Romprest SA, firma care ridică gunoiul în 65 de localități ale județului, a cerut rezilierea contractului cu Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Salubrizare din Bacău (ADIS).
Localitățile membre ADIS au 90 de zile să rezolve problema, altfel vor rămâne pe cap cu 4.500 de tone de deșeuri lunar. Din punct de vedere financiar, paguba ar putea ajunge la 50 de milioane de euro.
Salubrizarea este în impas, în județul Bacău, pentru că proiectul Sistem Integrat de Management al Deșeurilor este pe cale să eșueze. Cauzele sunt multiple, este vorba în principal de blocarea în Justiție a unor componente ale investiției din fonduri europene, dar derularea proiectului a „beneficiat” de piedici ale unor primari cu interese ori electorale, ori la alte firme de salubrizare.
Pe lângă interminabilele contestații ale unor licitații, îndărătnicia și interesele obscure ale unor primari din localități ca Moinești, Dărmănești ar putea arunca în aer o investiție de zeci de milioane de euro, singura care poate scoate județul din Evul Mediu, din punctul de vedere al salubrizării. S-a ajuns și la situații periculoase, ca la Dărmănești, unde gunoiul este transportat și îngropat în lunca Uzului:
Pentru Ziarul de Bacău, Bogdan Seto, directorul executiv al ADIS Bacău, a confirmat notificarea de reziliere primită de la Romprest, care intră în vigoare pe 1 iunie 2017. Din acel moment,„scenariul este apocaliptic”, a afirmat Seto, pentru că rezilierea nu numai că nu ar rezolva nicio problemă, dar ar putea urma creșteri ale cheltuielilor cu salubrizarea și, implicit, a taxelor percepute de la locuitorii județului.
Ce este managementul integrat al deșeurilor
Contractul Romprest cu ADIS, ca reprezentant al 65 de localități, riscă rezilierea. Motivul este faptul că, într-adevăr, condițiile de prestare a activității sunt mult diferite față de prevederile contractuale. Cele 65 de UAT-uri, în funcție de traseul deșeurilor sunt împărțite în 4 zone:
Zona 1, în general nord-estul județului (Negri, Dămienești, Plonapa etc). Obligația Romprest este de a colecta deșeurile și a le transporta direct la depozitul ecologic (groapa de gunoi).
Zona 2 (sud-est). Deșeurile sunt colectate și transportate la stația de transfer Găiceana.
Zona 3 (Onești). Deșeurile ar trebui transportate la stația de transfer Onești.
Zona 4 (Comănești) – nu face parte din contract.
Zona 5 (Berești-Tazlău). Deșeurile ar trebui colectate și transportate doar până la stația de transfer Berești-Tazlău.
3 situații distincte la colectare și transport
Toate stațiile de transfer (Găiceana, Berești-Tazlău și Onești) sunt construite prin proiectul Sistem integrat de management al deșeurilor solide al Județului Bacău.
De la stațiile de transfer la depozit, deșeurile ar fi urmat să fie transportate de câștigătorul contractului de consesiune pentru delegarea gestiunii serviciului de operare instalații deșeuri municipale în județul Bacău. Acest contract a fost scos la licitație în 2014 de ADIS Bacău, în numele și pe seama tuturor celor 93 de localități ale județului.
În ceea ce privește colectarea și transportul deșeurilor, avem 3 situații distincte: 1 contract de colectare și transport, încheiat de ADIS în numele și pe seama a 65 de localități, cu SC Romprest SA. Un alt contract, ce urmează să fie atribuit prin licitație de ADIS, în numele și pe seama municipiului Bacău și a 22 de comune limitrofe.
Mai sunt 5 localități care fie au delegat ele însele gestiunea serviciului, fie au propriii lor operatori de colectare și transport deșeuri: Buhuși, Comănești, Târgu-Ocna, Slănic Moldova și Helegiu.
Sortare, transfer, compostare, tratare, depozitare. Toate stau după ICCJ
Pentru întregul județ, ADIS este cea care ține licitația de sortare, transfer, compostare, tratare și depozitare. Aceasta a fost demarată în 2014. Momentan, licitația este blocată în instanță, la ICCJ, printr-o cerere de recuzare a judecătorilor depusă de unul dintre participanți. De câteva luni, cererea nu are stabilit termen de judecată.
