În primăvară, concursul pentru postul de director al Teatrului Bacovia era câștigat de actrița Anca Sigartău. Înainte de asta, ea concurase pentru un fotoliu managerial la Teatrul Excelsior din Capitală, însă pierduse chiar în fața lui Adrian Găzdaru, fostul manager al… Teatrului Bacovia. Ironia succesiunii evenimentelor face să pară că avem la teatrul din Bacău un director mai slab cotat decât anteriorul, de vreme ce la confruntarea directă Sigartău-Găzdaru scorul a fost 0-1.
Așa se întâmplă că, înfrântă la ea acasă, la București, Anca Sigartău s-a consolat cu funcția de director la un teatru de provincie numai bun de pus în portofoliu și CV pentru următorul concurs. Întâmplarea face să se fi nimerit Bacăul în calea devenirii profesionale, manageriale, artistice și de business a cunoscutei și simpatizatei actrițe.
„Este un început pentru mine, sunt foarte bucuroasă că mă aflu aici, de-abia aștept să mă apuc de treabă. Îmi doresc să fie un teatru care să intre în circuitul național și internațional al teatrelor prin spectacole de valoare, în primul rând. Am emoții, pentru că știu că voi întâlni un colectiv, sunt suflete, sunt colegi, pe scenă. Știu ce înseamnă actor cu salariu mic, știu ce înseamnă foarte multe probleme cu care se confruntă actorii. Sunt aici ca să construiesc, nu ca să am scandaluri, mă obosesc, sunt pierdere de vreme”, declara la înscăunare noul manager al Teatrului Bacovia.
În mod normal, ce urma să facă Anca Sigartău? Să se-apuce de treabă, cu scopul suprem de a face un teatru mai bun din instituția pe care o conduce. Să dea afară actorii slabi și personalul incompetent, dacă există. Să angajeze – după buget, nu? – alții mai buni, să atragă regizori, finanțări, să coaguleze lumea bună a Bacăului în jurul unui proiect de lungă durată. Să ducă trupa treatrului la festivaluri interne sau externe și pe la concursuri de unde să vină cu premii. Să atragă fonduri europene – așa cum a promis – și să ducă faima teatrului pe care îl conduce, Teatrul Bacovia.
Răbdarea nu este însă o virtute a doamnei Anca Sigartău, ea n-a venit să construiască, ci să-și cumpere succesul. Cu 700.000 de euro, dintre care două treimi sunt fonduri publice, Anca Sigartău a reușit să se prezinte ca un manager de succes, e plină presa locală și duduie internetul de laude care mai de care mai sincere.
Cum s-a petrecut minunea, de ce e Anca Sigartău lăudată din cap până-n picioare, de dimineața până seara, deși nu a realizat absolut nimic la teatrul pe care îl conduce?
S-ar zice că răspunsul e THEATERSTOCK BACĂU, un festival ce merită toate aplauzele din lume, dar le primește numai local, pentru că succesul Ancăi Sigartău nu reverberează dincolo de granițele centrului orașului, presa centrală n-a fost absolut deloc impresionată de trupele foarte bune care au desantat în Bacău.
Explicația este foarte simplă, din păcate. Pur și simplu, nu e meritul Ancăi Sigartău că, de exemplu, Teatrul Bulandra a venit cu reprezentații foarte bune și actori de primă mână. Nu e meritul Ancăi Sigartău că Maia Morgenstern e talentată, după cum directoarea Teatrului Bacovia n-ar fi răspuns pentru eventualele prestații de slabă calitate ale cine știe cărei trupe în formă proastă. E însă meritul banilor că aceste trupe au venit în Bacău să-i bucure un pic pe oameni. Unii ar spune că «dom’le, dacă nu era Anca Sigartău, nu veneau trupele astea!». Așa o fi, n-avem dovezi, dar tind să cred că banii sunt mai importanți, o firmă specializată în organizarea de evenimente de genul ăsta s-ar fi descurcat de minune.
Zilele astea, doamna Sigartău se ocupă intens cu manipularea, încearcă să acrediteze ideea că dacă e criticată ea, e atacat festivalul Theaterstock. Nimic mai fals! Cum să nu-ți placă să vezi atâtea și atâtea reprezentații frumoase și de bună calitate?! Adevăratele critici – pe care Sigartău vrea cu îndârjire și mare cheltuială să le deturneze – se îndreaptă către faptul că însuși teatrul pe care îl conduce nu a fost implicat total în festival. Dovadă stă și bizareria că, pe 15 iulie, actorii au fost trimiși în concedii de odihnă…
Prin organizarea (lăudabilă, de altfel) a festivalului Theaterstock Bacău, Anca Sigartău nu demonstrează că e bun manager, iar Teatrul Bacovia nu face un pas în față, ci unul spre desființare. Ce rost are să ții o trupă disprețuită chiar de șefa nevoită să aducă trupe din alte părți ca să „se scoată” în ochii publicului și să dea un sens chiar funcției pe care o deține?!
Mă întreb chiar ce-ar fi făcut Adrian Găzdaru, fostul director, cu doar cele 1,6 milioane de lei de la buget, că și el era lăudat intensiv, alături de toți actorii Teatrului Bacovia, deveniți acum ținta scârbei superioare a noii orânduiri.
Niki Vranceanu a zis
Adrian Gazdaru, despre care cred ca e cel mai bun director pe care l-a avut Teatrul Municipal Bacovia pana acum, cand i s-au alocat bani in buget, in 2013, a adus-o pe Angela Gheorghiu!
Competentele manageriale nu tin doar de capacitatea de a cheltui banii pe reprezentatii de calitate. Pana si administratorul Casei de Cultura de la Cucuietii din Deal e in stare de asa ceva. Competentele manageriale se dovedesc mai degraba prin utilizarea eficienta a resurselor, inclusiv a celor umane.
