Pe data de 22 februarie 2025 s-a desfǎșurat, la Bacău, Conferința Regională „Educație de calitate prin parteneriate: Profilul profesorului și modele de bune practici”, organizată de Asociaţia „Teach for Romania” în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, cu sprijinul Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic din cadrul Universităţii „Vasile Alecsandri” din Bacău.
Evenimentul a vizat crearea unui cadru de dialog între instituțiile-cheie din educație, pentru a identifica soluții concrete de implementare a reglementărilor prevăzute în „Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar”, document care redefinește rolul cadrului didactic în contextul actual. Au fost vizate, de asemenea, aprofundarea înțelegerii asupra modalităților practice de integrare a profilului profesorului în formarea inițială și continuă a cadrelor didactice, schimbul de modele de bune practici între participanți, cât și identificarea rolului fiecărei instituții în sprijinirea dezvoltării cadrelor didactice.
Această conferință a reunit parteneri instituționali – reprezentanți ai Inspectoratelor Școlare Județene, Caselor Corpului Didactic, Centrelor Județene de Resurse și Asistență Educațională, universităților și directorilor de unități de învățământ, facilitatori „Teach for Romania”, într-un dialog constructiv cu privire la profilul profesorului și modelele de bune practici care pot susține un învățământ de calitate.
Mesajele cheie transmise în cadrul evenimentului au fost că formarea continuă și mentoratul sunt piloni esențiali pentru succesul implementării acestui document, colaborarea între instituții fiind esențială pentru a susține dezvoltarea cadrelor didactice, iar leadership-ul educațional joacă un rol cheie în transpunerea reglementărilor în realitate. Conform noii viziuni, profesorul nu este doar un executant al curriculumului, ci un lider al învățării, care personalizează procesul educațional și colaborează activ cu părinții și cu comunitatea.
Conferinţa a reprezentat o bună ocazie de a disemina activităţile din cadrul proiectului „EduShift: Pedagogie digitală pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar”, care vizează formarea competenţelor digitale în rândul cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar. Proiectul, finanţat prin PNRR în cadrul Reformei 5. Adoptarea cadrului legislativ pentru digitalizarea educației, Investiția 8. Program de formare la locul de muncă pentru personalul didactic, este derulat de către Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău (beneficiar) în parteneriat cu Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacău, Casa Corpului Didactic Neamț, Casa Corpului Didactic Vaslui, Casa Corpului Didactic Botoșani şi Casa Corpului Didactic Brașov, în calitate de parteneri.
Competenţele digitale sunt indispensabile pentru cadrul didactic, în actualul context în care revoluţia digitală produce transformări care ne afectează pe toţi. Dispar profesii şi meserii tradiţionale şi apar altele noi, iar abilitățile necesare pentru practicarea acestora sunt inițiate în mediul școlar. De aici necesitatea ca în învățământ să se realizează schimbări importante, iar cadrele didactice sunt provocate să utilizeze, în procesul didactic, toate mediile şi resursele digitale disponibile. Digitalizarea în învăţământ este un proces complex, dar cadrele didactice sunt cea mai importantă resursa şi acesteia trebuie să i se acorde sprijin în dezvoltarea compeţelor digitale.
În acest sens, proiectul EduShift îşi propune livrarea unui program de formare profesională în domeniul pedagogiei digitale, pentru 10.000 de cadre didactice din învăţământul preuniversitar de stat. Acest program va fi asigurat pe 3 niveluri de dificultate (începător, intermediar şi avansat), pentru fiecare dintre nivelurile de învățământ preuniversitar (educație timpurie, primar, gimnazial, liceal și postliceal) și pentru fiecare dintre cele 7 arii curriculare în parte: Limbă și comunicare, Matematică și Științe ale naturii, Om și societate, Arte, Educație Fizică și Sport, Tehnologii – Informatică, Consiliere și Orientare.
Lasă un răspuns