UPDATE: Circulația va fi deschisă cu restricții, pentru că încă mai sunt lucrări de finalizat. Pe podul de peste Bistrița, circulația va fi deschisă doar pe un fir al autostrăzii, dar în ambele direcții.
Știrea inițială:
Miercuri, 2 decembrie, se va da în circulaţie integral varianta de ocolire a Bacăului. Centura are aproximativ 30 de km, din care 16 km la profil de autostradă, parte a Autostrăzii A7 Moldova.
„Vorbim de primii kilometri de autostradă pe care îi dăm în trafic în Moldova. Pentru Varianta de Ocolire Bacău termenul de finalizare era ianuarie 2022. Aşadar, începând cu ziua de 2 decembrie, românii, moldovenii vor beneficia de încă 30 de km de reţea de drum modernizat, din care 16 km de autostradă”, a anunțat Lucian Bode, ministrul Transporturilor.
Primii 7,3 kilometri din Varianta de Ocolire Bacău, care fac legătura rutieră între DN 2 (sud Bacău) şi DN 11, au fost daţi în trafic pe 3 septembrie 2020, în campania electorală pentru alegerile locale.
Întregul obiectiv de investiție cuprinde trei tronsoane:
Obiectul 1: Legătura rutieră între sudul și nordul municipiului Bacău, pe DN 2;
Obiectul 2: Legătura rutieră intre DN 2 (nord Bacău) și DN 15;
Obiectul 3: Legătura rutieră între DN 2 (sud Bacău) și DN 11.
Antreprenorul General este SPEDITION UMB SRL – TEHNOSTRADE SRL, firmele omului de afaceri băcăuan Dorinel Umbrărescu.
Scurtă istorie a Centurii Bacăului
Între 2004 și 2012, proiectul a stat în sertare la Ministerul Transporturilor. În octombrie 2013, apar primele informații despre compania turcească EKO INSAAT VE TIC AS, desemnată de CNAIR câștigătoare a licitației. Procedura de achiziție, începută în 2012, a fost una spectaculoasă, firmele băcăuanilor Dorinel Umbrărescu și Costel Cășuneanu fiind declarate pierzătoare.
A urmat prima contestație, iar litigiul a durat aproape un an. După soluționarea contestațiilor, firma turcească a fost desemnată din nou câștigătoare.
Pe 1 aprilie 2015, s-a semnat contractul de execuție, dar inaugurarea oficială a lucrărilor avea să se facă abia în mai 2016. Pe 1 aprilie 2017, firma din Turcia a părăsit șantierul, sub pretextul că se confruntă cu probleme economice. În ciuda zvonurilor care încă persistă, Eko Insaat Ve Ticaret As a returnat către CNAIR avansul încasat.
Pe 15 decembrie 2017, CNAIR SA a transmis în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) anunţul de participare pentru procedura de atribuire a contractului „Proiectare şi execuţie varianta de ocolire Bacău”.
Valoarea estimată a contractului era de 773,6 milioane de lei fără TVA, iar durata acestuia, de minimum 96 de luni și include. În noua formă, centura Bacăului primea profilul de autostradă, nu de drum expres, cum era prevăzut inițial.
În august 2018, licitația era câștigată de firmele lui Dorinel Umbrărescu. După alte contestații și proceduri juridice, contractul de execuție a fost semnat pe 22 decembrie 2018. În februarie 2019, s-a dat ordinul de începere a lucrărilor și, după mai puțin de o lună, deja se făceau primele lucrări.
Ion Vasile a zis
Bravo Dorinel Umbrarescu.
Rușine PNL si PSD pentru folosirea acestei realizări in campanie electorala.
Giony a zis
Si cum ai vrea, monser, sa se desfasoare campania electorala? Sa fie pa ochi frumosi si dansuri populare? Nu pe realizari?
Si din istoricul centurii prezentat aici, putem vedea cum PSD ne-a tras, intr-o prima faza, o teapa urata cu turcaletii, chiar in detrimentul lui Umbrarescu, care a depus contestatie! Contractul a fost semnat chiar la Bacau de Ponta- turcitul cu Benea de fata, care-si freca manutele de fericire… Apoi, dupa ce turcii si-au luat banii si ne-au tras teapa, la a doua licitatie s-au gandit ei mai bine si l-au desemnat castigator pe Umbrarescu. Ce sa zic? Bravo lor ca nu ne-au furat de doua ori, numai o data! Apoi i-au dat ceva banuti lui Umbrarescu, care a inceput in forta lucrarea. A venit PNL la guvernare, la sfarsitul anului trecut, si-au dat si ei chiar mai multi bani, chiar daca a venit peste noi pandemia si scaderea economica aferenta ei. Bine ca n-au oprit finantarile investitilor, ca sa dea pomeni electorale! In plus, au obtinut si toate avizele necesare finantarii europene care sa readuca banii la buget, si-acum inca o bretea, cea estica, iata ca se da in folosinta!
