Discuţiile din comisia REGI (Dezvoltare Regională) de la nivelul Parlamentului European iau în colimator următorul cadru bugetar multianual (2021-2027) şi modul de alocare a fondurilor de coeziune. Accentul va cădea pe eficientizarea cheltuirii fondurilor, astfel încât numărul proiectelor care sar din calendarul de implementare să se diminueze drastic, concomitent cu restrângerea componenţei de cheltuieli neeligibile. Sub aspectul costurilor de finanţare, Autostrada Moldovei, pe variantă Braşov-Bacău-Iaşi, se dovedeşte de departe cel mai eficient proiect de infrastructură care leagă Moldova de Transilvania.
Vicepreşedinte al comisiei REGI a Parlamentului European, cea care formulează propuneri de modificare a legislaţiei pe dezvoltare regională în întreagă Uniune, europarlamentarul băcăuan Dragoş Benea spune că următorul buget multianual al UE, 2021-2027, va fi axat pe eficientizarea cheltuirii fondurilor europene şi pe analize cost-beneficiu mult mai temeinice în privinţa proiectelor finanţate.
S-a constatat, la nivelul Uniunii Europene, faptul că numeroase proiecte ”sar” din calendarul de finanţare şi nu se mai realizează la timp, fapt ce conduce la presiuni bugetare enorme, inclusiv la declararea ca neeligibila a cheltuielilor angajate de beneficiari. Un caz de acest fel este cel al modernizării Insulei de Agrement din Bacău, care provine din exerciţiul multianual 2007-2013, nefiind terminată nici până astăzi, fapt ce a condus la rezilierea contractului de finanţare cu Primăria Bacău şi plata unei datorii de aproximativ 8 milioane lei către Ministerul Dezvoltării.
„E tot mai clar că accentul va cădea, că ne place sau nu, pe eficientizare, pe proiectele care generează beneficii care să merite costurile ce vor fi angajate. Dezvoltarea regională şi coeziunea sunt sub o anumită presiune la nivelul UE, pentru că multe state contributoare nete la bugetul Uniunii întâmpină probleme delicate în plan intern, inclusiv pornind de la acest subiect. În contextul Brexit-ului, presiunile bugetare se anunţă şi mai aspre, iar subiectul eficientizării cheltuirii banului european, care e tot ban public până la urmă, va fi cap de afiș”, a declarat Benea pentru Ziarul de Bacău.
Eurodeputatul a arătat că din acest punct de vedere proiectul autostrăzii către Moldova, pe varianta Braşov-Bacău-Iaşi, consistent promovată în timpul Guvernării PSD, satisface cele mai mari exigenţe de finanţare. În spatele acestui proiect stă şi un temeinic studiu elaborat de consultanţii Băncii Europene de Investiţii şi agreat de JASPERS, consultantul oficial al Comisiei Europene, care atestă că varianta Braşov-Bacău-Iaşi e cea mai fezabilă din punct de vedere economic.
„Acel studiu spune foarte clar care e cel mai scurt drum de la idealism la pragmatism. Cel mai scurt e varianta Braşov-Bacău-Iaşi, cea mai ieftină variantă de autostradă care să lege Moldova de Transilvania. Orice altă discuţie e făcută doar de dragul de a fi făcută sau din raţiuni mărunte, electorale. Analiza cost-beneficiu şi principiul eficientizării cheltuirii banilor europeni vor fi hotărâtoare în această privință”, a mai spus Dragoş Benea.
bogdan a zis
ce ne spune benea noua …sa va traduc cica asta este varianta cea mai ieftina si mai buna pentru toata moldova (adica a8 sa nu se faca)da tre sa treaca musai prin bacau la fel si a7 ca cica bacaul este plasat nemaipomenit de strategic asa si aeroportul bacau tre sa fie nr 1 in moldova ca asa tre sa fie adica cu alte cuvinte faceti loc ! faceti loc! bacaul pe primul loc !si crede domnu benea ca noi(sucevenii,iesenii,vasluienii.botosenenii,nemtenii) o sa ne dam deoparte si o sa fim de acord ….. in visele tale umede domnu benea! IASI TARGU MURES !!!!!!!!!!!!! FOREVER! ps bineinteles ca se urmareste constructia brasov bacau apoi dupa alti 15 20 de ani se va conecta si celelate orase ale moldovei in ideea ca intre timp bacaul va lua toate investitiile si va junge nr 1.NU TINE VRAJEALA!
Kross a zis
Bogdan,eu sunt de accord cu ce spui,dar crezi ca vor aloca sumele necesare?Nu va fi greu sa ajung pina la Tg NEAMT ca sa trec muntii pe autostrada,Numai ca acel proiect nu poate fi terminat nici in zece ani.Este foarte costisitor si scump.Oricum este nevoie de cel putin doaua treceri peste carpatii orientali.Prima oara trebuie facuta trecerea dupa posibilitati,ulterior putem face un tunel pina la Viena.Acum PNL are aproape toata puterea si va putea sa se afirme,sa faca si ei macar 100 km de autostrada ca pina acum nu a facut nici-un km.
IndoEuropeanul a zis
eu zic sa o facem pana la Odessa…sau nu…pana la Sevastopol, mai bine!