Urmare a situatiei financiare destul de sensibile a societatii Aerostar, administratia uzinei de avioane a decis aplicarea unui program de restructurare a personalului. Astfel, 224 de salariati ai Aerostar ar urma sa fie disponibilizati, in acest an.
„Cifra aceasta a reiesit din analiza pe care am facut-o dupa ce au fost finalizate situatiile financiare din trimestrul I al acestui an. Sint activitati unde a scazut mult volumul de munca si, ca atare, am decis sa renuntam la serviciile salariatilor. Mai intii, insa, vom incerca toate variantele de a-i tine la noi, prin reconversia in alte meserii. Sint activitati unde se resimte o acuta lipsa de personal. Aici am vrea sa-i orientam pe salariatii care nu mai au de lucru in anumite sectoare de la noi. Problema este ca nu toti pot si, probabil, nici nu sint dispusi sa se orienteze catre alta calificare”, a declarat Grigore Filip, presedintele director general al Aerostar. El mai spune ca, in urmatoarele doua saptamini, se va incerca gasirea unei solutii care sa reduca la mimin efectele sociale ale acestui program de restructurare. In data de 9 iunie se va sti cu exactitate citi salariati ai Aerostar vor pleca in somaj. Cei care vor ajunge someri vor primi doar doua salarii compensatorii din partea societatii.
Inceput cu stingul
Din pacate, uzina de avioane a inceput cu stingul acest an. Astfel, in primul trimestrul a anului, Aerostar a inregistrat un profit net de doar 16.900 de lei (aproape 4.600 de euro), fata de 168.000 de lei (49.800 de euro), profitul realizat in perioada a anului 2007.
Situatia financiara a uzinei de avioane este o consecinta a reducerii drastice a contractelor care veneau de la institutiile din aparare sau de la alti colaboratori din acest domeniu. De altfel, in prezent, 53 la suta din productia Aerostar este destinata pietei de desfacere civila, in vreme ce beneficiarii din zona militara absorb 47 la suta din productia societatii bacauane. „Dupa cum se vede, si sectorul de aparare este in restructurare. De altfel, nici avioanele care, in alti ani, innebuneau bacauanii nu mai au atit de multe zboruri. De aceea, noi a trebuit sa ne orientam tot mai mult spre segmentul civil al acestui domeniu. Circa 40 la suta dintre beneficiarii nostri sint clienti noi”, a mai spus directorul Filip.
Specialistii, din ce in ce mai greu de gasit
Trebuie precizat ca, in ultima perioada, la Aerostar s-au mai facut angajari, 67 salariati gasindu-si un loc de munca la fabrica de avioane, iar 63 de salariati fiind transferati de la agentul temporar de munca AIRPRO CONSULT S.R.L Bacau. „Am reusit sa angajam ingineri de aviatie, care sint extrem de greu de gasit, ingineri comanda numerica, dar si muncitori vopsitori, mecanici de aviatie, structuristi etc. Si tot este insuficient personalul. De aceea, vrem ca macar o parte dintre cei care vor fi selectati pentru a fi trimisi in somaj sa fie recalificati si detasati pe aceste posturi. Nu-i pot tine pe acesti oameni care nu fac decit sa produca costuri”, mai spune directorul general Grigore Filip. De altfel, de citiva ani, Aerostar tot incearca sa atraga noi salariati, oferindu-le pachete de servicii motivante, care includ, pe linga lefuri mari, si gratuitate la cazare etc. Nici angajatii mai vechi ai fabricii de avioane nu o duc prea rau, avind in vedere ca salariile platite sau de platit, pe primele trei luni, au fost in suma de 8.862.375 lei. Cum la sfirsitul primului trimestru, la Aerostar erau incadrati 1.783 de salariati, rezulta ca salariul lunar primit, in medie, de angajatii uzinei de avioane a fost de circa 17 milioane de lei vechi. In structura personalului figureaza 1.216 muncitori, care incaseaza salarii mult mai mici, iar 435 sint angajati cu studii superioare plus sapte directori, ale caror salarii sint mai mari.
Euro si dolarul au lovit in Aerostar, cu ani in urma
Un alt episod similar se inregistrase in urma cu trei ani, cind de la Aerostar fusesera disponibilizati 300 de salariati. De acea data, situatia a fost determinata de devalorizarea din ultima perioada a principalelor valute, euro si dolar. Din aceasta cauza, veniturile companiei pe anul precedent fusesera diminuate cu trei milioane de dolari, reprezentind 17 la suta. Ca si acum, salariatii care au plecat din societate au primit 1-2 salarii compensatorii. Alte mari reduceri de personal au mai intervenit si in 1999, cind la Aerostar a fost aplicat Programul de Restructurare Industriala si Reconversie Profesionala (RICOP). La inceputul anilor ’90, la uzina de avioane lucrau peste 5.000 de bacauani.
Anonim a zis
RUSINE! RUSINE! CUM PUTETI SA SPUNETI ASEMENEA ABERATII? Cine a facut asemenea afirmatii ar trebui sa iasa din canal si apoi sa deschida gura. Nesimtitilor!
Gigel a zis
Pai mai ieri citeam ca, Aerostar are cei mai bine platiti salariati iar acum vad ca-i da afara?
eu a zis
grigore filip-campionul labagiilor!!!
Domino a zis
Am plecat prin demisie in 2006 din Aerostar, dupa 20 de ani de munca aici,tocmai pt. ca salariile ajunsesera de tot „rahatul”si nu imi pare rau.Am gasit un loc de munca mai bine platit si cu mult mai putine „figuri”din partea sefilor.La Aerostar stiati ca liderii de sindicat aveau, atunci in 2006, salarii de 30-40 de milioane tocmai pt. a tine „prostimea” in frau? Nu stiti nimic de asta domnule „lider de sindicat” Bujor? Ati facut din aceasta calitate,de lider sindical, o meserie. Cand ati trecut ultima oara pe la locul dumneavoastra de munca si sa produceti ceva pt. a va justifica salariul? Banuiesc ca sunteti mult prea ocupat cu „strategiile de aparare ale drepturilor angajatilor” sau cu jocurile de noroc?