Dupa parerea mea, ar putea sa fie prezenti la inaugurarea bretelei si cei din PNL, si cei de la PSD. Poate sa fie prezent chiar si Benea, numai sa nu se mai dea in stamba cum ii e obiceiul.
La cat mai multe inaugurari!
Giony a zis
P.S. Vad ca cel mai ades e felicitat Umbrarescu pt centura Bacau. Il felicit si eu! E cel mai bun constructor roman! Dar taman in acest ultim an de guvernare PNL a obtinut Umbrarescu cele mai multe lucrari prin licitatii, in toata tara. Asta ca o dovada ca aprecierea unui antreprenor ca el trebuie neaparat sa fie dublata de contracte si bani pt lucrari, ca altfel omul asta nu poate lucra, ca nu-i vreo zana buna din povesti care face drumuri cu vreo bagheta magica.
Cristescu a zis
Ca o concluzie…din ce cauză nu a fost finalizat tot acest proiect la timp? Trebuia de acum 3 ani sa se termine totul. Acum toate traseistele media și din parlament sau primărie se vor fotografia langa acest nume. Nu merita nici măcar un scuipat acești oameni. Rușine să vă fie că folosiți totul în a va atinge scopul. Mai și să-ți ulei, sare zahar și faina pe la sate avortatilor! Și asistații sociali împreună cu Brigada pașoptistă o sa vă voteze că altfel mor de foame! Asta este stadiul in care ați adus Moldova. Bacău în curând Vaslui 2. Încă odată RUSINE!
Adi a zis
Iar se vor lauda păduchii pnl usr cu ce nu au facut :)))) ca va place sau nu, Bv psd ca macar atat ati facut fata de pnl :))) eu as fi pus Numa steaguri pad pe centura asta ca sa vada pnl ca nu a facut nimic pt bacau. Iar pt dezorientatii care mai comenteaza pe aici, asta inseamna campanie electorală. Spre deosebire de pnl, psd se lauda cu ce a demarat si finalizat din banii nostri. Pnl se lauda cu ce a facut psd din banii nostri.
Q a zis
Implementarea proiectelor de infrastructura mare se intinde pe multi ani si este normal ca ce s-a inceput de o guvernare sa fie inaugurata de ceilalti.
In 2012-2013 Ponta a inaugurat mai multi km de autostrada pentru care constructia a inceput in 2009-2011, in timpul guvernului Boc.
Conteaza acum cine taie panglica? Chiar credeti ca o sa schimbe cu ceva optiunile de vot aceasta „parada”? Sa fim seriosi…
Prostia mare din tara asta e ca nu avem o strategie clara legata de infrastructura mare , care sa nu tina cont de partidul aflat la guvernare.
In plus, noi romanii avem darul de a uita repede promisiunile facute de unii si altii in campanii. Daca am fi un popor intreg la minte am cere socoteala smecherilor care se tot schimba intre ei la guvernare.
Matt a zis
Din câte știu eu, Obiectul 2 nu se va da în circulație, mai sunt lucrări importante de efectuat fără de care obiectul nu poate fi dat în circulație pe 2 decembrie. Deci nu „se va da în circulație integral” , chiar dacă declarația (greșită) vine de la cel mai înalt nivel: „moldovenii vor beneficia de încă 30 de km de reţea de drum modernizat”.
:-) a zis
ATENTIE.DOMNILOR.NU este gata toata centura.Doar o parte.Ca e graba mare a pnl-istilor,sa taie panglica in campanie electorala.Sunt curios cum vor trece tirurile pe un tronson de strada,unul linga altu,s-au curba in giratoriile construite in centura Bacaului.
