Pe frontispiciul vechii case de pe Strada Oituz, unde-și au sediul Galeriile Velea, proprietatea artistului plastic Gheorghe Franț, băcăuanii au putut vedea, luni, 18 februarie, un afiș ce invita pe iubitorii de artă la vernisajul expoziției „Pictură în ac” ce cuprinde lucrări de artă ale Erikăi Grația Popa (1923 – 2009). Evenimentului cultural a cuprins nu doar deschiderea oficială a expoziției ci și lansarea unei cărți biografice cu același nume, apărută sub semnătura fiului artistei, Sorin Cristian Ursescu, secondat de jurnalistul Mihai Buznea. Cei care au trecut pragul galeriilor au decoperit cu uimire, în locul goblenurilor pseudo-sugerate de afișul de la intrare, adevărate picturi realizate cu acul și ața pe pânză de Erika Grația Popa care, timp de 60 de ani, a realizat opere de artă de o mare finețe și încărcătură sufletească.
„Diferența dintre o pictură realizată cu pensula și cea făcută de Erika Grația Popa cu acul este pur tactilă” a remarcat pictorița Mariana Popa în prezentarea sa din cadrul vernisajului. „Deși artista a fost absolventă de Conservator, talentul ei nemărginit a dus-o la o performanță în domeniul artelor plastice deosebită”. Continuând cu lansarea biografiei, jurnalistul Mihai Buznea a spus: „Această carte conține 60 de ani de viață artistică ai Erikăi Grația Popa. Este, de fapt, o carte-document, iar veleitățile culturale ale textului sunt datorate doar anecdoticii evenimentelor trăite de artistă”.
Fiul artistei, Sorin Cristian Ursescu, vădit emoționat, a evocat în discursul său memoria mamei sale, pornind de la momentul „iluminării” de la începutul anilor ’50, când Erika Popa, dorind să lumineze griul pereților goi unde locuia, negăsind materialele necesare realizării unor picturi, a apelat la ceea ce a găsit, adică ac, ață și pânză de cusut reușind opere care acum se găsesc pe tot mapamondul. O amintire mult gustată de cei prezenți la vernisaj, a fost cea readusă la viață, cu tâlc, de Sorin Ursescu, o întâmplare din Epoca de Aur a anilor ’70 – ’80 când mama sa a fost abordată de conducerea de Partid de-atunci cu rugămintea de a realiza un cadou pentru „Tovarășu’ și Tovarășa”, un tablou în care să apară familia Ceaușescu în fața casei părintești din Scornicești – Olt. Pentru aceasta, i s-au pus la dispoziție artistei toate mijloacele necesare acestui tablou. La sfârșitul documentării, Erika Popa îi contactează pe factorii de decizie spunându-le: „Știți, casa este acoperită cu stuf. O reproduc așa cum este?” la care aceștia, speriați, au reacționat: „Vai de mine, doamna Popa? Nu se poate! Vă rog să-i faceți acoperiș de tablă.” Astfel a ajuns Erika Popa „să tăbluiască” acoperișul casei părintești a lui Nicolae Ceaușescu. În final, autorul cărții a invitat pe băcăuani să viziteze expoziția ca pe o unică oportunitate de a vedea opera mamei sale care cuprinde reproduceri din pictura antică egipteană realizate pe papirus original, vechi de peste 2.500 de ani. (Liviu MAFTEI)
Lasă un răspuns