Delegarea gestiunii serviciilor de salubritate este o obligație contractuală în relația dintre Consiliul Județean Bacău și finanțatorul proiectului (Comisia Europeană și Guvernul României). UAT-urile au din punct de vedere legal două posibilități: fie gestiunea directă, care presupune controlul direct, fie gestiunea delegată, care presupune licitație publică și încredințarea directă sau prin ADIS a serviciului către un operator economic extern.
Dintre cele 3 licitații (2 de colectare-transport și una de depozitare deșeuri), ADIS a reușit una singură și a încheiat un singur contract, cu Romprest SA. Pentru Bacău și cele 22 de comune, se actualizează documentația și urmează scoaterea la licitație a serviciului, pentru desemnarea unui singur operator de colectare și transport.
Care sunt instalațiile fără operator desemnat
În ceea ce privește operarea instalațiilor (sortare, transfer, compostare, depozitare și tratare), există: stații de sortare Bacău (aparținând Primăriei Bacău, construită prin proiectul ISPA) – va deservi municipiul Bacău și cele 22 de comune ISPA, zonele 1 și 2 din contractul cu Romprest, pe partea de deșeuri reciclabile; stația de sortare Moinești, care va deservi Moinești (aparține Primăriei și este construită prin fonduri PHARE) și 19 localități UAT din Zona 3 (Berești Tazlău); stația de sortare Onești (construită prin proiectul Sistem Integrat de Management al Deșeurilor), care va deservi municipiul Onești, orașele Slănic Moldova, Dărmănești, Târgu Ocna și UAT-urile din zona 5 a contractului cu Romprest: stațiile de compostare pentru deșeurile vegetale exclusiv din mediul urban: Bacău (ISPA) și Onești (POS Mediu).
Câștigătorul licitației este obligat să construiască două noi gropi de gunoi
Operarea tuturor acestor instalații de deșeuri, împreună cu Celula 2, a fost scoasă la licitație de ADIS, în 2014. Contractul ar avea 23 de ani, cel care ar câștiga ar fi obligat ca, după epuizarea Celulei 2, să construiască din banii săi celulele 3 și 4 ale depozitului. Ar avea dreptul de a valorifica deșeurile reciclabile sortate în cele 3 stații de sortare și deșeurile biodegradabile compostate în cele 2 stații de compost. Valoarea contractului este de sute de milioane de euro. Câștigătorul ar mai avea obligația să transporte de la stațiile de transfer deșeurile la depozit.
Cum ar trebui să funcționeze sistemul
Logica este simplă: Romprest SA are obligația să colecteze deșeurile de la populație de trei ori pe săptămână la urban și o dată pe săptămână, în rural, și să le ducă la stațiile de transfer sau direct la depozit, în zona 1. De la stațiile de transfer la depozit, obligația de a le transporta, o dată pe lună, aparține celui care câștigă licitația de operare a acestor instalații. Deșeurile din Onești ar fi trebuit transportate la Stația de transfer Onești, adică la 5 km de centrul orașului.
În realitate, de pe 11 ianuarie 2016, până în prezent, deșeurile din întreg județul, cu referire în special la cele din Zonele 2, 3 și 5, au fost transportate la celula din Bacău, pentru că instalațiile nu sunt operate, licitația nefiind finalizată, iar contractul neatribuit.
De ce s-a enervat Romprest SA
Un calcul simplu arată un plus de 100 de km parcurși în plus de fiecare mașină care deservește Zona Onești. Același lucru este valabil pentru Zona Berești Tazlău, unde distanța suplimentară este de minimum 80 de km pentru fiecare mașină, la fel și de la Găiceana.
Această situație, numită generic „perioadă de tranziție până la momentul operării instalațiilor de deșeuri” a fost anticipată și cunoscută încă din perioada licitației câștigate de Romprest SA, pentru colectare și transport. „S-a știut de la bun început. Potrivit clarificărilor din procedura de licitație, s-a specificat că în această perioadă de tranziție, ADIS va deconta către Romprest SA, ca măsură compensatorie, la tariful maxim ofertat”, precizează Bogdan Seto, directorul executiv al ADIS Bacău.
