– constructia este cea mai mare din Romania in categoria ei – hangarul va fi predat beneficiarului in luna mai si va adaposti avioane mari, gen Airbus 330 sau Boeing 737
Compania SSAB AG Bacau a finalizat, ieri, 4 noiembrie, la prinz, scheletul metalic al celui mai mare hangar pentru montaj si fabricatie de aeronave civile din Romania, la Aerostar Bacau. Doua macarale speciale au ridicat ultimul ansamblu de grinzi, cu o greutate de 125 de tone, etapa finala a realizarii structurii metalice. Hangarul pentru montajul si fabricatia de aeronave civile apartine Aerostar si va fi cea mai mare constructie de acest tip realizata integral de o firma romaneasca.
Luni, la prinz, vintul se intetise in Bacau. In zona Aerostar si a aeroportului rafalele erau si mai bine simtite. Hala, imensa prin dimensiunile sale, comparabil cu oricare alta cladire a uzinei, era inchisa aprope total pe trei dintre laturile sale. Grinda frontala, imensa si ea, un ansamblu de constructii metalice, era insa jos, la sol. Doua automacarale, de la firma Deme Macarale Oradea, care are un sediu si in Bacau, isi legasera deja sufele de capetele ei. Oamenii asteptau momentul potrivit pentru a inalta constructia. „Orice intensificare a vintului – ne spunea unul dintre administratorii companiei SSAB, Mihai Slic – ne poate opri. De fapt, calculatoarele de la bordul macaralelor nu ar permite operatiunea, daca vintul ar fi ceva mai tare. Orice intensificare de vint ar bloca, prin calculator, inaltarea constructiei”.
Grinda ridicata la 21 de metri
Cu ochii pe cerul plumburiu, constructorii au inceput, insa, operatiunea. Suple, dar puternice, macaralele au inceput sa salte masa de otel de 125 de tone. Usor-usor, grinda a ajuns la jumatatea traseului spre inaltimi, apoi si la capatul drumului. Atunci a inceput, de fapt, etapa cea mai grea, mai riscanta a operatiunii. De la sol, inginerul Costel Sendrea dirija prin statia radio sincronul macaralelor. Acestea au pornit miscarea bratelor catre hangar si, in scurt timp au adus grinda la locul de prindere in prezoane. In doua nacele telescopice, montorii au urcat la unul din capete si au inceput consolidarea grinzii. Operatiunea putea fi considerata reusita. „Obiectivul – spune Mihai Slic – este unic in tara si a fost proiectat, produs si montat exclusiv de compania SSAB AG. Hangarul are 60 de metri latime, 79 de metri lungime si 21 de metri inaltime si este cel mai mare din Romania. Toata operatiunea ne-a costat 8.000 de euro.” SSAB a inceput lucrarile acum un an. Realizarea efectiva a presupus peste 900 de tone de confectii metalice, produse de SSAB, montarea acestora si realizarea instalatiilor electrice si sanitare.
Un proiect de sase milioane de lei
Valoarea proiectului este de 20,974 milioane de lei. Din aceasta suma, asistenta financiara nerambursabila acordata din Fondul European de Dezvoltare este de 5,938 milioane de lei, iar cea de la bugetul de stat atinge 831.390 de lei, restul banilor, 8.997 milioane lei, fiind din resursele proprii ale beneficiarului. Hangarul are o suprafata de peste 5.200 metri patrati si va permite Aerostar extinderea capacitatii de productie pentru fabricarea pieselor din tabla a subansamblelor de structuri, extinderea sectorului de prelucrari mecanice, achizitionarea de masini- unelte in comanda numerica, de echipamente de control in coordonate si a unora specializate pentru productia la aeronave. Hala va permite accesul avioanelor de format mare, de tip Airbus 330 sau Boeing 737, care vor fi intretinute sau reparate de specialistii Aerostar.
Urmatoarea operatiune riscanta: montajul usilor
„La sfirsitul lunii noiembrie vom monta si usile hangarului, zece in total, late de 9 metri – a precizat Mihai Slic. Vor fi usi de dimensiuni uriase, actionate automat, dupa un concept propriu. Acolo va fi o problema la montaj, pentru asigurarea preciziei cu care usile vor fi puse la locul lor. Hangarul va fi predat beenficiarului in luna mai, cu circa cinci luni mai repede decit s-a prevazut in contractul initial.”
SSAB Bacau a mai proiectat si construit, intre altele, si hala pentru constructii navale de la Galati, si ea un unicat in tara, acoperisul de la Arena Mall, iar in constructie se afla o hala de 5.000 mp la Odlo Roman (o fabrica de confectii pentru echipament sportiv a unei fiorme din Elvetia) si un depozit in suprafata de 3.600 mp in Bacau, Centrul de Afaceri si Expozitii si reprezentantele Skoda si Audi Bacau.
Tralalela 45 a zis
A-330 ??? Fata de B -737 e cu totul alta categorie si dimensiune ? Poate gama A-318,319,320,321 ! Ar fi totusi ceva sa nu fie greseala de tipar si sa vina la Bacau A-330,B-777,787,etc…..