Mihaela a zis
Mai,comentatorii ziarului obscur „Desteptarea”, dar voi, in afara de barfa si scandal mai stiti si altceva? Daca nu se stie mult despre acest festival ,este si vina voastra,puteati foarte bine sa vindeti stirea la toata presa si tv din tara!Mai bine v-ati concentra pe cronica teatrala justa,obiectiva,de bun-simt ,pe care tot cetateanul ar putea s-o citeasca si sa devina si mai ineresat de fenomenul artistic.In schimb ,tot ceea ce faceti este „atac la persoana”,cautat nereguli si unde sunt si unde nu sunt, incurajat mediocritatea ,etc. Voi vorbiti de calitate?Intrebati ,printr-un sondaj cinstit,ce gasesc bacauanii in gazeta voastra,in afara de cateva rubrici interesante(2-3) . Stici ce? Mica publicitate si mai ales faire-part-urile,daca stiti ce sunt alea.
Sorin+Iancu a zis
Cand un om incearca sa faca ceva ii dati cu parul in cap….Anca Sigartau a adus ceva nou bacauanilor,iar prin organizarea laudabila dupa cum spuneti chiar voi se dovedeste a fi un om care chiar se pricepe…Nu nu e meritul d-nei Sigartau ca cineva e talentat sau nu,meritul ei este ca i-a convins sa vina pe o anumita suma cea ce dovedeste ca e un bun manager,e un om de arta care stie foarte bine ce e arta si ce nu…pe cand o ”firma specializata” nu s-ar fi descurcat asa cum sustineti dintr-un motiv simplu…,nu exista,cel putin la Bacau o asemenea firma,care sa se descurce cu organizarea unui asemenea festival.O firma ar fi facut-o din punct de vedere comercial ,nu si artistic…
Multe de spus ,dar asta e tactica,daca un om face un lucru bun,voi trebuie sa aratati ca de fapt e rau,ca habar nu are…il torpilati cu tot felul de articole si intrebari idioate,incercari stupide de a discredita si de a defaima una din valorile Romaniei……,pun pariu ca in curand o sa va luati si de viata privata a domniei sale…….sa va fie rusine…!!!
Anca a zis
Este incredibil ce s-au unit aceste personaje obscure in a arunca cu laturi in toate partile…m-am saturat si de celebra replica „Asa este la noi, in Romania”…oameni buni, desteptati-va, iesiti pe strazi seara, noapte, mergeti in parcuri, in salile de spectacol, vedeti teatru bun, trupe interesante, bucurati-va de calitatea acestor zile cu totul speciale pentru urbea noastra provinciala.
Iar de vreti sa va amuzati cu adevarat cititi „Frumoasele straine”, ( M Cartarescu) nuvela Bacoviana…veti afla lucruri de o dementa totala despre „elita intelectuala” a Bacaului din anii comunismului..elita care, iata!, face pui…. tinere jurnalis imbatrinit deja in rele vezi ca Hotnews scrie deja despre festival…citeste presa centrala si apoi fa afirmatii !
Bacaul este in aceste zile sub o stea norocoasa.Multumim Ancai Sigartau si tuturor celor care o sprijina!
roberts a zis
eu zic sa-i acordam doamnei Sigartau inca ceva timp si apoi sa putem judeca calitatile manageriale de care a dat sau nu a dat dovada. pana un-alta, in Bacau este o atmosfera festiva, oamenii mai ies din case si au ocazia sa mai vada si ceva fara sa scoata bani din buzunar.
Bonas Niculae a zis
Pun intrebarea :” Daca nu ma pot duce cu sacul, cu traista ma pot duce?”.
gigi duru a zis
Da, inainte de a fi Anca Sigartau directoare, au fost manifestari de acest gen in Bacau?
Eu cred ca nu, deci e meritul ei.
Faza cu actori demisi ca-s prea slabi e asa… de ochii lumii…
Cred ca un teatru nu devine mai bun peste nopate ca vine unul sau altul director si-i da pe unii sau pe altii afara….
ex a zis
Sunteti penibili! Bacaul traieste parte zilele astea momente unice si voi nu aveti alta treaba decat sa va plangeti. Bine ca nu ati avut nicio reactie cand oameni de afaceri grei din Bacau au fost arestati pt acte de coruptie. Spiritul vostru civic nu a fost revoltat atunci de faptele lor si zdbc a pastrat o tacere cel putin complice. Acum, brusc, va loveste ingrjorarea legata de banii publici si felul in care sunt cheltuiti.
Intotdeauna am fost de parare ca asa-zisa viata culturala din orasul asta nu e altceva decat o gasca de baieti uniti de aceleasi interese. Modul in care au reactionat fituicile bacauane la festivalul asta ma convinge si mai mult. Noroc ca nu sunt multi care va citesc si noroc ca si cei care va citesc sunt mai preocupati zilele astea cu teatrul decat cu voi.
david a zis
Cred ca Anca Sigartau e mai actrita si bun manager decat vei fi tu vreodata ziarist. Stie toata lumea ca presa locala de peste tot supravietuieste sponzorizata de un partid / om politic si scrie la comanda. Va mai mirati ca sunteti in faliment toti. Stati linistiti ca nu va plange nimeni de mine. Am vazut stiri despre festival pe Hotnews, Digi24, Antena3…. si nu ma uit asa de mult la televizor.
Curierul a zis
Noua directoare s-a inconjurat de betivi si profitori, asta nu poate duce la nimic bun.
Emma a zis
Florinel, mama, scoate draga articolashul asta, gata, s-a incheiat festivalul….spune frumos „pa”, cete-ti scuze shi hai, acasa……