Prețul la pompă al carburanților este în prezent cu 63% mai mare față de anul trecut în aceeași perioadă, printre motive fiind creșterea cotațiilor țițeiului, a cursului valutar, a costurilor de transport maritim al țițeiului, dar și a altor costuri, iar în viitorul apropiat prețul carburanților va crește peste 11 lei/l la motorină și peste 10 lei/l la benzină, estimează Asociația Energia Inteligentă, într-o amplă analiză, care precizează și că statul este un mare câștigător al acestor scumpiri, din care a încasat suplimentar circa 600 milioane euro, în prima parte a acestui an, comparativ cu anul trecut.
O analiză a estimărilor costurilor pentru produsele petroliere de la pompă, citată de Economedia, arată că, față de aceeași zi din anul 2021, prețul la pompă este mai mare cu 63%, potrivit Asociației.
Astfel, urmărind cotațiile benzinei în anul 2022, putem să observăm că acestea au crescut cu 75%, mai mult decât dublu față de creșterea de preț din România. În același timp trebuie să observăm că statul a profitat din plin de pe urma acestei creșteri, banii încasați din TVA în acest an, din vânzarea benzinei crescând cu 40%.
Statul profită din plin de pe urma scumpirilor
În ceea ce privește cotațiile motorinei, în anul 2022, putem să observăm că acestea au crescut cu 80%, mai mult decât dublu față de creșterea de preț din România. În același timp trebuie să observăm că statul a profitat din plin de pe urma acestei creșteri, banii încasați din TVA în acest an din vânzarea motorinei crescând cu 40%, mai arată AEI.
Statul în cazul combustibililor, la fel ca și în cazul gazelor și energiei electrice, este cel mai mare câștigător urmare a scumpirilor, susține Asociația Energia Inteligentă. Concret, potrivit calculelor Asociației, statul a câștigat suplimentar față de perioada similară a anului trecut (primele 6 luni din anul 2022), 600 milioane de euro din scumpirea benzinei și a motorinei la pompă. Firmele care vând combustibil probabil au câștigat suplimentar față de perioada similară a anului trecut estimativ a zecea parte din cât a câștigat suplimentar statul, prognozează AEI.
Plafonarea, cea mai mare greșeală
În schimb, Asociația arată că măsurile care se impun sunt: diminuarea TVA și acciza la combustibili, de a limita marjele comerciale la furnizori, de a întreprinde o puternică campanie de Diplomație Energetică pentru accesarea noilor surse și rute de transport țiței, de a dezvolta un Plan pentru situații de urgență pentru consumatorii protejați.
Stan a zis
Statul si reprezentantii lui de frunte (parlamentari, politicieni alesi si numiti, anumite categorii de bugetari, pensionari speciali) sunt principalii beneficiari ai cresterilor mentionate.
A crescut pretul, au crescut taxele colectate dar de ce trebuie sa mearga tot plusul in buzunarele lor (salarii+ pensii speciale+indemnizatii)?
Din acesti bani s-au facut investitii mai multe, s-au majorat alocatiile de hrana in spitale si camine de copii si batrani la un nivel decent?
Nu ! In schimb indemnizatii, pensii speciale, salarii bugetare au beneficiat de cresteri.
zed a zis
Nu toate s-au scumpit. Unele au ramas la fel. Priviti salariile…
Gica Contra a zis
Trebuia cumva sa fie acoperita gaura de la Covid, stiti voi: izolete, corturi gonflabile, dezifectanti, masti, carantina etc. Razboiul asta pica la fix ca sa acopere toate plosnitele si sugatorii din guvern!
Mihai a zis
Cem mai bun protest este mersul pe jos, atunci cand este posibil, de evitat drumurile in care se poate renunta la masina. Cine nu realizeaza inca asta o va face in viitorul apropiat de nevoie, vin vremuri grele, putin antrenament nu strica, face bine si la sanatate.
un om a zis
Ca sa mergi in concediu este mai scump drumul decat sejurul si asta daca mergi la Slanic Moldova !!!
Baba Yaga a zis
Va amintiti anul trecut, in plina stare de urgenta, cand nu mai circula nimeni (ca nu era voie) in ce hal se ieftinisera carburantii si barilul de petrol ??!
…eh, asta e UNICA solutie pentru ieftinire altfel nu va mai agitati ca va agitati degeaba.