Zeci de parlamentari au semnat un proiect legislativ care prevede aprobarea construirii autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş. Iniţiativa aparţine deputatului PMP de Iaşi Petru Movilă, dar la demers s-au alăturat alţi 69 de parlamentari din toate formaţiunile politice, inclusiv Adriana Săftoiu, Robert Turcescu, Cătălin Predoiu. Proiectul a fost înregistrat la Camera Deputaţilor la sfârşitul săptămânii trecute.
Proiectul legislativ are doar patru articole, iar principalele prevederi fac referire la finanţarea obiectivului (bugetul de stat, credite externe şi fonduri europene) în cadrul exerciţiului bugetar european 2014 – 2020. Asta în condițiile în care ministrul transporturilor anunțase recent că autostrada se încadrează într-un exercițiu bugetar după 2021. „Termenul de execuţie a obiectivului de investiţii «Autostrada Unirii» este de patru ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi“, se mai arată în proiectul legislativ. Iniţiativa a fost semnată de nouă parlamentari ieşeni, dar și de Adriana Săftoiu (PNL), Cătălin Predoiu (PNL), Robert Turcescu (PMP), deputaţi şi senatori UDMR, deputaţi din grupul minorităţilor, precum şi parlamentari din USR şi PSD din diverse zone ale ţării. Principalii iniţiatori ai demersului sunt deputatul Petru Movilă de la Iaşi şi deputatul Marius Paşcan (PMP) din Târgu Mureş.
Planurile Guvernului cu autostrada spre Ardeal
Despre autostrada Iaşi – Târgu Mureş se vorbeşte în spaţiul public de peste 12 ani. În 2012 au fost finalizate studiile de fezabilitate pentru cele trei tronsoane, dar Guvernul USL nu a aprobat indicatorii tehnico-economici din cauza valorilor foarte mari, în total fiind vorba de peste 9 miliarde euro. Între timp, estimările Guvernului arată că autostrada s-ar putea construi cu 4 miliarde euro. În ultimii cinci ani, s-a discutat intens despre refacerea studiilor, au fost lansate chiar şi licitaţii, dar procedurile au fost suspendate din cauza unor probleme ridicate de Curtea de Conturi. În momentul de faţă, potrivit declaraţiilor unor membri ai Guvernului, planul Executivului este de a lansa din nou procedurile, până cel târziu la sfârşitul acestui an. Tronsonul avut în vedere de Guvern pentru următorii cel puţin patru ani este cel care face legătura între Ungheni, Iaşi şi Târgu Neamţ. În cazul acestuia, elaborarea proiectului tehnic şi începerea lucrărilor sunt programate pentru perioada 2017 – 2020. Pentru tronsonul Târgu Neamţ – Ditrău, cel mai dificil, montan, revizuirea studiului de fezabilitate ar urma să fie efectuată în termen de 24 luni, apoi lansată licitaţia de proiectare şi execuţie (durata estimată la maximum 12 luni), în timp ce lucrările ar urma să fie făcute pe o perioadă de 48 luni. Acest termen este condiţionat de împărţirea obiectivului în patru loturi. Indicatori asemănători sunt valabili şi în cazul tronsonului Ditrău – Târgu Mureş. De menţionat că ultimele două tronsoane sunt prevăzute a fi realizate, potrivit Master Planului General de Transport, abia la orizontul anilor 2030.
stan a zis
Bravo lor !!
Cu soseaua de centura ce se mai aude?
Ai nostri parlamentari misca un deget macar pentru amarata aia de sosea de centura?
S-au ascuns toti si asteapta urmatoarea campanie sa-si faca iarasi poze la inaugurarea santierului?
De inaugurat santiere ne-am saturat asteptam si o lucrare care sa se termine 100% .
Iulian a zis
Cu centura e belea. Nu au voie de la partide sa clampaneasca. Oare ce se ascunde in spatele tacerii demagogilor de parlamentari bacauani?