Azi, în calendarul creștin-ortodox este Sîmbăta Rusaliilor sau a „Moșilor” de vară. Biserica face din nou pomenirea generală a morților rugîndu-se pentru ei, pentru ca și ei să se bucure de darurile Sfîntului Duh, a Cărui pogorîre o vom serba duminică. Căci, asistența și lucrarea Sfîntului Duh, prin care El continuă și împlinește activitatea răscumpărătoare a Mîntuitorului, nu se limitează doar la cei vii, ci se extinde și asupra celor morți, aceștia fiind și ei membrii ai Bisericii universale. Cîntările din slujba zilei au fost alcătuite de marii imnografi Sf. Ioan Damaschin, Sf. Teodor Studitul și Sf. Teofan Graptul, ceea ce dovește că practica pomenirii generale a morșilor din această sîmbătă era de mult generalizată în sec. VIII, cînd trăiesc acești imnografi.
Consacrînd această sîmbătă pomenirii generale a morților, Biserica Ortodoxă n-a făcut altceva decît să creștineze străvechea sărbătoare păgînă de vară, numită Parentalia, prin care romanii își pomeneau și cinsteau pe morții (părinții) lor (parentes, de unde și numele Parentalia). Întru cît nu a putut să suprime acestă sărbătoare păgînă, Biserica a căutat și a izbutit să o încadreze în cultul ei, după ce dăduse un sens nou (creștin) străvechilor datini, rituri și ceremonii cvasireligioase legate de cultul morților, care mai persistă pînă azi în pietatea populară ortodoxă: pelerinaje și bocete la mormintele morților, cu libațiuni sau stropiri și tămîeri, agape funebre sau pomeni, împărțiri de vase și alimente pentru morți între cei vii, etc.
Amintim că în Biserica Romano-Catolică pomenirea generală a morților se face, aproximativ din sec. XI, în ziua de 2 noiembrie (Commemoratio omnium fidelium defunctorum). (C. GHERASIM)
Lasă un răspuns