Ultima ședință din 2018 a Consiliului Județean (CJ) a constituit un prilej pentru senatorul Dragoș Benea, președinte al PSD Bacău și fost președinte al CJ până în iunie 2016, pentru un bilanț al administrației locale, dar și al guvernării social-democrate, prin prisma stadiului principalelor investiții promise băcăuanilor.
Liderul PSD a vorbit în detaliu despre centura Bacăului, autostrada Bacău-Brașov, Aeroportul, rezerva de apă, aplicațiile pe fonduri europene pentru apă și canalizare din județ, sistemul de management al deșeurilor, Spitalul Județean de Urgență, proiectele PNDL șamd.
49 de milioane de euro pentru apa Oneștiului
Senatorul Dragoș Benea a început cu problema apei și canalizării din municipiul Onești, care în urmă cu doi ani părea fără rezolvare. Fostul operator nu făcea investiții, doar încasa bani și bloca atragerea de fonduri europene.
„Am reușit să deblocăm investițiile de la Onești, acum acolo este un operator puternic, cel mai apreciat din România, iar orașul va beneficia de investiții de 49 de milioane de euro în rețele de apă, stații de epurare, facilități de captare și tratare a apei, reabilitarea capacităților de stocare… În 2019, compania RAJA SA va demara licitațiile”, a spus Benea.
El a precizat că toate acestea nu ar fi fost posibile dacă Consiliul Județean și câțiva salariați ai Primăriei Onești nu duceau o luptă de uzură cu fostul operator, care a trebuit în cele din urmă să părăsească „scena”.
CRAB se pregătește să atragă 350 de milioane de euro, fonduri europene
Compania Regională de Apă Bacău (CRAB), prin intermediul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Bacău (ADIB), a propus, prin POIM (Programul Operațional Infrastructură Mare), un studiu de fezabilitate pentru investiții de peste 350 de milioane de euro care să deservească 49 de localități din județ.
Documentația se află la Ministerul Fondurilor Europene, urmează să fie evaluată. „Cea mai mare problemă pe care o văd este capacitatea CRAB de a cofinanța acest proiect”. Una dintre investițiile prevăzute în această aplicație este o stație de demanganizare ce va fi strâns legată de rezerva de apă a municipiului Bacău, ce se face din alte fonduri, PNDL 2.
Studiu pentru conducta de la Valea Uzului
Senatorul Dragoș Benea a vorbit și despre problema aducțiunii de la Valea Uzului, afectată de avarii majore mai ales în 2018.
„Sper să aflăm vreodată de ce lucrarea a fost executată deficitar. La inițiativa Consiliului Județean, se va realiza un studiu de urmărire în timp a conductei de la Valea Uzului – care a creat, dar este posibil să mai creeze probleme, la îngheț, dezgheț, când vin alunecări de teren -, o mentenanță a acestei conducte care devine o obsesie pentru Bacău. Costurile sunt mici, ca valoare, nespectaculoase, dar dacă studiul va fi bine făcut și utilizat, ne va feri de aceste evenimente care au început să pară tot mai des”, a informat parlamentarul.
Centura Bacăului, al doilea contract
Speranțele în firma turcească ce a semnat primul contract pentru Centura Bacăului au fost deșarte. În doi ani, s-a reziliat contractul și s-a semnat unul nou.
„Nu trebuie trecut cu vederea faptul că șoseaua ocolitoare va fi construită de o firmă din Bacău, deținută de antreprenorul român cu cea mai mare experiență în construirea de drumuri și autostrăzi”, a spus senatorul Benea.
Instituțiile din județul Bacău au obligația să constituie un grup de lucru pentru „eliminarea barierelor administrative”, previzibile la un asemenea proiect.
Ministru la Transporturi, asfalt pe drumurile naționale
S-au finalizat câteva investiții importante pe drumuri naționale, Ghimeș – Făget, Bacău – Vaslui, Bacău – Onești, cei 5 km de pe Calea Adjudului din Onești care erau într-o stare jalnică.
„Aici, e o provocare pentru Consiliul Județean, sperăm că anul viitor, când vor mai fi investiții pe drumurile naționale, Moinești-Bacău, trebuie atacate cu succes drumurile județene. Consiliul Județean trebuie să-și ia revanșa pe drumurile județene, cu finanțări PNDL, POR, din bugetul propriu, care trebuie să pună în 2019 investițiile în drumuri pe primul plan”, a cerut parlamentarul.