H2SO4 a zis
Doresc doar sa aduc aminte celor ce vorbesc de festivism in prag de alegerii. In data de 14 noiembrie 2014 Victor Viorel Ponta deschidea cu mult fast si pompa tronsonul de 60 km Sibiu-Orastie cu toate ca se stia ca acolo este o imensa greseala de proiectare. Musai trebuia deschis ca sa dea bine la alegator si prea putin contau consecintele. Dupa putin timp, acea portiune de autostrada se inchide datorita alunecarilor de teren, Ponta pierde alegerile iar fraierimea suporta cheltuieli de refacere. Lasati-o mai moale cu criticile cind scroafa este moarta in papusoi ca niciun partid nu straluceste la capitolul modestie….
Ion a zis
După lupte seculare, care au durat 30 ani, s-a finalizat o lucrare care trebuia făcută in cel mult un an, de foarte mult timp
gigiexpertu a zis
banuiesc ca tu si cu a ta firma de constructii ati mai executat lucrari similare ( 16 km autostrada si inca vreo 15 la profil de DN) „in cel mult un an” de te dai profesor pe aici. dupa fotbal si politica , mai nou , romanul se pricepe si la constructii. domnu ion , te asteptam ca tu si a ta firma sa depui oferte pentru A7 si A13 si sa le termini ” in cel mult un an” . hai ca un an e mult , 9 luni domle…
Silviu a zis
O astfel de lucrare NU SE poate finaliza inntr-un an.!! Doar daca am fi in China si ar scoate la lucru cu lopatica fiecare locuitor de la elev la pensionar, dar atunci nu am mai putea comenta pe net…
Termenul contractul este inceput de 2022 deci shi daca se termina in aprilie 2021 tot va fi in avans cu un an.
Hai sa acceptam ca la politica si la fotbal ne pricepem toti, dar atat, sa nu mergem mai departe, shi sa vedem fiecare de domeniul nostru de expertiza…
Cristina M. a zis
Sa vezi mâine invazie de burtosi.
Mirel a zis
O sa fie si unu pricajit pe bicicleta care o sa spuna ca el a facut centura 🙂
ana a zis
da spre deosebire de paduchii de la pnl macar se poate lauda cu ceva :)))))))
Giurgiu Mihai a zis
Degeaba este executia buna daca proiectul lasa de dorit! Soseaua e ingusta pe portiunile care nu sunt la profil de autostrada. Puteau macar sa o faca la standardul suedez de 13 m latime, asa cum e DN2. Un alt neajuns al proiectului sunt sensurile giratorii, subdimensionate si fara benzi de preselectare a traficului la iesirile de pe centura. Sa zicem ca la iesirile din DN2 te descurci, drumul fiind, cum am spus, la standardul suedez de 13 m latime, dar vor fi probleme la iesirile din centura spre DN2 (din sud si din nord), unde se vor forma cozi, intrucat nu exista benzi de preselectare pentru cei care vor sa faca stanga/inainte/dreapta. Iarna pe zapada, problemele se vor amplifica. Totul din amanarilor, subfinantarilor, a studiior de fezabilitate facute si refacute in graba, fara a se tine cont de valorile de trafic, gabarite autovehicule rutiere, etc, etc…Centura Bacau Vest intre DN2 Bucuresti-Bacau si DN11 Bacau-Brasov e deja data in functiune, am fost pe acest drum de 2 ori in ambele sensuri, drumul e fff bine facut, dar e ingust. La o zapada mai serioasa, 2 TIR-uri nu vor putea trece unul pe langa altul. Si nici loc de intors nu prea e, deoarece drumul e suprainaltat si marginit de parapete metalice. Din filmarile existente pe net se vede ca la fel de inguste sunt si celelalte portiuni: portiunile din Centura Est la iesirea din DN2 Bucuresti-Bacau si la reintrarea pe DN2 Bacau-Roman, respectiv Centura Nord intre DN2 Bacau-Roman si DN15 Bacau-Piatra Neamt, deci tot ce nu e la profil de autostrada. Probabil s-au gandit ca traficul va fi preluat de viitoarea autostrada A7, dar, in primul rand, A7 nu va fi operationala mai devreme de 2035…2040, iar in al doilea rand, A7 nu va prelua traficul pe Centura Vest intre DN2 Bucuresti-Bacau si DN11 Bacau-Brasov si nici pe cel de pe Centura Nord intre DN2 Bacau-Roman si DN15 Bacau-Piatra Neamt. In urma problemelor de trafic care vor aparea, va trebui ca aceste portiuni de drum sa fie largite in viitor, macar la standardul suedez de 13 m latime, cu alti bani de proiectare si executie si cu restrictii de trafic. Asa e in Romania.