În urma licitației, tarifele cu care a câștigat Romprest sunt de 162 lei/tonă + TVA, pentru deșeurile din mediul urban, și 317 lei/tonă + TVA, pentru deșeurile din mediul rural. Deci colectare și transport deșeu menajer. Și aici, există un motiv logic: este mai ușor și puțin costisitor să colectezi din urban și să transporți la stațiile de transfer apropiate.
Sistemul funcționează așa: urbanul produce cantități mari de deșeuri, ritm mărit de colectare, costuri mici reflectate într-un tarif mai mic. În rural, gunoi puțin, ritm redus de colectare, costuri mari, pentru că distanțele sunt mari, iar tarif este mai mare. Paradoxul este legat de nivelul de taxare: mic în rural și mare în urban.
„Relația este multiplă: cetățean-UAT-ADIS (taxa pe cap de locuitor), iar ADIS-Romprest (relația este tarif/tonă), se plătește diferențiat pe tonă. Este important că acest contract este comun, al tuturor celor 65 de UAT-uri, iar ADIS este un mandatar al acestora, în ideea furnizării unor servicii de calitate la prețuri corecte și accesibile. Acest contract nu este doar al unui UAT, iar plățile nu sunt făcute personalizat pe UAT, ci pe total contract”, precizează Seto.
Pe scurt: populația tuturor, deșeurile tuturor, banii tuturor, contractul tuturor
Încă de la începutul contractului, ian 2016, Romprest a emis 3 notificări succesive de reziliere a contractului / notificări de încălcare a contractului. „Au fost focuri de avertisment”, rememorează Bogdan Seto. În februarie 2016, la începutul contractului, când, pe lângă problema distanțelor, apăruse problema UAT-urilor care se împotriveau la prestarea seriviului (Moinești, Sănduleni, Berzunți). În aprilie 2016, a apărut a doua notificare, iar în iulie 2016 o a treia.
Au existat numeroase întâlniri între Consiliul Director al ADIS cu UAT-urile care încălcau contractul și reprezentanții Romprest SA, în încercarea de deblocare a situației și restabilirea echilibrului contractual, vădit și puternic afectat de faptul că licitația pentru operarea instalațiilor nu a fost finalizată, iar stațiile de transfer nu au fost operate.
În conformitate cu clarificările emise de ADIS, ca autoritate contractantă, una dintre posibilitățile de deblocare a situației viza decontarea de către ADIS către Romprest SA a deșeurilor din mediul urban la același tarif cu cele din mediul rural (317 + tva tona). Până acum, din 65 de UAT-uri, 41 s-au pronunțat prin HCL-uri, acceptând propunerea.
Vorbim despre 4.500 tone lunar, dintre care maxim 1.500 din mediul urban, iar costurile suplimentare ar fi însemnat 155 lei/tonă. Adică 200-300.000 de lei lunar în plus, care să acopere pierderile operatorului.
Notificarea finală și scenariul apocaliptic
După cele 3 notificări emise și numeroase întâlniri, Romprest a emis pe 28 februarie 2017 notificarea finală, de 90 de zile, la finele căreia va sista definitiv operarea în tot județul, va renunța la contract și la licență și va chema în instață ADIS și UAT-urile membre, solicitând despăgubiri de peste 58 de milioane de lei (aproape 13 milioane de euro) fără TVA.
Acești bani ar reprezenta costurile operatorului și investițiile acestuia realizate în virtutea contractului cu ADIS. Mai sunt și facturi restante de peste 1 milion de euro. Banii ar urma să fie plătiți de cele 65 de UAT-uri membre ale ADIS, care vor fi chemate în solidar în instanță, în eventualitatea rezilierii acestui contract.
Cele 14 milioane de euro pentru Romprest nu ar fi toată paguba, să nu uităm că ar însemna și eșecul proiectului de management al deșeurilor, finanțat cu 36 de milioane de euro. Riscurile Consiliului Județean, ca titular al proiectului, în raport cu finanțator sunt foarte mari și imposibil de anticipat. În caz extrem, paguba ar putea crește cu sumele atrase de la UE și ar ajunge la 50 de milioane de euro. Mai este vorba despre sănătatea populației și problemele de mediu, care nu pot fi cuantificate.
