Ministerul Transporturilor, unul dintre cele mai importante portofolii ale noului Guvern, ar putea fi condus de deputatul băcăuan Lucian Șova, care a fost în precedentul Executiv ministru al Comunicațiilor. Șova a mai lucrat la Transporturi.
PSD se întruneşte vineri, în şedinţa Comitetului Executiv Naţional (CExN), pentru a stabili componenţa viitorului guvern, ce va fi condus de Viorica Dăncilă. Şedinţa CEX al PSD este programată pentru ora 11.00, iar de la ora 15.00 au fost convocate Birourile permanente reunite ale Camerei Deputaţilor şi Senatului, pentru a stabili calendarul audierilor miniştrilor în comisii.
Potrivit unor surse, Lucian Șova ar urma să fie susținut în ședința CEX de PSD Bacău pentru portofoliul Transporturilor.
Lucian Şova are 58 de ani, a absolvit Facultatea de Inginerie Mecanică, Universitatea Braşov, specializarea Autovehicule rutiere, iar stagiul și l-a făcut la Dacia Pitești, în 1985-1987. În CV-ul său apar mai multe funcții guvernamentale: 2009 – 2010 consilier al ministrului Economiei, 2009 – 2009 secretar de stat la Ministerul Economiei, 2002 – 2005 director general în cadrul Ministerului Transporturilor, 2001 – 2002 director general adjunct Autoritatea Rutieră din România. Din 2012, este deputat PSD Bacău.
Lucian Șova, despre autostrada Moldova – Transilvania
Principalele probleme pe care Lucian Șova le are de rezolvat ca ministru al Transporturilor sunt, pentru Regiunea de Nord-Est a României, centura Bacăului, autostrada A7 Ploiești – Pașcani și autostrada Moldova-Transilvania. Dacă centura se află în faza depunerii ofertelor, licitațiile pentru SF-urile necesare autostrăzii A7 suferă nesfârșite amânări.
De asemenea, în ultimele luni, o aprigă polemică s-a stârnit în jurul celei mai bune variante care să lege Moldova de Ardeal: Iași-Pașcani-Bacău-Brașov sau Iași – Târgu Mureș. În urmă cu 2 săptămâni, ca ministru al Comunicațiilor, Lucian Șova a încercat să lămurească disputa Iași-Bacău:
„În Masterplanul de Transport există atât autostrada Ungheni-Iași-Târgu-Mureș, cât și Bacău – Brașov, în etape diferite, prima în exercițiul financiar până în 2020, cealaltă din 2020. Ceea ce a făcut dl. ministru Felix Stroe (fotrul ministru al Transporturilor – n.n) cu BERD este că au contractat mai repede lucrări premergătoare proiectului privind autostrada Bacău-Brașov, astfel încât dacă toate aceste etape vor fi depășite – pentru că și acestea cer timp și bani – până în 2020, pe următorul exercițiu financiar, din 2020 încolo, să poată începe lucrările. Asta nu exclude ca proiectul Iași – Târgu Mureș să continue… așa cum continuă și așa cum este început de mult, adică unele tromsoane blocate de anchete DNA, alte tronsoane blocate de chestiuni de mediu, alte tronsoane neîncepute. Memorandumul și finanțarea stabilită cu BERD nu încurcă dezvoltarea naturală a acelui proiect. Varianta cealaltă, care înglobează și Bacăul, a fost abordată de o altă manieră, astfel încât să fie pregătită atunci când este prevăzută în Masterplan. Mai mult decât atât, sumele pe care le va cheltui BERD în îndeplinirea condiționalităților legate de proiectare și pregătire vor fi deductibile din exercițiul financiar care începe în 2020. Deci, mesajul corect este că un proiect nu exclude pe altul, însă fiecare cu viteza lui. În 2020 vom vedea pe unde o apucăm spre Viena.”
De ultim moment, o nouă piedică a apărut în calea variantei Iași-Târgu Mureș. În afara problemei de mediu reclamate de biologi, pe 19 ianuarie 2018 CNAIR a reziliat contractul privind actualizarea studiului de fezabilitate pentru tronsonul Târgu Mureș-Ditrău din Autostrada A8. Va fi nevoie, astfel, de o nouă licitație, iar ministerul Transporturilor va trebui să rezolve problemele de management de la CNAIR.
Lasă un răspuns