– instanțele nu sunt pregătite din punct de vedere tehnic, administrativ și logistic pentru intrarea în vigoare a Noului Cod de procedură civilă – grefierii au primit noi sarcini, în condițiile în care posturile nu au fost suplimentate – Judecătoria Bacău își desfășoară activitatea în condiții improprii, iar imprimantele, copiatoarele și faxurile instanței necesită des reparații
Cătălina CHIFU
Federația Națională Sindicală Projust, organizație ce reprezintă interesele personalului auxiliar de specialitate și personalului conex din cadrul instanțelor judecătorești, trage un semnal de alarmă privind riscul blocării activităților în instanțe odată cu intrarea în vigoare a Noului Cod de procedură civilă. „Instanțele judecătorești se vor confrunta cu mari probleme în privința aplicării prevederilor noii legislații, nefiind pregătite din punct de vedere tehnic, administrativ și logistic. Lipsa unei politici transparente în aplicarea Noului Cod de procedură civilă, neimplicarea Ministerului Justiției și a Consiliului Superior al Magistraturii în pregătirea sistemului, toate acestea pot conduce la blocarea activității instanțelor judecătorești sau, în cel mai caz, la nerespectarea termenelor de soluționare a cauzelor, ceea ce va genera un nou val de nemulțumiri vis-a-vis de justiția română”, arată într-un comunicat Lucian Alin Pereși, președintele executiv al Federației Naționale Projust.
Tratament inegal între judecători și grefieri
Organizația mai reclamă faptul că personalul auxiliar de specialitate a primit noi atribuții reglementate prin Noul Cod de procedură civilă fără a se suplimenta până la această dată numărul de posturi. „Deși Ministerul Justiției a susținut permanent în cursul anului 2012 că vor fi mărite schemele de personal din cadrul instanțelor judecătorești, în special cu privire la personalul auxiliar și personalul conex, în realitate acest lucru nu s-a realizat decât pe hârtie. În aceste condiții, remarcăm existența unui risc foarte mare de blocare a activității instanțelor sau de creștere a timpului de soluționare a cauzelor, ambele aspecte fiind în totală contradicție cu scopul declarat al Noilor coduri, respectiv de reducere a duratei de soluționare a cauzelor”, mai spune reprezentantul sindicatului.
O altă problemă semnalată se referă la lipsa pregătirii profesionale în privința aplicării noului cod. „Cu mici excepții, personalul auxiliar de specialitate este total nepregătit în aplicarea noilor dispoziții procedurale, din cauza dezinteresului manifestat de cei care ar trebui să asigure pregătirea profesională continuă – Școala Națională de Grefieri. Astfel, acestei categorii profesionale îi este cerut să aplice o legislație fără să-i fie pus la dispoziție conținutul acesteia. Grefierii sunt nevoiți să-și cumpere Codul de procedură civilă pentru a-și îndeplini atribuțiile, în timp ce magistraților le sunt oferite exemplare oficiale ale acestor acte, în mod gratuit, de către Ministerul Justiției”, precizează Lucian Pereși.
Accesul la dosare va fi îngreunat
Pe de altă parte, echipamentele IT sunt insuficiente și neperformante, mai reclamă Federația Sindicală Projust, iar instanțele nu dispun de spațiul necesar pentru depozitarea dosarelor ce vor intra în circuit. „Astfel, dosarele se vor păstra în arhivele instanțelor, pe complete și ulterior pe termene de judecată, acestea urmând a fi preluate din arhive pentru îndeplinirea procedurii prealabile instituite prin noua procedură, iar apoi de către grefierul de ședință pentru a fi predat completului de judecată pentru studiu. În alți termeni, grefierii de ședință sau grefierii desemnați se vor afla într-o continuă deplasare între birourile proprii și arhive, ori de câte ori este necesară efectuarea unui act de procedură sau verificarea împlinirii unor termene procedurale, inexistente în actuala procedură, iar pe de altă parte avocații și justițiabilii vor avea un acces mai anevoios la dosar”, este de părere Lucian Pereși.
Deficiențe mari la Judecătoria Bacău
Deficiențe care afectează deja activitatea în instanță reclamă și conducerea Judecătoriei Bacău. „Din cauza restricțiilor bugetare și condițiilor socio-economice din România, Judecătoria Bacău nu a beneficiat de investiții pentru modernizarea instituției, nici chiar pentru reparații curente, situație ce a îngreunat în mod nejustificat activitatea în ansamblu. În ceea ce privește dotările tehnice de care beneficiază Judecătoria Bacău, acestea sunt în mare parte improprii bunei desfășurări a activității și în mod special imprimantele, copiatoarele și faxurile instanței care necesită des reparații tehnice”, recunoaște judecătorul Vasile Smeu, purtător de cuvânt la Judecătorie.
moldovan a zis
Codul de procedura civila. Actualizat 2013
Actualizat prin:
– OUG 4/2013
– Legea 2/2013
– Ordinul 359/C/2013, referintele de aplicare a Codului de procedura civila
http://www.euroavocatura.ro/legislatie/1077/Codul_de_procedura_civila__Actualizat_2013
___________