„Scenariul este apocaliptic. Sub nicio formă nu mă pot pronunța asupra unei viitoare soluții a instanței de judecată. Tot ce știu este că, în situația de față, solicitările Romprest SA sunt întemeiate. Costurile suplimentare generate de nefuncționarea stațiilor de transfer sunt o realitate pe care nimeni nu o poate contrazice. Mai mult, nu există nicio culpă din parte a membrilor ADIS, în această speță, vizavi de blocarea în instanță a procedurii de atribuire a contractului de operare a instalațiilor, însă cert este că această notificare de reziliere, a patra, este și cea finală. Termenul de 90 de zile expiră la 1 iunie 2017. Atunci, 65 de UAT-uri rămân cu 150 de tone pe zi în curte”, afirmă directorul Seto.
„Îmi exprim speranța că cele 65 de UAT-uri parte în acest contract vor înțelege gravitatea situației și riscurile iminente, lucru care din păcate nu s-a întâmplat în 2016, din motive pe care nu doresc să le comentez”, spune directorul executiv al ADIS. Iar pentru continuarea asigurării serviciului public de salubritate pe raza celor 65 de UAT-uri este nevoie de o poziție care să se reflecte într-un act adițional la contractul cu Romprest SA, menit să asigure echilibrul contractual pe durata perioadei de tranziție până la operarea instalațiilor/stațiilor de transfer.
„Din păcate, nu pot să-mi exprim optimismul vizavi de un final al licitației, însă cred mai degrabă în 2 soluții practice existente. Prima ar fi decontarea la tarif unic, în perioada de tranziție, iar a doua, operarea stațiilor de transfer și a Celulei 2 de către Serviciul Public Județean înființat în acest scop, în sistem de gestiune directă. De altfel, pentru operarea Celulei 2 de Serviciul Județean, toți membrii ADIS și-au dat acordul”, precizează Bogdan Seto.
Situația de urgență ar putea scumpi salubrizarea
Dacă se reziliază contractul cu Romprest, Comitetul Județean pentru Situații de Urgență declară situație de urgență. Urmează negociere directă și atribuirea unui contract de colectare și transport pentru cele 65 UAT-uri, pe perioadă determinată, până când ADIS va relua licitația pentru un nou operator. Cu operatorul care ar primi contractul prin încredințare directă există riscul unor costuri mai mari, ce nu ar fi acoperite de actuala taxă de salubritate. A se vedea situația de la Bistrița Năsăud, singurul proiect pe POS Mediu operațional integral, dar al cărui contract de colectare și transport a fost reziliat în august 2016. Operatorul căruia i s-a încredințat direct contractul a venit cu prețuri mai mari…
Speranțe mai sunt
„Săptămâna trecută am mers personal la 23 din cei 65 de primari. Am 41 de HCL care aprobă tariful de anul trecut. Mi s-a reproșat că sunt avocatul Romprest, de fapt sunt avocatul UAT-urilor, pentru că rezilierea echivalează cu un dezastru financiar. Situația a fost în mod voit prost înțeleasă”, afirmă Bogdan Seto. Cu alte cuvinte, este posibilă semnarea unui act adițional la contractul cu Romprest SA, prin care să fie rezolvată paguba înregistrată de operator, până când se rezolvă problema licitației pentru operarea instalațiilor.
Moineștiul și Dărmăneștiul au găurit barca
În calea derulării proiectului, nu stau doar întârzierile din Justiție și îndărătnicia unor edili. De la începerea activității, Romprest SA s-a confruntat cu scăderea artificială a populației județului cu 100.000 de locuitori. Practic, unii primari au descoperit că e ieftin să raporteze mai puțini locuitori, ca să achite taxe mici către operatorul de salubrizare. De pildă, de la 20.855 de persoane, în documentația de atribuire, Moineștiul a scăzut artificial la aproximativ 10-11.000 de oameni. Asta, în timp ce cantitatea de gunoi spune că noile cifre furnizate de municipalitate mint.
Dar Moineștiul și Dărmăneștiul au găurit și în alt mod barca ADIS, prin taxarea cetățenilor într-un cuantum diferit față de planul anual de stabilire a tarifelor. La Moinești, se taxează cu 7 lei la bloc și 6 lei la casă, iar la Dărmănești, cu și 5,90 lei lunar, deși ar trebuit 9,25 lei în 2016 și 9,61 lei în 2017. La un calcul simplu, Moinești și Dărmănești au găurit „barca” ADIS cu peste 1 milion de lei numai în 2016.
