În ultimii ani, municipiul Bacău se lăudă că a făcut pași serioși în direcția digitalizării, însă implementarea sa defectuoasă poate avea consecințe grave pentru cetățeni. Capturi de ecran obținute de Ziarul de Bacău arată că platforma online de sesizări a Primăriei a expus, uneori chiar și timp de mai bine de 3 ani, datele personale ale unor cetățeni care au depus petiții. Nume, prenume, adresă și număr de telefon și chiar și CNP au fost afișate public, alături de detaliile sesizării, fără ca petenții să fie informați sau să își dea acordul în acest sens, acest lucru fiind o gravă încălcare a politicii de protecție a datelor personale.
Expunerea datelor personale a fost semnalată în mai multe cazuri, concentrate în anumite zone ale orașului (Șerbănești, Gherăiești, Vestul municipiului) și în câteva domenii corespunzătoare problemelor sesizate (Servicii străzi, Salubritate, Semnalizare rutieră), gravitatea situației nu poate fi ignorată. Scăpările pot avea consecințe grave pentru persoanele afectate: furturi de identitate, înșelătorii, urmărire, hărțuire și alte infracțiuni, și pot eroda încrederea în instituțiile publice.
Petiții ignorate, marcate ca “rezolvate favorabil”
Un alt lucru remarcat de băcăuani este că indiferent de modul de soluționare, pentru a da impresia că majoritatea sunt probleme ce au fost rezolvate, Primăria Bacău marchează toate sesizările ajunse la finalul perioadei de 30 de zile cu o iconiță verde, iar cele de culoare roșie reprezintă doar sesizările aflate în prezent în lucru. Mulți cetățeni se plâng plâng că primesc de cele mai multe ori răspunsul standard „rezolvat favorabil”, fără explicații suplimentare și, de multe ori, fără o rezolvare concretă a problemei.
Interesată de guvernarea digitală și experiența utilizatorului pe platformele instituțiilor, Andreea Ungureanu, candidată la alegerile pentru Consiliul Local Bacău din partea Partidului SENS, atrage atenția că în cazul unor astfel de sisteme este „vitală o abordare mai atentă și responsabilă a implementării tehnologiei, care să pună accent pe protejarea datelor personale, transparență și comunicare deschisă cu publicul. Cetățenii trebuie să aibă încredere că datele lor sunt în siguranță atunci când interacționează cu instituțiile și că interesul lor primează în fața menținerii unei false imagini a administrației perfecte, care caută să-și ascundă limitele cu orice preț”.
Tânăra, masterandă în domeniul managementului instituțiilor publice, propune, alături de echipa SENS din care face parte, o platformă completă de guvernare digitală care să ofere informații accesibile în timp real, noi moduri de consultare și de implicare a cetățenilor, dar și opțiuni de evaluare a interacțiunii cu funcționarii publici, pentru a ajuta autoritățile să ia decizii mai bune și bazate pe date.
Pagina dedicată hărții incidentelor de pe site-ul Primăriei Bacău a fost realizată din fonduri europene și dată în folosință la jumătatea lunii iulie a anului 2020, ca urmare a implementării unui proiect care s-a ridicat la 3 milioane de lei.
TudorA. a zis
Am facut o cerere prin email catre Primarie la Impozite si taxe sa mi se inregistreze apartamentul nou cumparat. AM asteptat 8 luni. Dupa 8 luni am cerut sa mi se rezolve situatia si am facut si o cerere sa pot plati impozitul pe apartament prjn sistemul http://www.ghiseul.ro. Tot nimic. Am facut o plângere la Comisia de disciplina si supriza, comisia condusa de secretara pirmarului Viziteu mi-a inchis plângerea cu toate ca angajata de la impizte si taxe a recunoscut ca mi-a inchis ca „Favorabil” cererea dar fara sa opereze in program (de ce oare sa se mai oboseasca sa muncească?). Practic ma rog de instituția asta sa ma lase sa imi platesc darile la impozite si nici cu ajutorul Comisiei de disciplina nu reuseam caci aceasta mai mult îi acoperea pe cei care nu muncesc. La 2 luni dupa, o amica de a mea păteste acelasi lucru, face si ea plângere la aceeasi comisie condusa de secretara primarului (care acopera astfel toate neregulile sesizate de cetateni) si supriza i se inchide și ei cazul. SUper nu? cum reuseste administratia Viziteu sa isi bata joc de cetatenii care contribuie la bugetul local. Pot pune la discpozitie oricui plângerea mea dar si solutia incredibila a Comsiei de disciplina codusa de „mâna dreapta” a primarului
Nicoleta Braniste a zis
Tinand cont de aspectele semnalate, aveti oarecum obligatia morala de a sesiza ANSPDCP si de atrimite inainte si o sesizare la UAT Municipiul Bacau cu aspectele identificate.
Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal
https://www.dataprotection.ro/?page=Plangeri_pagina_principala
Se vede clar faptul ca UAT Municipiul Bacau este condusa si administrata de persoane ce nu au pregatirea profesionala necesara si nici bunavointa de a invata si verifica.
Portalul de internet are o implementare nefericita.
Probabil ca asta se datoreaza din timpul administratiei Necula, cand prin vestita firma de IT&C s-au achizitionat sisteme informatice de digitalizare de sute de mii de euro.
O firma de casa a unui vestit partid, ce colinda pe la toate municipiile cu marea digitalizare sifonand anual zeci de milioane de euro in acest mod de la numeroase instiotutii publice.
Exceptand situatia nefericita, avem una si mai nefericita, doamnele si domnii juristi (o mare armata), secretarul general al uat si dpo, responsabilul cu date cu caracter personal, ce foarte probabil sunt rude (sotii sau soti) ale unor membri de partid, nu neaparat din usr, paleta este larga, psd, pnl…care nu isi prea fac treaba, nu stiu ce au de facut sau sunt depasiti de situatie.
Ar fi interesant sa verificati declaratiile de avere si de interese a tuturor functionarilor publici si contractuali si sa vedeti cine sunt sotii si sotiile si aveti harta completa. Evident ca multi au activat ca membri de partid, inainte de venirea la conducere a fiecarui edil ce s-a perindat si brusc le-a venit dorinta de a candida pentru un post caldut in administratia bacauana, culmea castigand si concursul, desigur fara ajutor de la nimeni…
Mai vorbim de faptul ca sistemele informatice sunt praf si cand ti-e lumea mai draga nu au internet si nu pot inregistra dosare, iar la biroul informatica este o doamna apropae pensionara, nu stiu ce studii o fi avand si un politist local.
Reclamatie la ANSPDCP! Sa suporte conducatorul unitatii amenda!