– deținuții din Penitenciarul Bacău sunt pregătiți de studenți pentru momentul eliberării – parteneriatul dintre Universitatea „Vasile Alecsandri” Bacău și Penitenciarul Bacău a fost semnat recent și le oferă studenților posibilitatea de a face practică în unitatea de detenție u ajutorul studențesc va veni prin terapie ocupațională
Ramona IONESCU
Integrarea deținuților în societate după eliberare a devenit o preocupare comună pentru angajații Penitenciarului Bacău și studenții Universității „Vasile Alecsandri” Bacău. Aproximativ 40 de studenți de la specializarea „Terapie Ocupațională” și de la „Kinetoterapie și Motricitate Specială”, asistați de profesori universitari și alte cadre ale unității, au participat la seminarul cu tema „Integrare prin Terapie Ocupațională pentru persoane private de libertate”, găzduit de Penitenciarul Bacău.
Studenții au intrat pe poarta unității în jurul orei 10.30, unde, după un control minuțios, au fost conduși în clubul instituției, unde au avut loc dezbaterile pe tema amintită. Evenimentul a fost coordonat de subcomisarul Geanina Ștefan, director adjunct al Penitenciarului Bacău, de comisarul Lorena Bolfă, psihologul unității, și de conf. univ. dr. med. Gabriela Raveica, respectiv lectorul Dana Ciocan, din cadrul Universității „Vasile Alecsandri” Bacău. Gazdele au dat o altă noțiune termenului de deținut și au subliniat faptul că persoanele private de libertate au dreptul la a doua șansă, iar reintegrarea lor în societate depinde în mare parte de fiecare dintre noi. „Deținuții nu sunt ai nostri și nu rămân la noi. Mai devreme sau mai târziu, ei se întorc în societate și depinde de oameni cum îi primesc și cum îi îndrumă pe un nou drum. Nu-i putem ignora și tocmai de aceea rolul nostru este acela de a le identifica nevoile și a găsi un echilibru în viața lor. Cert este că deținuții au nevoie de suport și nu trebuie ignorați.
Ajutorul trebuie să vină de la semenii lor, pentru că societatea intervine mult prea târziu”, a declarat subcomisar Geanina Ștefan. Universitarii au pus accent pe terapia ocupațională care reface și dezvoltă capacitățile individuale ale persoanelor private de libertate. „Încurajăm persoanele private de libertate să contribuie la îmbunătățirea imaginii de sine, respectiv la creșterea încrederii în propria persoană. Astfel de întâlniri vor contribui în timp la diminuarea sentimentului de inutilitate socială și la reducerea stigmatizării sociale”, a spus conf. univ. dr. med. Gabriela Raveica.
Educați pentru un nou început
Inițiatorii proiectului spun că prezența unei educații adecvate este factorul-cheie împotriva excluziunii persoanelor private de libertate. Însă până la executarea pedepsei, în funcție de nevoile identificate, se poate realiza stimularea cunoașterii, creativității, dezvoltarea și exersarea deprinderilor practice, artistice, literare, muzicale, plastice, tehnice, precum și menținerea tonusului fizic și psihic corespunzător. Tocmai de aceea, obiectivul terapiei ocupaționale este promovarea sănătății și a stării de bine prin încurajarea ocupațiilor semnificative, orientate spre un anumit scop. Practica terapeuților ocupaționali se bazează pe convingerea că starea de sănătate este influențată de ocupație. Principalul scop al terapiei ocupaționale este acela de a facilita participarea indivizilor la activitățile de zi cu zi. Pe durata practicii studenților, grupul-țintă va fi format din persoanele private de libertate care și-au exprimat dorința de a participa la activitate.
Lasă un răspuns