• în județ sînt 16.000 de agenți economici și tot atîția contravenienți • Sorin Elisei, directorul OJPC, spune că cetățenii trebuie să fie atenți la ce cumpără, dar recunoaște că nu există, în afară de presă, alte mijloace de educare a cetățenilor • atenția inspectorilor OPC este îndreptată mai mult către agenții economici și mai puțin producătorii care scot pe piață marfă expirată sau contrafăcută
Protecția consumatorului este la pămînt în județul Bacău. Concluzia nu ne aparține, ci a reieșit în cadrul ședinței de ieri a Comisiei de Dialog Social. Că nu avem pe nimeni care să ne apere de agresiunea mărfurilor îndoielnice și a comercianților dubioși e un lucru știut de mulți, dar neconfirmat pînă acum în mod public. Intențiile declarate ale celor puși să vegheze la sănătatea cetățenilor sînt bune. Pe hîrtie sau în raportări. Pentru că rezultatele reale lasă de dorit.
Discuțiile de ieri au pornit de la un subiect aparent banal, prezentat de Sorin Elisei, șeful Oficiului pentru Protecția Consumatorilor Bacău: „Eticheta, factor de informare și element de securitate al produselor”. Adică ce informații trebuie să conțină eticheta unui produs pentru ca oamenii să știe ce cumpără. Ideea a stîrnit discuții aprinse, care au demonstrat că există lacune mari în domeniu, plecînd de la legislație și pînă la informarea cetățenilor de rînd.
Sorin Elisei, inspectorul-șef al OJPC a explicat care sînt lucrurile de care un om obișnuit trebuie să țină cont atunci cînd cumpără un produs. Cumpărătorul trebuie să se uite atent la etichetă și să verifice conținutul, termenul de valabilitate și modul de păstrare. Dacă marfa e bună și cetățeanul respectă condițiile de păstrare, nu pot apărea probleme. Numai că, susține șeful OJPC, necazurile ar apărea de foarte multe ori pentru că oamenii cumpără fără nici un fel de rezervă și se trezesc acasă că au fost înșelați. O fi adevărat, nimic de zis, dar dacă inspectorii OJPC și-ar face treaba cum se cuvine, probabil că numărul celor fraieriți ar fi în continuă scădere.
Sorin Elisei spune că, în scopul educării consumatorilor, s-au înființat centre de consultanță și informare a acestora, care desfășoară activități gratuite în folosul cetățenilor. Informație dezmințită imediat, tot de Sorin Elisei, care a spus, senin, că a avut în luna martie o întîlnire cu asociațiile care ar putea consilia consumatorii. Acestora li s-au prezentat criteriile după care pot atrage fonduri de la bugetul statului și o fișă a activităților permise pentru finanțare, însă nimeni n-a mai fost interesat. Cu alte cuvinte, în acest moment, în Bacău, nici o instituție, fundație ori asociație nu le explică cetățenilor ce să cumpere și ce nu, ori la ce trebuie să fie atenți. Doar presa, a spus Sorin Elisei, este singura cale de a-i informa pe băcăuani. Dar ce se întîmplă dacă omul nu citește ziarul sau nu se uită la știri în momentul în care este dată o știre despre protecția consumatorului? Cetățenii pierd și această ultimă șansă de a afla de ce să se păzească.
Cît privește modul în care Sorin Elisei înțeleagă să trateze principalul său aliat, adică presa, lucrurile sînt mai mult decît grăitoare. Informațiile de la OJPC se obțin greu. Șeful instituției are tot felul de hachițe. Dicuțiile cu presa nu se poartă niciodată prin telefon. La ușa inspectorului șef stai minute bune, pentru ca, în final, să pleci cu agenda goală. Spre deosebire de altădată, de ziariștii nu pot afla niciodată de la OJPC numele societăților reclamate și, eventual, amendate. Firme de care, în fond, consumatorul ar trebui să se păzească. Mai există și scăpări: numele societăților comerciale producătoare, din alte județe. Cu astfel de informații sumare, obținute în funcție de toanele inspectorului șef, e clar cam cît este de expus consumatorul din județul nostru.
