Nicu Marcu este candidatul USL pe Colegiul 1 Camera Deputaților. Are 44 de ani și este expert în finanțe. Tehnocrat, cu școala făcută la timp, Nicu Marcu vorbește mai puțin ca un politician și mai mult ca unul care se pricepe.
– Domnule Nicu Marcu, cine sunteți, de ce candidați și cum de ați ajuns în Bacău?
– Până acum am fost un tehnocrat, care și-a început cariera cu 14 – 15 ani în urmă. Nu am ars nicio etapă, mi-am făcut școala la timp, cum se spune, am îmbinat activitatea didactică cu aceea tehnică. M-am perfecționat și am învățat foarte multe în acești ani. Am luat decizia să intru în politică tocmai pentru a nu mai depinde de factorii de decizie de deasupra mea. Am ajuns în Bacău pentru că organizația PNL Bacău mi-a solicitat acest lucru, tocmai datorită faptului că am lucrat foarte bine cu domnul primar Stavarache, în interesul orașului și al locuitorilor săi. Sunt, așa cum spunea cineva, capul de pod al administrației locale în zonele de decizie, în zonele guvernamentale. Am colaborat pe anumite proiecte cu municipalitatea băcăuană, dar și la nivel de județ. Unul dintre aceste proicte este cel de reabilitare a CET Bacău, proiectul finanțat cu fonduri europene, care are ca rezultantă cel mai mic preț din Moldova plătit de populație pentru gigacalorie, de 154 lei. Un parlamentar trebuie să facă ceva pentru țară, pentru locul unde este ales.
– Contracandidații marjează pe faptul că nu sunteți foarte cunoscut, că ați stat mai mult în umbră. Cum le răspundeți?
– Trebuie spus de la început că acestea sunt alegeri parlamentare, și nu locale. Domnul primar Romeo Stavarache are obiective clare pentru municipiul Bacău, iar rolul nostru, ca parlamentari, este să sprijinim obiectivele primarului în oraș. Sunt foarte pragmatic, încă nu am învățat să fiu politician. Sunt perseverent în ceea ce fac, nu mi-aș permite să nu vin în fața electoratului periodic, cel puțin o dată pe lună. Este adevărat, poate am mai puțină notorietate decât alții, dar știu că tot ceea ce am făcut pentru Bacău am făcut bine. Nu vreau să conving prin promisiuni, v-am spus că încă nu am învățat să fiu politician, ci prin ceea ce sunt și ceea ce pot să fac. Am încredere în oameni, pentru că omul își dă seama de la bun început cu cine are de-a face. Am fost în cartiere, am discutat cu oamenii ce probleme sunt. Sunt problemele românilor de zi cu zi, de la salarii și pensii mici la lipsa locurilor de muncă și ar fi exagerat să spun că voi crea 500 sau 1.000 de locuri de muncă. Este mai bine să facem și la urmă oamenii vor decide dacă ceea ce am făcut este bine pentru ei.
– Vă cunoașteți contracandidații? Ce credeți că ar trebui schimbat în mediul legislativ, dat fiind că veniți dintr-un domeniu aprig criticat, cel care se ocupă de bani?
