• din cele 87 de consilii locale din județ, doar 12 au grijă de salariații lor așa cum scrie la carte • majoritatea primarilor din comunele județului habar nu au habar de obligativitatea obținerii autorizațiilor de protecția muncii • mai mult, mai marii comunelor, reușesc cu greu să facă distincție între Inspectoratul Teritorial de Muncă și Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă
Primăriile din județul nostru au obligația legală de a solicita de la Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) din Bacău autorizația de funcționare pe linie de protecția muncii. „Primăriile din zona urbană sînt prioritare pentru că ele au preluat transportul și distribuția energiei termice și a apei potabile. Acestea prezintă un grad ridicat de risc în producerea accidentelor de muncă și de boli profesionale”, ne-a declarat Ioan Andrei, inspector șef adjunct la ITM Bacău. Din acest motiv, primăriile de la orașe mai trebuie să obțină și o autorizație pentru deținere de produse toxice, date fiind că la tratarea apei potabile se folosește clor. În plus, primăriile trebuie să prelucreze normele de protecția muncii atît salariaților din sediu, cît și beneficiarilor de venit minim garantat, care sînt tot angajați ai primăriei. O parte dintre aceștia lucrează la refacerea infrastructurii din localități, activitate în timpul căreia sînt supuși unor numeroși factori care ar putea provoca accidente de muncă. Însă, majoritatea primăriilor din județ sînt departe de a se preocupa de siguranța salariaților lor. La ITM Bacău sînt înregistrate doar 12 autorizații de protecția muncii eliberate, cu toate că acest act ar trebui să existe, în județul nostru, la 87 de consilii locale. „Primele care au solicitat autorizația de la noi au fost cele primăriile celor șapte orașe ale județului. La acestea se adaugă și alte patru primării rurale. Este vorba de Tîrgu Trotuș, Dofteana, Zemeș și Asău. În curs de autorizare mai sînt primăriile din Berești Tazlău și Brusturoasa”, a mai spus inspectorul șef adjunct Andrei. „Am depus acum cîteva săptămîni documentația pentru eliberarea autorizației de protecția muncii. Am încercat să obținem această autorizație înainte de a începe să înceapă beneficiarii venitului minim garantat să presteze cele 72 de ore de muncă în folosul comunității pentru a putea primi ajutorul social”, confirmă Cornelia Mihai, contabilul primăriei Berești Tazlău.
Ignoranță totală
O bună parte dintre primarii comunelor din județ habar nu au habar de obligativitatea obținerii acestor autorizații de protecția muncii. „Asta-i birocrația din România. Ce să mai spun”, recunoaște, sincer, Neculai Talabă, primarul comunei Urechești. Cînd a auzit că tot primările sînt cele care trebuie să încheie fișele de protecție a muncii și pentru beneficiarii venitului minim granatat, Neculai Talabă a revenit la sentimente mai bune în ceea ce privește eliberarea acestor autorizații. „Să zicem că în cazul acestor persoane se mai susține o astfel de obligativitate. Însă salariații din primărie ce pot să pățească în timpul activității de zi cu zi? Nu zic, e o măsură bună eliberarea autorizaților de protecție a muncii. Știți, însă, că în zilele noastre nimeni nu îți oferă un serviciu gratis. Dacă s-ar face lucrurile astea și fără bani ar fi mai bine”, mai spune primarul Talabă. Nici Vasile Cândea, primarul comunei Mărgineni, nu a inclus pe lista de priorități întocmirea documentațiilor în vederea eliberării autorizațiilor de protecție a muncii. „Nu am ajuns încă la această problemă. Să sperăm că inspectorii ITM nu vor începe săptămîna viitoare controalele tocmai cu Mărgineni, ca să avem și noi timp să solicităm eliberarea acestor autorizații”, spune primarul Vasile Cîndea.
Sînt, însă, și primari care reușesc cu greu să facă distincție între Inspectoratul Teritorial de Muncă și Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă. „Am vrut și noi să încheiem un acord pentru angajarea unor șomeri. Bine că nu l-am încheiat. Tocmai am primit o adresă prin care ne informau că nu mai au bani să îi plătească pe angajații cuprinși în programul de ocupare a forței de muncă”, spune, „avizat”, Constantin Coman, primarul comunei Helegiu. Cînd a înțeles, totuși, că Inspectoratul Teritorial de Muncă nu este una și aceeași instituție cu Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă, primarul Coman a recunoscut că nu este în temă cu așa ceva.
Începînd cu săptămîna viitoare, inspectorii de la departamentul de sănătate și securitate în muncă din cadrul ITM Bacău se vor deplasa pe mai multe rute, la primării, pentru a vedea modul în care asigură condițiile de muncă. „Echipajele noastre se vor deplasa la primăriile de pe rutele Bacău-Sascut, Bacău-Vaslui, Bacău-Roman, Bacău-Moinești”, a mai precizat Ioan Andrei. În funcție de numărul de personal din primărie, eliberarea autorizației costă 450.000 de lei (între una și nouă persoane), 700.000 de lei (10 – 49 persoane) și 1.350.000 de lei (între 50 și 200 de persoane). Nerespectarea normelor de siguranță și lipsa autorizației de funcționare pe linie de protecția muncii de către școli se sancționează cu amendă între 30 și 50 de milioane de lei. (C.TĂNĂSESCU, E.SOLOMON)
Lasă un răspuns