Inspectorii OPC verifică pe cine nu trebuie
Să presupunem, însă, că un individ care a luat un produs stricat va avea grijă a doua oară să verifice marfa luată de la același magazin. Și, în acest fel, problema educației se rezolvă din mers. Există însă și alte neajunsuri puse pe tapet la Comisia de Dialog Social referitor la protecția consumatorului.
Una dintre marile probleme se referă la mărfurile importate, pe care românii le cumpără. Unul dintre cei prezenți la discuții a întrebat de ce nu se face o verificare a acestora direct în vamă, iar produsele alterate sau contrafăcute să se oprească acolo. „Asta am cerut și noi, pentru că, dacă produsele s-au împrăștiat prin oraș, le găsim greu. Este însă foarte greu de realizat acest lucru. La 200.000 de oameni cîți sînt în Bacău, am trei inspectori. Dacă mai blochez unul la vamă, ce fac?”, a întrebat Sorin Elisei.
Cel mai interesant aspect l-a ridicat, însă, Pavel Albu, comisar șef al Gărzii Financiare din Bacău. Foarte deschis, ca de obicei, Pavel Albu a spus că în județ sînt 16.000 de agenți economici și tot atîția contravenienți. Adică orice firmă, sub diverse aspecte, încalcă legea. El a explicat foarte limpede că verificările făcute de inspectorii de la Protecția Consumatorului nu sînt eficiente, atîta vreme cît firmele producătoare scot pe piață mărfuri proaste. Pavel Albu a afirmat că mai eficient ar fi ca inspectorul OPC să stea la poarta fabricii și să verifice dacă marfa este de calitate. „Cei care produc au licență de fabricație. Nu face produse de calitate, îmi stă în putere să-i ridic licența”, a spus comisarul-șef. El a adăugat că, la fel de eficien,t ar fi confiscarea mărfii îndoielnice găsite la comercianții cu marfă de proastă calitate. Patronul ar fi mai atent a doua oară și s-ar evita situațiile neplăcute.
„Jumătate din importuri sînt «spălate». Chiar dacă-l controlezi, îți prezintă o factură falsă, de pe la vreo firmă din București, pe care o folosește din primăvară pînă în toamnă. Comerciantul se plînge că n-are nici o vină”, a mai spus Albu. Sorin Elisei a argumentat că inspectorii fac și ei diferențe între agenții economici, în funcție de neregulile depistate, și că de aceea există și categorii de amenzi: de la două la 20 de milioane de lei, în cazul etichetării. „Dați dumneavostră două milioane, iar instanța îi lasă numai un milion. Am văzut legea cu etichetarea și am crezut că se va face ordine. Dar nu este așa. Noi dăm amenzi de la 500 de milioane la zece miliarde și sancțiunile nu sperie pe nimeni. Legea este nouă și se merge după principiul «cîinele latră, caravana trece»”, a afirmat Pavel Albu.
Ion Chiriac, vicepreședintele Consiliului Județean, cel care a condus ședința, i-a explicat șefului de la OJPC Bacău că, în realitate, sînt foarte multe probleme la protecția consumatorului. Sorin Elisei s-a enervat la următoarele întrebări ale altor reprezentanți ai instituțiilor publice. Una dintre pățite a fost reprezentanta Inspectoratului de Protecția Mediului, care l-a întrebat, de principiu, pe șeful OJPC, dacă în competențele instituției intră și rezolvarea situației în care un cetățean și-a montat centrală termivcă, iar după finalizarea lucrării au loc inundații, de la această lucrare, pe toată coloana. După mai multe răspunsuri pe un ton tăios, Sorin Elisei a admis că OJPC poate rezolva cazul. Femeia, însă, a spus că unei persoane care a întrebat același lucru, telefonic, la OJPC, i s-a răspuns categoric că nu se poate. Și-atunci cine pe cine protejează? (Eduard ADAM)
Lasă un răspuns