O mână de elevi de la Colegiul Național „Gheorghe Vrănceanu” din Bacău a răspuns, joi, provocării lansate de reprezentanții unității de învățământ și ai Facultății de Litere din cadrul Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău de a participa la o interesantă – cel puțin a devenit! – dezbatere având ca temă „Vasile Alecsandri – brand cultural băcăuan?”. Preț de o oră șI jumătate, dezbaterea s-a transformat într-o veritabilă lecție de autocunoaștere și dezvoltare personală, așa cum, de fapt, ne permitem să opinăm, ar trebui să fie toate orele de școală, indiferent că e vorba de cea de matematică, biologie, religie, limba și literatura română, chimie, fizică sau educație fizică, logică ori filosofie etc.
Spunem asta pentru că, deși de la Vasile Alecsandri s-a pornit, „cine o fi fost ăsta și de ce ar trebui, dacă ar trebui, să ne raportăm la el?”, nu despre Vasile Alecsandri a fost vorba la dezbatere, ci despre noi înșine, noi-elevii, noi-profesorii, noi-părinții, noi-sistemul, noi-individul puși în fața provocării de a ne descoperi identitatea prin valorificarea a ceea ce, generic, se numește cultură, sau – bine punctat de către elevi! -, a provocării de a identifica, a naște valori, dacă ele, prin absurd, nu ar exista. „Ar trebui/putea să fie Vasile Alecsandri un brand pentru viața culturală a Bacăului” – a fost „pastila” pe care lect. univ. dr. Adrian Jicu le-a aruncat-o liceenilor, pentru ca ulterior, într-un stil (caracteristic) non-conformist să-i ghideze spre răspunsuri legate de posibile valori, despre cum poate o comunitate să-și valorifice cultura, să identifice simboluri, să le dezvolte astfel încât „modelele” culturale (punem „modele” între ghilimele pentru că s-a convenit, tot în cadrul dezbaterii, că e un termen impropriu pentru ceea ce ar trebui el să semnifice) să domine și să dainuiască într-o comunitate plină de provocări ce țin de sfera comercialului, a depersonalizării (mass-media a ieșit, desigur, șifonată din această poveste).
S-a ajuns astfel, având ca laitmotiv un nume – Vasile Alecsandri -, să se formeze percepții despre ce este școala, dar mai ales despre ce ar trebui ea să fie, despre „ce este informația”, dar mai ales despre „cum este ea transmisă” de la cadru didactic la elev, despre nevoia de resetare a sistemului, dar, pentru că mai e cale lungă până atunci, despre „cum să faci față” sistemului educațional actual. Revelator ni s-a părut faptul că, suntem convinși, prin modul „cum” a fost transmisă informația legat strict de Vasile Alecsandri – moderatorul însuși l-a „desființat” -, mai bine de jumătate dintre elevii participanți la dezbatere vor căuta, chiar și pe furiș, să-l descopere, în adevăratul său rol pentru cultura românească, pe omul Vasile Alecsandri…
Bogdan Veringa a zis
http://www.ted.com/talks/salman_khan_let_s_use_video_to_reinvent_education
Salman Khan talks about how and why he created the remarkable Khan Academy, a carefully structured series of educational videos offering complete curricula in math and, now, other subjects. He shows the power of interactive exercises, and calls for teachers to consider flipping the traditional classroom script — give students video lectures to watch at home, and do „homework” in the classroom with the teacher available to help.
pin This talk was presented at an official TED conference, and was featured by our editors on the home page.
Citat din video:
” Și pe cât de valoros e asta în Los Altos, imaginați-vă ce ar putea face pentru elevii adulți, care sunt jenați să se întoarcă și să învețe lucruri pe care trebuiau să le fi învățat mai demult. Imaginați-vă ce face pentru copilul străzii din Calcutta care ziua trebuie să-și ajute familia, și astfel nu poate merge la școală. Acum pot aloca două ore pe zi și remedia situația, sau pot avansa repede și nu se simt jenați în legătură cu ce știu sau ce nu știu. Acum imaginați-vă ce se întâmplă când colegii se ajută între ei în sala de clasă. Dar ăsta e un sistem unitar. Nu există nici un motiv să nu poți avea această meditare între colegi dincolo de acea clasă. Imaginați-vă ce se întâmplă dacă acel elev din Calcutta poate deodată să îl mediteze pe fiul vostru, sau fiul vostru îl poate medita pe acel puști din Calcutta? Și eu cred că ce veți vedea apărând e această noțiune a sălii de clasă globale. Și de fapt asta încercăm să construim.
16:17 Vă mulțumesc.
16:19 (Aplauze)
17:00 Bill Gates: Am văzut câteva lucruri pe care le faceți în sistem care au de a face cu motivarea și reacția – puncte de energie, insigne de merit. Spune-mi la ce ajută astea?
17:10 SK: Da, desigur. (…)”