Înainte de fiecare zbor cu aeronavele și pe tot parcursul derulării programului de zbor, în diferite puncte din zona pistei de decolare aterizare sînt amplasate echipe care se ocupă cu…speriatul păsărilor. Ele sînt dotate cu arme de vînătoare sau cu rachete semnalizatoare cu care alungă stolurile de păsări care și-au făcut habitat în zona de interes a piloților. În acest fel se încearcă îndepăratarea unuia dintre cele mai frecvente riscuri de accidente aviatice: acela de a absorbi păsări în motor sau de a se produce un impact cu zburătoarele. „Să nu credeți că este o noutate. La fiecare aeroport din lume există așa ceva. Și se cheltuie bani buni pentru asigurarea ornitologică. Și la noi se face acest lucru de la înființarea aeroportului”, ne-a declarat ofițetrul de relații cu presa al Unității Militare de Aviație (UMA), comandorul Daniel Moșneagu. „Problema este că acest lucru trebuie făcut permanent, deoarece păsările se întorc în habitat oricît de speriate ar fi. După un timp, își dau seama că nu li se întîmplă nimic, și au fost cazuri cînd am revenit pe aerorporturi internaționale, dotate cu un fel de fel de tunuri de făcut zgomot. De la un timp, păsările se așezau chiar pe tunul cu pricina, așa că administratorii erau obligați să caute alte mijloace de alungat păsările”, a spus și comandantul UMA, comandorul Virgil Ristea. O ciudățenie o reprezintă faptul că echipele care fac asigurarea ornitologică au fost nevoite să obțină autorizații speciale. În condițiile în care piloții de la UMA folosesc armamant sofisticat, compatibil cu cel folosit în țările membre NATO, ei au fost testați pentru modul în care folosesc armele de vînătoare. (Mirela ROMANEȚ)
Lasă un răspuns