Grederul l-a „condus” pe ultimul drum
Ieri, la ora 10, utilajele SC Drumuri SA patrulau de zor pe principalele artere județene. Intervenții mai dificile au avut loc în zonele Faraoani, Letea Veche, Săucești, Berești – Bistrița, Moinești – Poduri și Bîrsănești – Tîrgu Ocna. Un mic raid în zonele cu probleme are darul de a „traduce” în termeni concreți deszăpezirea, operațiune despre care se aude zi de zi în această perioadă.
Aproape de ieșirea din municipiul Bacău, chiar în stația de autobuz de la Aerostar, condițiile meteo își arată colții. Trădați de carosabilul acoperit cu un strat subțire de gheață și, în mod sigur, de imprudență și viteza neadaptată condițiilor de drum, trei conducători auto își fac bilanțul unei tamponări ușoare: aripi îndoite, faruri făcute țăndări și o sperietură zdravănă, plus comentariile „publicului”, care așteaptă un autobuz în stație. Un Ford vișiniu, o Lada 110 și o SuperNovă au fost implicate în micul carambol. Din fericire, fără răniți. În mod normal, viteza de deplasare ar trebui să fie de cel mult 30 – 40 de kilometri la oră, însă există destui „curajoși” care preferă viteze de 70 – 80 kilometri la oră, la care o simplă atingere a pedalei de frînă poate însemna un dezastru. Măcar, în felul acesta, există „clienți” pentru radarul instalat la Nicolae Bălcescu, după o porțiune de drum ceva mai puțin înghețată. Din fericire, sistemul de avertizare între șoferi funcționează, chiar și pe furtună!
La Faraoani, o autofreză, urmată de două camioane și un autobuz, tocmai ajunge la șosea, după ce a deblocat drumul cucerit temporar de nămeți. În unele zone, zăpada a ajuns la un metru și jumătate, după spusele conducătorului auto de pe autofreză. „Am început intervenția duminică dimineața, pe la cinci, și de atunci tot lucrăm. Sulurile de zăpadă ne dau mult de furcă. E greu și din cauza faptului că sub zăpadă este gheață. Dar, asta-i situația, sîntem obișnuiți”, spune Traian Dorofte, care lucrează din 1982 în branșă. Chiar dacă a văzut și ierni mai grele, directorul SC Drumuri SA, Ștefan Șerbu, spune că viscolul de zilele trecute a făcut ca munca drumarilor să semene cu cea a Meșterului Manole: drumurile deszăpezite sînt imediat acoperite de troiene. „Bine că s-a mai liniștit viscolul și putem interveni”, zîmbeștew, cu un început de liniște după atîtea nopți de nesomn, directorul Șerbu.
Din cauza nămeților, un mort era să rămînă neîngropat
Facem cale întoarsă, îndreptîndu-ne către o altă zonă unde a fost necesară deblocarea unor drumuri: Săucești. Autofrezele și grederele semipurtate aproape că au „eliberat” toate ieșirile din comună, fiind pe cale de a-și termina treaba și aici. O mică abatere de la program are loc atunci cînd primarul și viceprimarul comunei solicită intervenția autofrezei pentru un caz special. „Avem un decedat în satul Schineni și drumul către cimitir este blocat. Vă rugăm să ne ajutați, este vorba de o porțiune scurtă de drum”, s-au adresat mai-marii comunei directorului de la Drumuri. Autofreza a fost trimisă la intervenție, astfel încît înmormîntarea să poată avea loc. În urma autofrezei vine un greder semipurtat, care curăță zăpada rămasă ca o trenă în spatele utilajului greu. Șoferul grederului, Vasile Chițu, spune că a văzut și ierni mai grele: „Lucrez de 28 de ani în meseria asta. Cel mai rău a fost în iarna ’96 – ’97. De pe 6 noiembrie și pînă pe 14 aprilie am avut zăpadă mare… Zilele astea, au fost cîteva mașini pe care le-am deszăpezit, dar fără probleme prea mari”. Cu sau fără probleme mari, cu sau fără viscol, date fiind condițiile meteo potrivnice, este preferabil ca orice conducător auto să își ia toate măsurile (nisip, lanțuri antiderapante, lopată etc.) pentru a nu ajunge să apeleze la ajutorul autofrezelor și altor utilaje. Iarna continuă. (Codrin POP)
Lasă un răspuns