În total, prin reducerea artificială a numărului de contribuabili din cele 65 de localități ale ADIS, paguba lunară a asociației este de 580.000 de lei. La suma aceasta, se adaugă și gaura de 400.000 de lei lunar, pe care o fac agenții economici care nu fac contract cu Romprest, iar deșeurile produse sunt facturate suplimentar drept gunoaie colectate de la populație.
Vom reveni cu informații.
1233 a zis
Noi că noi în Bacău, știm ce avem la ușă… Dar ferească sfântul ce măgării se fac prin alte orașe și ”stațiuni” de pe la noi de prin județ. Auzi unde so gândit ei să facă ”economisire” de bani…la declarat câți oameni sunt în oraș…De parcă ăla nu vede că la un număr mai scăzut de locuitori, în mod suspect tonele colectate sunt aceleași…Bine că îi dă în judecată…Unii parcă baga de-al naibii bețe în roate.
Ady a zis
Dar de faptul ca incheierea unui contract cu Romprest obliga firmele sa achite contravaloarea a 0,5 m.c./luna indiferent de cantitatea de gumoi menajer pe care firma respectiva o produce de ce nu scrieti ??? 1m.c.=1 tona gunoi. Daca produci 2-3 kg de gunoi menajer/luna, Romprest-ul te taxeaza cu 67/luna !!!
Nimeni nu poate fi obligat la plata unui serviciu de care nu beneficiaza! Daca nu este adevarat ceea ce spun am sa va rog sa-mi mentionati legea, respectiv articolul care reglementeaza impunerea unei cantitati minime.
Vreau sa aduc in atentie si situatia de la persoane fizice, unde conform datelor statistice existente pe ultimii ani si conform datelor prezentate de catre Romprest pentru lunile ianuarie si februarie 2016 (cantitatile efective de gunoi menajer transportate si depozitate) si la un calcul simplu tinand cont de preturile per tona pentru transport si depozitare si raportand la numarul persoanelor care platesc aceasta taxa, ajungem la concluzia dureroasa ca platim practic de cel putin 3 ori mai mult decat pretul corect!
In acelasi timp pretul per tona/m.c. pentru agentii economici la ora actuala este de circa 2 ori mai mare fata de pretul licitat de catre Romprest, fapt care practic nu respecta prevederile anterioare!
De multe ori este mai murdar decat cand se ocupa firma precedenta (nici nu poti sa intri sa arunci gunoiul la containere din cauza mizeriei si a gunoiului neridicat). S-a promis colectare selectiva si iaca a trecut mai bine de 1 an si nici vorba de asa ceva.
De ce nu spuneti cat este pretul la Bacau pentru persoane fizice si firme. Ori Bacaul nu face parte din acest judet ?!! Sau unii sunt smecheri si altii sunt fraieri…Spuneti adevarul oamenilor pentru a fi complet informati, nu ne povestiti numai de lacomia de nepotolit a unora…
In concluzie, promisiuni multe, minciuni la fel de multe si japca cat se poate asupra populatiei si firmelor.
ADIB si ADIS sunt 2 creatii care doar pe hartie par valabile. In practica e cu totul altceva…
Felicitari celor din Buhuși, Comănești, Târgu-Ocna, Slănic Moldova și Helegiu care au stiut sa nu intre in aceasta mizerie. Ceilalti s-au grabit sa delege gestiunea repede (adica ne-au vandut la diavol…). Oare de ce ???
George a zis
Si cum ai vrea sa fie contorizat gunoiul ridicat de la o firma ?
Cat plateste in municipiul Bacau o firma si cat in restul judetului catre Romprest?
Ady a zis
Se poate contoriza simplu, doar suntem in 2017, numai sa se doreasca acest lucru! Exista saci menajeri de 25,35,60,120l etc,pubele de un anumit volum. In orice domeniu de activitate suntem obligati sa contorizam si sa contabilizam totul. Problemele apar cand unii vor sa beneficieze de un „regim special”. Pentru acestia se pare ca exista o alta legislatie la care se supun. Primaria Bacau incaseaza, pentru persoanele juridice, taxa de salubrizare in valoare de 10 lei de angajat pe luna. In „zona de sacrificiu” Romprest pretul este de minim 67 lei/luna indiferent daca produci sau nu gunoi ca firma!!!
