Miercuri, 14 august 2019, în sala de ședinte a Consiliului Județean Bacău, s-a desfășurat o întâlnire de lucru în cadrul căreia reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au prezentat autorităților băcăuane trei variante ale drumului de mare viteză Focșani – Bacău, parte din proiectul autostrăzii Moldova (A7).
La întâlnire au luat parte: deputatul Lucian Șova, fost ministru al Transporturilor, Sorin Brașoveanu, președinte al Consiliului Județean Bacău, Valentin Ivancea, subprefectul județului, reprezentanți ai CNAIR, ai proiectantului (Consintrans SRL), primarii unităților administrative pe unde ar urma să treacă drumul de mare viteză, ai instituțiilor deconcentrate, furnizori de utilități etc.
Drumul de mare viteză Focșani – Bacău va avea o lungime estimată de 110 km, este cuprins în Master Planul General de Transport al României și beneficiază de finanțare nerambursabilă alocată în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare 2021-2027. Lucrarea se află, la acest moment, în faza de elaborare a studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic și urmează a fi terminată până în noiembrie 2020.
„Investiția este prinsă în viitorul exercițiu bugetar al UE, dar pentru că autoritățile europene au constatat că România atrage greu fondurile UE, Comisia Europeană a decis ca unele proiecte să fie pregătite din fondurile actualului exercițiu financiar”, declară, pentru Ziarul de Bacău, deputatul Lucian Șova. Așa s-au scos la licitație SF-urile și proiectările pentru tronsoanele Ploiești – Buzău, Buzău – Focșani, Focșani – Bacău și Bacău – Pașcani, dar și Autostrada A13 Brașov – Bacău.
Autostrada A7 Moldova, cum este denumită artera pentru care va începe proiectarea, a fost descrisă în documentații drept „drum de mare viteză”, pentru că, spune Lucian Șova, „am lăsat loc pentru cei care fac SF-urile să decidă dacă trebuie profilat ca autostradă sau drum expres”.
„Întâlnirea a fost utilă, pentru că s-au constatatat unele deficiențe de comunicare ale CNAIR cu alte entități, în special cu Romgaz, Transgaz și Transelectrica. Au venit nepregătiți, mai ales CNAIR, care ar trebui să fie un nod de comunicare”, relatează fostul ministru al Transporturilor. În opinia deputatului Șova, în realizarea SF-ului și PTh-ului, trebuie apărate atât proprietatea privată, cât și interesul public: „Marile rețele de utilități sunt extrem de greu de modificat, ceea ce poate îngreuna mult derularea proiectului”, este de părere Șova.
Se preconizează că toate tronsoanele A7, de la Ploiești la Pașcani, vor fi proiectate pentru partea dreaptă a actualului E85.
Potrivit unei informări a Consiliului Județean, în urma discuțiilor purtate, participanții la întâlnire au propus crearea unui grup de lucru mixt, care să funcționeze pe modelul grupului de lucru pentru varianta ocolitoare a Bacăului, model care s-a dovedit a fi de succes, și care să organizeze întâlniri periodice în cadrul cărora să se identifice varianta optimă de traseu din punct de vedere al costurilor, regimului juridic al proprietăților, al rețelelor și investițiilor existente sau în curs de realizare.
Mihnea a zis
ZDBC era bine daca ati fi inclus si o poza cu harta/traseul celor trei variante propuse. Era mult mai interesant decat sa vedem fata alesilor locali si alti politicieni.