• un sondaj efectuat de Centrul Județean de Asistență Psihopedagogică arată că jumătate din părinții absolvenților de gimnaziu decid viitorul școlar al odraslelor • sfatul dascălilor continuă să aibă o influență mult prea mică în cazul acestor opțiuni
Aproape jumătate dintre absolvenții de gimnaziu se supun deciziilor părinților cînd vine vorba de continuarea studiilor. Cel puțin așa relevă un sondaj de opinie efectuat de către specialiștii Centrului Județean de Asistență Psihopedagogică (CJAPP). Din cei 1486 de subiecți din 11 școli din municipiul Bacău, care au răspuns chestionarului, 43,74% au recunoscut că părinții constituie principalul factor în luarea deciziilor referitoare la alegerea carierei, 21% au spus că nu se consultă cu nimeni în această privință, 17% acordă o mare importanță sfaturilor venite de la frați, colegi sau priteni, în timp ce 10% țin seama și de sfaturile profesorilor de la școală. Interesant este însă că, deși peste 60% dintre elevii chestionați au cunoștințe incomplete despre examenul de capacitate și admitere, aceștia susțin că au luat o decizie în ceea ce privește viitorul lor școlar. „Din păcate, cunoștințele elevilor de clasa a VIII-a se reduc la date de natură tehnică, ziua de desfășurare ori structura probelor de concurs, în timp ce informațiile referitoare la nevoile, aptitudinile și interesul propriu sînt rare sau lipsesc cu desăvîrșire”, a explicat profesoara Ruxanda Iosipescu, coordonator al CJAPP.
Un alt aspect care are darul să îngrijoreze ține de faptul că cei mai mulți absolvenți de gimnaziu (15,6% din cei chestionați) au pus pe primul plan factorii negativi, precum importanța sau greutatea examenului de Capacitate, pentru ca numai 10% dintre subiecți să pună accent pe șansa de a te înscrie la un liceu bun pe care ți-o dă reușita la Capacitate. Cît privește sursele de informare despre examenul de capacitate ale elevilor din ultimul an de gimnaziu, pe primul loc se situează, cu 29% dintre „voturi”, profesorii, urmați îndeaproape (26%) de prieteni, colegi ori frați. Părinții ocupă locul al treilea cu 22%, în timp ce 14% dintre subiecți au indicat mass-media ca sursă de informare. Drept criterii de alegere a unei unități de învățămînt, mai mult de 40% dintre subiecți au pus pe primul plan calitatea prestației didactice a dascălilor din școala respectivă, alte 34 de procente punînd accent pe potențialul școlii de a-i pregăti pentru viață, în timp ce 27,7% dintre elevii chestinați au scos în evidență necesitatea informațiilor suplimentare despre un liceu sau altul. „Elevii vor să afle, în primul rînd, dacă pot face față cerințelor din școala aleasă. Nu este suficient ca dirigintele să-și cunoască foarte bine elevii, ci e foarte important ca un copil să-și conștientizeze propriile posibilități”, a concluzionat profesoara Ruxanda Iosipescu. (Eduard CUCU)
Lasă un răspuns