Dinu a zis
Aici va dau dreptate, se calculeaza pentru persoane juridice aiurea dupa norme inventate. La Margineni se plateste pentru un sediu social 500 lei anual taxa de salubrizare desi in cei trei ani nu au ridicat un faras de gunoi deoarece din cauza specificului firmei, aceasta nu produce deseuri, nicidecum o tona cat vor cei din primarie sa platesc, trotuare nu exista de cel putin 10 ani, de maturat strazile nici vorba, e molozul de 1 metru langa bordura. Cat despre tariful cum ca ar trebui sa fie mai mare in rural decat in urban, cei de la salubritate uita ca vin o data pe saptamana si aduna cateva masini de gunoi, traficul e lejer, nu stau la zeci de semafoare. Ar trebui modificata cantitatea de 1mc de gunoi de platit obligatoriu mai ales ca nici nu beneficiezi de serviciile respective dar mai scot si niste bani cei din primarie pentru diferite invarteli, daca eu nu produc gunoi, banii respectivi unde se duc? La cheremul primarului care poate face ce vrea si ce doreste cu ei, au mai bagat si abuziv in contractul cu firma de salubritate ca nu ai voie sa faci contract direct cu prestatorul ci trebuie sa platesti la primarie ca sa isi scoata si ei profit, ca a ajuns si primaria un SRL care umbla numai dupa profit, ce se intampla cu el nu mai stie nimeni.
costel a zis
Faci galagie ca platesti bani multi pe gunoi pe o luna de zile? Dar cand castigi la o naveta de bere 20 lei fara sa misti nimic doar o aduc altii si tu o vinzi nu spui nimic?Si daca ai vinde doar o naveta de bere ar fi ceva asa ca nu iti mai cere osanda.
Ady a zis
Gandire de Costel! Dupa el, cand merge si cumpara bere, considera normal sa achite o naveta de bere si sa primeasca doar o bere. Sau i se pare normal cand nu este pielea lui in joc. Asta-i Romania! Cu Costei si cu Gigei…Si ne mai miram de unde ne aflam…Din pacate sunt multi care profita din plin de gandirea acestor Costei si Gigei…
Ady a zis
O recomandare pentru Costel. Se observa foarte usor ca problema lui este pretul, dar mai ales profitul patronului care comercializeaza berea. Mergi la market Costele! Acolo gasesti bere (cel putin asa scrie pe eticheta) foarte ieftina la 2l la 3l daca e nevoie. Si… stii de ce berea e acolo asa ieftina? Pentru ca marii actionari de la firmele respective o cara cu spinarea pentru a ti-o oferi la cel mai bun pret Costele. Si ei nici nu externalizeaza profiturile. Dar cel mai important lucru pentru tine va fi faptul ca romanul de langa tine va castiga mai putin (ma refer la patronul roman). Si astfel vei putea trece mai usor peste nereusitele vietii tale, nu?
Viorel I. a zis
Dle. Ady sunteti intr-o eroare totala habar nu aveti de tot ceea ce inseamna rglementari legale privitoare la deseuri, trasabilitatea acestora, tipul si compozitia lor. Pentru o mai buna intelegere a acestora mai jos va pun un link in care gasiti o sinteza a legislatiei in cauza. http://www.anpm.ro/anpm_resources/migrated_content/uploads/16104_7%20DESEURI%202009.pdf
Ady a zis
Dle. Viorel I., cu tot respectul, dar nu inteleg care este eroarea totala. Am accesat link-ul respectiv si am constatat ca faceti confuzie intre informatii generale si legislatie! Nu mai pun la socoteala faptul ca in acel material este de fapt vorba de niste informatii statistice aferente anilor 2008-2009, date care nici macar nu mai sunt valabile (cantitatea de deseuri a scazut datorita crizei economice ce a urmat si datorita depopularii masive a Romaniei…). Nu vreau sa ma intelegeti gresit. Nu am nimic impotriva colectarii deseurilor de orice fel si sunt pentru o lume cat mai curata posibil. Pot sa va spun ca firma mea are un contract cu o firma de reciclare la care predau deseuri reprezentand cartoane,hartie,pastic, sticla,etc. Si nu platesc pentru acest lucru, contribuind in acelasi timp si la protectia mediului prin colectarea si predarea selectiva a deseurilor. Exista deci oameni care pot face bine planetei si fara sa se imbogateasca in mod necorect, pe spinarea altora. Sunt total impotriva insa a celor care, sub umbrela protectiei mediului, cauta sa profite de munca celorlalti, prin pozitia pe care o detin… Normele europene vorbesc de protectia mediului si nu de japca daca am inteles eu bine. Ar mai fi multe de spus dar, daca nu aveti alte interese, sper ca m-am facut inteles. Si, in cele din urma, o recomandare: Nu mai fiti atat de ferm in pozitiile pe care le luati daca nu sunteti sigur ca stiti despre ce este vorba. Ati putea deruta si imi doresc sa cred ca nu asta va doriti…
Ceny a zis
De prosti ce sunt ei adică cei de la conducere
Coco a zis
Cum ? Vorbiți de rău ministrul mediului? E vorba de fostul primar din Moinesti? Ca sa vezi…
Petre a zis
Lasati ca vine Benea si strange gunoaiele din judet.