Aeroportul Bacău, din fonduri decontate de Uniunea Europeană
Cea mai importantă veste pentru Aeroport a fost în 2018 de natură birocratică. După 4 ani de „lupte”, Comisia Europeană a certificat 100% finanțarea modernizării infrastructurii aeroportuare la Bacău. Până acum a fost o problemă, pentru că orice investiție în aeroporturi cu trafic mai mare de 200.000 de pasageri pe an putea fi considerat ajutor de stat.
Această problemă s-a rezolvat în martie 2018 și s-a deschis calea pentru contractul de modernizare pe fonduri europene a pistei aeroportului. Contractul este în valoare de aproape 40 de milioane de euro, iar licitația este în plină desfășurare.
Aprobarea de la Comisia Europeană va permite recuperarea unor fonduri importante cheltuite de Consiliul Județean cu noul terminal, pus în funcțiune în 2017. Din noiembrie 2018, Aeroportul Internațional „George Enescu” este certificat drept aeroport internațional după toate standardele și funcționează în regim de 24 de ore pe zi.
„Curajul vechiului Consiliu Județean a fost răsplătit pentru investițiile pe transport, dar și în sănătate, unde înțeleg că 4-5 milioane de euro deja s-au recuperat”, a subliniat Dragoș Benea. El a salutat parteneriatul dintre CJ și Primăria Bacău, în urma căruia se va construi în 2019 strada Aeroportului.
Bacău – Brașov, cea mai bună variantă de autostradă
Fostul președinte al Consiliului Județean a amintit că în urmă cu doi ani vorbea despre tronsonul Bacău – Brașov, parte din autostrada Iași – Bacău – Brașov.
„Am trecut de multă vreme de faza declarațiilor și nu am căzut pe panta celor care vor două-trei autostrăzi. Vă amintesc că drumul de la Focșani la Târgu-Secuiesc nu a avut nevoie de lege ca să fie făcut, ci de finanțare și un constructor foarte bun. Întâmplător, tot Spedition UMB din Bacău a spart munții în zona Lepșa”, a spus Benea.
„Lucian Șova, numitorul comun”
Senatorul a amintit că, la începutul lunii decembrie 2018, la Ministerul Transporturilor, s-a prezentat un studiu de rentabilitate întocmit de BEI – PASSA, societatea de consultanță a Comisiei Europene. De acest document, la un moment dat, statul român va trebui să țină cont dacă se va dori o conexiune între Moldova și Transilvania, pentru că va trebui finanțată varianta cea mai puțin costisitoare și mai rapid de executat.
„Sigur, toți acești pași realizați în acest domeniu îi putem pune și pe seama întâmplării, dar noi spunem că au un numitor comun, ministrul Transporturilor din Bacău, Lucian Șova. Spun din nou, cu tristețe, că există parlamentari de la PNL care și-au dorit ca ministrul Transporturilor, din Bacău, să fie dat jos, pe un demers politic al unui alt partid. Nu știu cum se simt dânșii azi, după această trecere în revistă a proiectelor pentru Bacăul pe care îl clamăm adesea. Când ajungem în structuri importante ale României, văd că dezbinarea, invidia, ura primează, chiar dacă suntem din Bacău”, a declarat parlamentarul PSD.
Se modernizează pavilionul vechi al SJU Bacău
În urmă cu câteva săptămâni, s-a semnat contractul de 6,4 milioane de euro de la Compania Națională de Investiții pentru modernizarea și extinderea pavilionului vechi al Spitalului Județean de Urgență Bacău.
„E important ca CJ să-și asume în viitor investiția pentru un al doilea buncăr la Radioterapie”, a solicitat Benea. Primul buncăr a fost inaugurat în mai 2017, iar documentația pentru al doilea, tot prin CNI, este finalizată”, a precizat Benea.
O nouă licitație pentru decolmatarea lacului de la Insula de Agrement
S-a lansat noua licitație pentru decolmatarea lacului de la Insula de Agrement, ofertele se depun până pe 21 ianuarie 2019. Fostul proiect nu s-a finalizat în 4-5 ani, din cauza „neimplicării manageriale” a fostului director, Emil Vamanu. Acesta nu a reușit nici să facă o documentație pentru licitație la care să se prezinte măcar un constructor ofertant.
Pe vechiul contract, lucrează, potrivit parlamentarului PSD, o companie „fără capacitate și fără dorință de finalizare” a decolmatării lacului.
Situația a fost deblocată de noul manager al ABA Siret, iar licitația va atrage ofertanți.
PNDL 1 și PNDL 2 – programe locale de 242 milioane de euro
PNDL 1 s-a lansat în 2013, iar fondurile disponibile erau de 62 de milioane de euro, din care au fost absorbiți doar 50 de milioane de euro, ceea ce corespunde unui grad mic de absorbție, de 82%.
