– zeci de case independente de schimb valutar au fost găsite în neregulă de Protecția Consumatorilor – multe dintre ele nu afișau în afară sau în interior cursurile valutelor – altele nu eliberau formulare de acceptare a tranzacției și nici pe cele pentru anularea schimbului valutar – amenzile primite ajung la aproape un sfert de miliard de lei vechi
A venit și rândul caselor de schimb valutar din județ să intre în vizorul comisarilor de la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor. Astfel, în urma unui control tematic derulat luna trecută la 21 de operatori economici din acest domeniu, Protecția Consumatorilor a fost nevoită să aplice șase avertismente și 11 amenzi, totalizând 24.000 de lei (240 de milioane de lei vechi). Motivele pentru care au fost luate aceste decizii sunt dintre cele mai serioase și de neiertat, în contextul în care au trecut mai bine de trei ani de la apariția reglementărilor privind activitatea caselor de schimb valutar. „Suntem foarte exigenți în aceste situații, mai ales că, din 2009, când au apărut reglementări clare în privința caselor de schimb valutar, au avut tot timpul din lume să intre în legalitate. Nu au nicio scuză. De altfel, au venit doi agenți economici în audiență să se plângă de faptul că nu le merge afacerea, că e greu și tot așa. Or, le-am zis că activitatea lor e relativ simplă, se face un simplu afișaj, obligatoriu, pe care trebuie să-l respecte, îl face o singură dată, nu în fiecare zi ca la supermarket, unde trebuie să aprovizioneze, să verifice valabilitatea produselor etc.”, a declarat Alin Năstasă, șeful CJPC Bacău.
Lipsa procedurii de anulare a tranzacțiilor
Dintre abaterile mai grave constatate reținem lipsa afișării în interior și exterior a informațiilor privind cursurile de schimb valutar, dar mai ales lipsa formularului de acceptare a tranzacției pe format A4, precum și a unei proceduri privind anularea tranzacției. Potrivit legii, operatorii de la casele de schimb valutar au obligația de a anula tranzacția în cazul în care consumatorul constată neconcordanțe între cursul valutar afișat și cel menționat în formularul de acceptare a tranzacției sau pe bonul fiscal. „În primul rând, ei trebuie să aibă acel formular de acceptare a tranzacției, de format A4, semnat de client, și, în plus, trebuie să aibă și o procedură de anulare a tranzacției. Or, aceste lucruri lipseau la mulți dintre cei pe care i-am controlat. Spre binele lor, ar trebui să remedieze aceste nereguli, pentru că la o abatere repetată li se va aplica o altă amendă, mai mare, iar dacă se constată că abaterea este cu rea-credință, mai gravă, se poate ajunge până la închiderea unității respective”, a punctat Alin Năstasă. Consumatorii pot solicita operatorului economic anularea tranzacției dacă informația referitoare la cursul de schimb valutar menționată pe formularul de acceptare a tranzacției diferă de cursul valutar afișat pe panoul exterior/interior.
De luat în seamă
Mai trebuie reținute, însă, și câteva sugestii înainte de efectuarea schimbului valutar. Astfel, pentru evitarea situațiilor neplăcute, este bine să se citească atât afișajul exterior, cât și cel interior, verificând, totodată, cu atenție cursul valutar menționat. În plus, se recomandă solicitarea formularului de acceptare a tranzacției înainte de efectuarea propriu-zisă a schimbului valutar și citirea cu atenție a informațiilor menționate. Dacă sesizează nereguli, clientul nu trebuie să semneze acel formular.
Lasă un răspuns