate avea o atitudine gresita pentru ca nu e specializat in ghidarea unor personalitati de care doar un psiholog se poate ocupa.
Cetatean a zis
Bine ca nu s-a auzit si varianta „psihopat”,ca mai sunt cadre pe la tara care o au si pe asta in vocabular.
DORINA a zis
Mai lasati-o cu prostiile si apucati-va de munca. Ce-i cu atata barfa!
Flori a zis
Adica la dat cu matura vrei sa spui,nu? Ia mai pune de un articol prin reviste gen „copy-paste”, tanti Dorina!
Flori a zis
Sa le arati tuturor cat esti de „‘telectuala”,potrivit formarii tale profesionale in Ro,dar si pe alte meleaguri(mai ales acolo).