Una dintre cauze este situația firmelor de construcții, dar este celebru cazul Primăriei Târgu Ocna care nu reușește din 2015 să modernizeze un singur kilometru de drum, cel spre salina din localitate.
Pentru PNDL 2, program lansat în 2017, sunt disponibili 180 de milioane de euro, iar până acum s-au atras 4,6 milioane de euro, cu un grad de absorbție de numai 2,5%.
„Sunt proiecte importante care nu se văd din Bacău, pentru că se derulează în fiecare localitate”, a spus Dragoș Benea.
Liderul PSD Bacău a mai adresat aleșilor județeni și Consiliului Județean rugămintea să sprijine cele 7 GAL-uri din Bacău (Grupuri de Acțiune Locală), din care fac parte toate localitățile, dar care uneori au nevoie de finanțare pentru ca activitatea să nu se blocheze.
ADIS merge înainte
Fostul președinte al CJ a felicitat Consiliul Județean și ADIS (Asociația de Dezvoltare Intercomunitare pentru Salubrizare) pentru că au lansat licitația pentru desemnarea operatorului în municipiul Bacău și 22 de comune învecinate.
„În ciuda atacurilor, au mers înainte. Toate mecanismele de funcționare ale ADIS au fost contestate de primarii unor localități, toate procesele au fost câștigate de ADIS”, a spus senatorul Benea.
„Mai puțin festivism!”
„Mesajul meu este că suntem oameni de cuvânt”, a spus, în final, liderul PSD Bacău. Parlamentarul a atras atenția Consiliului Județean că trebuie să mărească „substanțial” viteza. „Mai puțin festivism, mai multă implicare în proiectele locale”, a cerut Dragoș Benea.
PDSR a zis
si marmota invelea ciocolata in staniol…
Adrian a zis
Concret, inafara de Aeroport si cateva investiții la Spitalul Județean, nimic. 12 ani Dragoş Benea, doua investiții in Bacau si DJ Buhoci-Gaiceana in judet.
Danut a zis
Cio zâs ?
Georgeta P. a zis
Și de ce Benea face dări de seamă in CJ? Du-te nene, la partid să te aplaude colegii.
ciuma rosie a zis
Se crede in continuare prefect. Sau vrea sa para un fel de papusar, cel care conduce Bacaul din umbra. L-a trimis Dragnea sa faca lobby pt partid ca acusi vin alegerile.
Fix a zis
Așa ne vrancea și propaganda comunistă prin anii 80 , că avem de toate , dar în realitate muream de foame , de frig , stăteam pe întuneric și urmăream cu interes programul TV de două ore de socialism științific. Ăștia de acum , urmașii comuniștilor, procedează exact la fel. Băi tovarășe Nenea chiar nu mai ai pic de rușine? Chiar vrei ca după alegeri să te luăm direct la bastoane pe tine și pe toată clica ta pesedista și să începem prin a vă confisca averile obținute integral din spagi ? Vezi că nu vom mai repeta greșelile din 1996 , de data asta vă belim pe voi la un loc cu toate neamurile voastre !
Stan a zis
Vine iarna. In anotimpul rece se recomanda GARGARA.
Stimabile, uite ce fac altii care chiar isi fac treaba pentru care incaseaza salariu.
Nu zic ca ei sunt sfinti dar macar lasa ceva in urma lor nu praduiesc totul asa cum reusiti voi si mai ales plangaciosul Necula.
https://www.banatulazi.ro/orasul-din-vestul-tarii-care-nu-asteapta-dupa-guvern-pentru-autostrazi/
g a zis
Dupa cum arata Bacaul , sa va fie rusine! Nu a-ti atras nici o investitie mare sa nu plece oamenii din oras hotel Central in paragina , Moldova in paragina , stadion nu , insula de agrement nu, etc un oras care moare si voi va laudati! Chiar ne credeti prosti ,duceti -va in gara si in pasajul garii si vedeti fata reala a Bacaului!
Cristina Maria a zis
La Bacău nu mai aveți președinte de CJ? Trebuie să facă președintele partidului darea de seamă?
fc a zis
Prea putin s a facut in acest oras. Gara, spitalul hotelurile si strazile sunt cartea de vizita ce subliniaza tot ce de spus! Aeroportul e singura realizare dupa atatia Ani.
Ofuscat a zis
Nu pot sa uit noaptea cand acest cocosat, pupila lui sechelaru, a fost scos cu protectia jandarmilor din primaria Bacaului. Sute de bacauani il huiduiau, si daca nu veneau jandarmii sa il salveze, ciumafaia era linsata de multime. Astia conduc partidul, statul, Romania. Cocosatii, cu protectia jindarilor platiti din banul nostru.