Cele trei trasee de transport în comun destinate elevilor din municipiul Bacău au funcționat pe lângă lege aproape o lună de zile. Primăria Bacău a introdus cursele operate de Transport Public fără să le aprobe în Consiliul Local. Acest lucru s-ar putea întâmpla astăzi, la ședința forului legislativ.
Primăria Bacău a introdus inițial două curse pentru elevi, din Șerbănești și Gherăiești spre centrul orașului, pe 7 ianuarie, după care a introdus o a treia cursă din sudul orașului, spre finalul lunii ianuarie. Cursele sunt efectuate doar dimineața și beneficiază de prezența unui polițist local. Singura problemă este legalitatea proiectului, care de altfel, a fost bine primit de comunitate.
„Complet în afara legii”
Problema a fost ridicată de consilierii locali în ultima ședință, atunci când au atras atenția primarului Viziteu că proiectul său nu respectă legea.
„Am întrebat persoana responsabilă de transport public în Bacău următorul scenariu, și sperăm, Doamne-ferește, să nu se întâmple vreodată: „dacă mâine se întâmplă un accident și un copil să rănește într-un mijloc de transport pentru elevi, dvs sunteți acoperiți cu toate actele? Pentru că va veni organul și vă va întreba: „Dle transportator, în baza cărui HCL operați acest traseu? Care este licența de traseu?” Ce le veți spune: „aa, că este ceva pilot?” În lege spune clar că noi, CL, stabilim ce trasee se operează în municipiul Bacău. Nu dumneavoastră, prin protocoale. În protocolul de o pagină și jumătate nu este indicată nicio obligație pentru nimeni și nimic. Administrația nu se face după ureche, se face după lege. Trebuia să veniți în CL să modificăm regulamentul și să punem aceste trasee. La ora actuală vă avertizez că aceste trasee nu sunt acoperite legal. Sunt oportune, sunt foarte bune, dar haideți să o facem conform legii”, a declarat viceprimarul Cristian Ghingheș în ședință.
„Transportul pentru elevi au fost o invenție a primarului pentru reclamă electorală și este complet în afara legii. Trebuia să fie un proiect cu traseu, cu stații cu orar, care să treacă prin CL și eu sunt convins că toată lumea l-ar fi aprobat. Că nu e nimeni absurd să nu aprobe niște curse pentru elevi, care este o ideea foarte bună. Dar nu se poate face pe persoană fizică, asta nu se înțelege”, a declarat și avocatul Gigi-Nucu Candet, consilier PPUSL.
Primarul Viziteu a insistat că totul e legal, însă la finalul discuțiilor a spus că va pregăti un proiect de hotărâre pentru a modifica regulamentul de transport local și a introduce cursele elevilor în programul de transport local.
„Până la sfârșitul lunii eu vin cu un proiect pentru modificarea actualului program și a introduce cursele astea. După asta, când se atribuie noul contract, în urma licitației, venim și acolo cu o modificare pentru cursele astea. Acum e doar o perioadă de test, să vedem… e doar o cursă în plus pe aceste trasee, pe care o folosesc doar copiii”, a precizat Viziteu.
Un proiect fără cifre, fără studii
Deși ideea de transport pentru elevi pare una bună, necesitatea nu a reieșit din niciun studiu făcut de specialiști. Iar municipiul Bacău are deja PMUD (Planul de Mobilitate Urbană Durabilă), dar și studiul efectuat pentru Transportul Metropolitan, cel pe baza căruia se fac noile stații de transport în comun din municipiu și împrejurimi. În niciunul dintre aceste studii făcute de specialiști nu se face referire la necesitatea unor linii de transport dedicate elevilor.