– Nu îi știu foarte bine, dar nu neapărat din vina mea. Am înțeles că unii dintre ei nu sunt cunoscuți absolut deloc. În fine, nu prea mă interesează aceste aspecte. Eu am o campanie axată numai pe interacțiunea mea cu electoratul. Sunt mai multe deziderate în care personal mă voi implica, în general în zona economică. Un exemplu este criza economică care tot se prelungește și unde soluția este, în mod evident, politica liberală, de scădere a taxelor și încurajare a consumului. Avem un cadru legislativ care reglementează parteneriatul public – privat de foarte mult timp, dar când acesta trebuie să devină practic ne împotmolim, pentru că Servicil Electronic de Achiziții Publice (SEAP) nu permite accesarea în baze de date a acestui parteneriat care, în opinia mea, este una din metodele bune de combatere a crizei. Este o gură foarte mare de oxigen care ar veni în sprijinul atât al consiliilor locale, cât și al mediului de afaceri. Un al doilea aspect este cheltuirea banului public. Am lucrat la ANAF, unde banii se colectau, dar și în instituții unde banii se cheltuiau. Problema cea mai acută este cheltuirea banului public, este adevărat că trebuie să luptăm împotriva evaziunii fiscale, dar dacă facem numai să alergăm după hoți nu obținem nimic. Trebuie create reguli pentru ca banii să fie cheltuiți corect. De exemplu, spunem că facem licitații corecte, transparente, dar în spatele lor se produc alte chestii, caietele de sarcini sunt supraevaluate și se ajunge ca banul public să fie denaturat, cel puțin așa s-a întâmplat la nivel guvernamental în timpul guvernelor Boc 1, Boc 2, Boc 3 și Boc 4.
– Ce ați putea face punctual pentru locuitorii municipiului Bacău din Colegiul 1 și nu numai?
– Principala problemă pentru locuitorii acestui colegiu, ca pentru întreg orașul de altfel, pe care am întâlnit-o în discuțiile cu alegătorii, este cea a șoselei de centură. Cineva trebuie să ia inițiativa și acest proiect să demareze și să fie finalizat. Un alt aspect important este proiectul de reabilitare a blocurilor. Trebuie să profităm din plin de faptul că în bugetul european 2014 – 2020 se prevăd bani pe acest capitol și trebuie să ne facem temele, mai ales că decizia este după regula „primul venit, primul servit”. În plus, Bacăul poate fi ajutat pe proiecte centrale, la nivel de țară, nu numai locale. Trebuie să atragem cât mai mulți bani europeni. Eu aș implica direct toate instituțiile publice care lucrează cu fonduri europene. Aici aș face birouri de informare, iar personalul implicat și finanțat suplimentar, pentru că trebuie să facem proiecte multe și să atragem cât mai mulți bani. Se știe că, în prezent, rata de absorbție a acestor fonduri este foarte mică și nu din cauza europenilor, pentru că birocrația am impus-o noi, nu ei. Din fericire, Bacăul stă bine la acest capitol, echipa din administrația locală fiind una care știe ce are de făcut și face bine.
ionut a zis
da, nicu marcu nu se dezice. un profesionist până la capăt. urmăresc de mult timp ceea ce scrie, atât în calitate de editoriale la diferite publicații cât și ca interviuri sau articole de cercetare. un tehnocrat desăvârșit așa cum singur se caracterizează, și se caracterizează foarte bine. Eu mă bucur pentru că va candidata în colegiul meu și astfel voi vota cu toată inima.
P.S.: sunt apolitic.
Nicu Marcu este un infractor a zis
Nicu Marcu este fost repetent al facultatii de TCM din Sibiu la care a luat in 1989 dupa ce a incercat sa intre de doua ori in 1987 si 1988.
De asemenea, in perioada 1992-1994 apare ca student la doua facultati, Sibiu si ASE Craiova. Cum a putut sa urmeze doua facultati in doua orase diferite?
In orice caz primul sau servici il are deabia in 1996, contabil la ocolul silvic Poiana Mare, Dolj, la 9 ani de la terminarea liceului, unde este angajat fara studii superioare terminate pentru ca TCM-ul l-a abandonat iar ASE-ul de la Craiova nu il avea inca terminat deoarece ramasese si aici repetent.
In perioada 2002-2004 il gasim pe Nicu Marcu student la drept, doctorand la ASE, autor a trei carti + inalt functionar in minister. Cind a avut timp sa le faca pe toate?
In 2005 dupa terminarea doctoratului ajunge sef de lucrari iar in 2010, desi posturile erau blocate, profesor universitar plin pentru ca in martie 2012 sa devina prodecan al universitatii din Craiova si in decembrie 2012 deputat USL de Bacau.
De asemenea Nicu Marcu detine zeci de hectare de teren si are venituri de la stat de peste 100 000 Euro pe an.