Asociația Pro Infrastructură susține că mai multe proiecte importante, care la nivel declarativ sunt considerate priorități, sunt subfinanțate prin legea bugetului de stat. Printre ele se numără Centura Bacăului, unde deja s-au asfaltat primii kilometri din Autostrada Moldova (A7). Bugetul de Stat a fost adoptat prin asumarea răspunderii Guvernului Orban, ceea ce a eliminat posibilitatea dezbaterii publice.
„Un exemplu ar fi centura orașului Bacău, un proiect de aproximativ 800 de milioane de lei cu TVA pe care lucrările au început în martie 2019 și au avansat pe parcursul anului foarte bine, fiind utilizați aproximativ 250 de milioane de lei. Estimările noastre indică un necesar de 350-400 de milioane de lei în 2020. Alocarea Guvernului Orban: 64 de milioane. Comparativ, construcția Centurii Târgu Mureș, aflată într-o licitație suspendată de 3 luni, fără oferte depuse, cu șanse reduse de contractare în 2020, are o alocare mai mare”, afirmă Asociația Pro Infrastructură.
În urmă cu un an, Guvernul PSD aloca 70 de milioane de lei în Bugetul de stat pe 2019 pentru Centura Bacăului, însă proiectul era la debut.
„După ce a pus cruce Autostrăzii Moldovei, guvernul PNL se pregătește să îngroape și centura Bacăului”
Și liderii PSD Bacău au criticat subfinanțarea proiectului. „Reaua guvernare a PSD a asigurat finanțarea lucrărilor de la şoseaua de centură a Bacăului. Mulțumită conlucrării exemplare dintre guvernările centrală și locală ale PSD acest proiect de infrastructură, vital pentru dezvoltarea Bacăului, a ajuns la un grad de realizare de 45 la sută – fiind socotit cel mai dinamic șantier de mare infrastructură din țară”, notează eurodeputatul Dragoș Benea, președintele organizației județene PSD Bacău. El este de părere că, „după ce a pus cruce Autostrăzii Moldovei, guvernul PNL se pregătește să îngroape și centura Bacăului prin subfinanțarea lucrărilor și neasigurarea condițiilor necesare înaintării cu rapiditate a proiectului”.
„Concluzia e una singură: Bacăul și Moldova nu se află printre prioritățile guvernului PNL. Investițiile în derulare sub guvernarea PSD sunt acum subfinanțate și implementarea lor va fi mult încetinită, ba chiar stopată. PNL și guvernul său au ca obiectiv să ia banii de pe proiectele derulate în Moldova și să-i ducă la clientela politică din Transilvania”, mai spune liderul social-democrat.
Șova: „ Guvernul PNL le servește băcăuanilor și moldovenilor, în general, ceea ce ei au votat”
O reacție critică are și deputatul Lucian Șova, lider al municipalei PSD Bacău și fost ministru al Transporturilor, în mandatul căruia s-a semnat contractul de execuție cu formele lui Dorinel Umbrărescu și a fost pornit proiectul Autostrăzii Brașov-Bacău (A13).
„Guvernul Orban-PNL ori nu știe, ori nu vrea! Bugetul României, pe componenta de infrastructură rutieră, este o caricatură de care ar trebui să ne amuzăm, dacă nu ar fi de fapt o schimonoseală sinistră care să ne provoace repulsie și dezgust”, spune Șova.
Fostul ministru al Transporturilor constată că Guvernul PNL alocă bani pentru finanțarea unor proiecte despre care se știe sigur că nu se vor face în 2020 – centura București, centura Tg. Mureș etc, dar nu finanțează șantiere „în plin avânt”, cum este centura Bacău.
„Guvernul PNL le servește băcăuanilor și moldovenilor, în general, ceea ce ei au votat: perspectiva ca centura Bacaului sau Autostrada Moldovei să fie realizate la Sf. Așteaptă, adică … niciodată. Este o palmă nedreaptă dată unei regiuni întregi, doar pentru că proiectele aflate în derulare aici trebuie stopate, iar finanțările guvernamentale să meargă toate spre Ardeal.
Deputatul Lucian Șova este, totuși, optimist, și preconizează că centura Bacău și Autostrada Moldovei pe varianta Brașov-Bacău-Iași se vor face: „Cât am fost ministrul Transporturilor, am avut grijă ca proiectele acestea să fie așezate pe un drum ireversibil și nici chiar meschinele subfinanțări «de dreapta» nu le vor putea opri”.