De altfel, nici în proiectul ce urmează a fi votat în Consiliul Local astăzi, 31 ianuarie, prin care vor fi înființate legal traseele pentru elevi, Primăria Bacău nu a prezentat cifrele ce au reieșit din așa-zisul proiect pilot. Consilierii locali sunt chemați să voteze un proiect care dă bine, pentru că e destinat copiilor, însă nu are la bază cifre. Nu se știe câți elevi au circulat în cele 3 săptămâni, care e cererea reală pentru aceste trasee etc.
Relu a zis
Cum adică au funcționat ilegal?Țara asta nu mai are autorități?Fiecare face ce vrea?
edi a zis
dupa cum pare, la usr e firescul. si la sectorul 1 e fix la fel. nu le zice nimeni nimic, nu se atinge nimeni de ei. totul e o varza legala sau ilegala, totul e in bataie de joc, totul e pe dos, totul e…nimic, iar de ei nu se atinge nimeni cu nimic. astia nu trebuiau votati, dar ce sa ceri unora cu drept de vot si al caror nivel e de parcari plutitoare si curcubeu pe blocuri…usr au votat, usr avem.
Marian a zis
Dar prelungirea contractului de transport public cu un simplu act adițional fără aprobarea Consiliului Local e legală?Nu cumva au prelungit ceva ce nu mai exista?
Miliția????!!!!
Bicu a zis
Vrei să spui că a fost prelungit un contract fără aprobarea consilierilor care nu mai era în vigoare din 2021?
Din ce a apărut prin presă am văzut că a fost convocat Comitetul Local pentru situații de urgență pentru că a „eșuat transportul public”.Adică a eșuat balena albastră.
Costel a zis
Noroc că nu s-a întâmplat vreun accident atunci să-i fi văzut cum se dădeau „la fund”.
Interesant e cum de poliția rutieră permite asemenea transporturi ilegale de persoane.Ciudat.
next a zis
Stau deseori și mă întreb de ce aleșii locali nu pun „mâna de la mână”ori gând la gând, chiar dacă în trecut nu s-au înțeles așa cum ar fi trebuit, și să ajungă la maturitatea la care să poată percepe nevoile fundamentale și proiectele adecvate comunității și a le selecta cele mai eficiente soluții la problemele întâlnite raportate la experiența lor trecută și de circumstanțele de moment.
„Maturitatea începe să se manifeste atunci când simțim că preocuparea noastră pentru alții este mai mare decât pentru noi înține”, Albert Einstein.
Transportului public de călători trebuie reorganizat / organizat, revitalizat prin înființarea unei societăți comerciale având ca obiect principal de activitate transportul public și unic acţionar consiliul local. Abordarea ideii de îmbunătățire a transportului public trebuie făcută numai din perspectiva utilizatorului, care într-un context ce poate fi sintetizat prin formularea ”autoritatea locală planifică serviciul optim de transport public, pe care operatorul îl execută, în cel mai bun interes al călătorului.
Veteranu a zis
iar au ramas singuri pacientii de la psihiatrie si comenteaza pe aici??
Voicu a zis
Sa vezi ce face un primar din zona Onesti: contracte secrete incheiate cu un avocat din Onesti, care l-a reprezentat si in dosare penale personale, pe care il plateste de 3 ani, cu peste 2800 lei lunar, pe rapoarte de activitate fictive. Contract fara aprobare in consiliul local, acte aditionale semnate fara aprobare de consiliu local, fara capitol bugetar aprobat de consilieri. Peste 80.000 lei platiti in 3 ani pentru un avocat care i-a ,,rezolvat” cu procurori, politisti si judecatori din Onesti toate dosarele prin clasari, tergiversari, renuntari la urmarire penala, tinerea la sertar a dosarelor de catre procurorii si politistii din Onesti. Iar Curtea de Conturi a inchis ochii la toate aceste plati de mii de euro anual in mod fictiv si fara verificarea platilor. Curte de Conturi care a fost prezenta prin directorii de la Bacau, in ziua de 7 iulie 2023, la cheful dat de primar in sediul acelei primarii dintre Poduri si Livezi.