eu a zis
bun, bun si a cui este vina ca nu s-au incheiat si celalalte 2 contracte ca sa nu mia faca romprestul atatia km de pomana????
si de ce ar trebui sa platesc eu mai mult decat produc??? eu stau in oras, la casa si nu produc mai mult de 250-300 de kg de gunoi pe luna (multe lucruri se depoziteaza si se transforma in compost, altele se ard, etc). si la cate persoane sunt in gospodarie ar trebui sa platesc 50 lei/luna deci aproape o tona si nu produc nici 0,5 tone….
dr jivago a zis
a fost d-na Sevil Shhaideh prin bacau ???
Aoleu si a rezolvat problemele votanntilor masiv psd ?
Nttttzzzz… a vazut, a notat , i-a amagit pe prosti si -a pus palma-n fund si … Saida ‘deeeeee …
a plecat in ardeal sa mai faca niste km de autostrada ,sa mai faca niste pomeni poate o voteaza clujenii peste 4 ani ;( apropos , dle benea , curand nu vom mai circula intre bacau si onesti ca podul de pe trotus l -a ,,rezolvat,, dna saida ‘ de ; cat despre legatura moldova-ardeal se va realiza , ce pompos suna, prin iasi -pasul tihuta :))))
vasile a zis
Ce NU este simplu spus , la nivel NATIONAL si la nivel LOCAL ,
si NU este REAL sau CORECT , ca sa inteleaga
VOTANTUL PACALIT SI MINTIT DE PSD , este cat trebuie
SA SE PLATEASCA pentru 100KG sau 0,2 mc de gunoi ?
1. Ne pacalesc MEREU cu aceste TRANSFORMARI .
2. Tara este in continuare CONDUSA de AVOCATI cu gura mare
+Ponta , Gorgiu , Tariceanu ….. pana jos la nivel local ,
Necula sau mai jos ….. pana la ultimul birou de comuna ….
Ciubotaru sef bun la toate ,
Nu numai BATAUS sau GARDIAN PROTECTOR ,
Am sarit peste CJ , ma scuzati scrieti voi VRAJELISTII locali
sau NATIONALI .
IS a zis
1 MC deșeuri menajere= 350 kg.
1 MC deșeuri inerte( Moloz)=550 kg
ion a zis
fratilor!e haos si dezastru!suntem o natie de prosti!tampitul de primar din sanduleni,dupa ce ca e la al 2-lea mandate nu face nimic pentru edili.fura bani la greu si atat.a promis marea cu sarea si nu a dat decat muie.unde sunt drumurile asfaltate,unde sunt canalizarile si apa potabila si cate si mai cate?cand vine ziua de alegeri sa vedeti cum fug babele si bosorogii la microbuzul pus special pentru tampitii de votant!ca le-a spus primaroiul si politia ca cine nu voteaza infunda puscaria.Doamne.ce natie de smecheri pe de o parte si de prosti pe de alta!ce au patit barzulestenii la ultimele alegeri locale,sa fie dusi cu duba la politie la onesti si interogati ca niste superinfractori o zi intreaga fara apa si mancare,si-au meritat-o pe deplin!mai mergeti la vot,barzulesteni!oare mass-media cum de nu s-a autosesizat?este de ordinal securitatii ce s-a intamplat atunci.rusine sa ne fie,ca toate se intampla din vina noastra!