Vom reveni cu precizări de la CNAIR despre finanțarea Centurii Bacăului.
atent a zis
Centura Bacaului face obiectul finantarii din fonduri nerambursabile(POIM 2014 – 2020) – contractul s-a semnat in si transmis la Comisia Europeana la finele lunii noiembrie 2019. In aceasta situatie, statul roman trebuie sa asigure doar co-finantarea cheltuielilor eligibile(15%) si sa suporte cheltuielile neeligibile, prevazute in bugetul proiectului, aferente lucrarilor programate in anul 2020. E logica diminuarea finantarii de la bugetul de stat.
:-) a zis
Sa inteleg ca aici e răfuială politică?E mare mare pacat,dacă nu se continuă lucrările la centură. DOMNUL DRAHOS BENEA,fiind europarlamentar si umblând mai mereu prin oras,ar putea merge la guvern,sa ceara socoteala…Speranta moare ultima.
ATENT a zis
CNAIR și Ministerul Transporturilor au semnat Contractului de Finanțare nr.50 din 28.11.2019. Valoarea totală a proiectului este de 968.781.763,34 lei și va fi finanțat prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020 astfel: 85% contribuția Uniunii Europene din Fondul de Coeziune-689.436.848,61 lei, 15% contribuția proprie-121.665.326,21 lei, restul de 157.679.588,52 lei reprezentând cheltuieli neeligibile inclusiv TVA.
NU a zis
Nu asa merge.Tu platesti intai, apoi UE iti da banii.Nu vin direct banii de la ei.
virgil a zis
NU, nu asa merg lucrurile, la astfel de contracte decontarile sunt foarte bine definite si structurate in conditiile FIDIC, mai pe intelesul nostru daca ai lucrari efectuate, verificate, certificate ca fiind corect indeplinite si cu toate documentele de calitate se certifica ca fiind finalizate si bune de plata. Evident ca pana la trecerea tuturor acestor pasi Antreprenorul suporta toate cheltuielile, iar beneficiarul trebuie sa fie cot la cot cu acesta astfel incat imediat dupa validarea lucrarilor executate sa faca cererea de transa de plata in conditiile programului de finantare European.
NU a zis
Nu asta am zis si eu?Tu m-ai completat doar.Multumesc.
ATENT a zis
CNAIR și Ministerul Transporturilor au semnat Contractului de Finanțare nr.50 din 28.11.2019. Valoarea totală a proiectului este de 968.781.763,34 lei și va fi finanțat prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020 astfel: 85% contribuția Uniunii Europene din Fondul de Coeziune-689.436.848,61 lei, 15% contribuția proprie-121.665.326,21 lei, restul de 157.679.588,52 lei reprezentând cheltuieli neeligibile inclusiv TVA.
contribuabil a zis
ce bănuiam si povesteam pe aici s-a intâmplat.
pnl bacău este oficina intereselor iașiului si imi pare rău de voturile mele…iohanis si pnl sustin eminamente intersele iasiului in moldova.
nu voi vota psd dar nici cu pnl de acum inainte.
gogu a zis
atunci voteaza usr. niste tembeli adunati la ordin ca sa faca circ. oricum usr e in picaj si e bine ca e asa. ne lua dracu cu usr-ul mamii lor. asa o sa ne ie dracu cu ciuma galbena. abia astept.
Ion a zis
Dl. Șova are o observație corectă,moldoveni au ceea ce au votat. Dar văicărelile pensionarilor care nu au primit pensia nu se încadrează în aceiași logică? Bieții de ei își mai aduc aminte cu cine au votat?
Radu a zis
Vedeti in toata istoria noastra, cand cei din PNL au tinut cu poporul?
Matt a zis
Nu îmi place nici mie că guvernul PNL ne ține în tensiune în legătură cu acest proiect. Dar îmi place logica asta: îi lăsăm pe unii să își bată joc în general și pe termen lung de țară și de noi că ne dau pensii și centură. Cel mai probabil UMB va continua lucrările la centură în același ritm ca și anul trecut iar undeva în cursul anului acesta va apărea o rectificare bugetară cu realocare de fonduri pentru A7. Dar asta e strategia tipică a partidului în cauză: ducem țara până pe marginea prăpastiei, îi lăsăm pe alții să vină să își rupă gâtul și după aceea venim tot noi să mai dăm ceva tunuri. Și ceea ce rezultă de-a lungul anilor din această strategie e vorba cântecului: dansează cu noi dansul p**** mele, un pas înainte, doi înapoi…