UPDATE: După întâlnirea cu Adina Vălean, comisar european pentru Transporturi, deputata Ana Cătăuță, a declarat:
România trebuie să profite de vasta expertiză și tradiție pe care o are în domeniul aerospațial și în cel al cercetării-dezvoltării pentru crearea unor proiecte de dezvoltare majore, ce pot ajuta România, și regiunea Moldovei în special, să reducă din decalajele de dezvoltare inter-regionale. Iar un astfel de proiect poate fi realizat prin crearea unui pol de creștere: Bacău-Brașov-Craiova-București, care să includă companii private, universități și autorități locale, după modelul Aviation Valley din Polonia.
Am discutat despre importanța prioritizării proiectului autostrăzii A13 Bacău – Braşov, precum și despre această inițiativă cu doamna comisar Adina Vălean, într-o întrevedere avută în cadrul vizitei efectuate la Bruxelles, alături de dl. Dragoș Benea, europarlamentar și președinte PSD Bacău, dl. Valentin Ivancea, președintele Consiliului JudețeanBacău, și dl. Lucian Bogdănel, consilierul dlui europarlamentar Benea.
Știrea inițială:
Eurodeputatul Dragoș Benea a depus la Comisia Europeană un memoriu în care solicită includerea finanțării autostrăzii A13 Bacău – Brașov în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Însoțit de deputata Ana Cătăuță şi Valentin Ivancea, preşedintele Consiliului Județean Bacău, Benea s-a întâlnit la Comisia Europeană cu Adina Vălean, comisarul pentru Transporturi.
Eurodeputatul Dragoș Benea i-a prezentat, marți, comisarului Adina Vălean, titularul portofoliului Transporturi în Comisia Europeană, un Memoriu (vezi facsimil la final) vizând importanța prioritizării proiectului autostrăzii A13 Bacău – Braşov, în contextul în care la Bucureşti elaborarea Planului Național de Redresare şi Reziliență a intrat în fază finală, urmând ca la sfârşitul lui aprilie documentul să fie transmis Comisiei.
„În cadrul discuției cu doamna comisar Vălean am subliniat că, în forma vehiculată de guvern, PNRR riscă să devină un instrument prin care disparitățile şi inegalitățile regionale se vor accentua şi mai mult, contrar obiectivelor prevăzute de Mecanismul de redresare şi reziliență prin Pilonul coeziunii teritoriale & sociale. În loc de coeziune teritorială, ne vom trezi cu o Românie cu două viteze, în care unele regiuni nu vor mai avea loc în trenul redresării şi rezilienței, ca şi cum n-ar fi fost afectate de pandemie”, a relatat eurodeputatul Dragoș Benea:
Convingerea noastră este că România nu se poate redresa solicitând finanțare europeană pentru capete, „secțiuni” sau cioturi de autostrăzi: capetele nu duc nicăieri, iar Comisia Europeană nu va accepta, mai mult ca sigur, să finanțeze astfel de inițiative, sortite irelevanței de la bun început.
M-am bucurat să constat că doamna comisar este preocupată de modul în care guvernul elaborează PNRR-ul, constituind la nivelul Comisie un „task force” care va analiza, în profunzime, propunerile formulate, atât sub aspectul temeiniciei lor, cât mai ales a maturității şi fezabilității respectivelor proiecte.
Nu sunt un politician care să consimtă la patriotisme locale deşănțate, dar sunt din ce în ce mai convins că tocmai Comisia şi experții ei ne vor salva de politicianismul nociv de la Bucureşti: un PNRR construit pe criterii discreționare, exclusiv politice, este pur şi simplu inacceptabil.
În final, doresc să-i mulțumesc doamnei comisar Adina Vălean pentru timpul prețios acordat, cu atât mai prețios cu cât programul domniei sale este unul încărcat, iar restricțiile instituite la Bruxelles fac tot mai complicate întâlnirile față în față, nemediate de diverse mijloace tehnice.
– eurodeputatul Dragoș Benea
„În loc de coeziune teritorială şi reducerea decalajelor între regiuni, riscăm să constatăm o adâncire a acestor disparități!”
„Am prezentat doamnei comisar Adina Vălean principalele proiectele pentru care CJ Bacău urmăreşte să obțină finanțare prin PNRR, precum şi viziunea noastră referitoare la redresare şi reziliență. În cadrul discuțiilor, am explorat alternative pentru finanțarea europeană a investițiilor în infrastructură, cu accent pe promovarea unor soluții tehnice prietenoase cu mediul”, a declarat Valentin Ivancea, președintele Consiliului Județean Bacău.
El a subliniat „nevoia imperativă a conectării Moldovei şi Transilvaniei printr-o autostradă, precum şi faptul că PNRR, dacă va fi adoptat în forma deja prezentată, va deveni o pârghie care va avea un efect invers decât obiectivele urmărite prin Mecanismul european de redresare şi reziliență”.
În loc de coeziune teritorială şi reducerea decalajelor între regiuni, riscăm să constatăm o adâncire a acestor disparități. Am speranța că guvernul de la Bucureşti va transmite către Comisie un Plan ce va conține proiecte şi intervenții care, odată implementate, vor servi coeziunii teritoriale şi dezvoltării durabile aşa cum au fost gândite ele în mecanismul menționat.
– Valentin Ivancea, președintele Consiliului Județean Bacău
Vlad a zis
Cam asa se fac lucrurile. Astfel de delegatii trebuie sa fie frecvente pt atragerea investitorilor. Intalniri in care trebuie sa li se prezinde si facilitatile care-i stimuleaza pt in investi. Cu insistente ,cu „presiuni”.
E ca si atunci cand vrei sa vinzi un produs. Asa…ca la primarie,strangem impozitele si le impartim intre noi sub forma de salarii si bonusuri de …performanta.
TUCU a zis
Si ce daca?! Pana acum, s-au facut zeci de intalniri. Care sunt rezultatele concrete ?1